Aktar mill-Papa Ġwanni Pawlu II
...
SOLENNITÀ
TAL-IMMAKULATA KONCEZZJONI
OMELIJA TAL-QDUSIJA TIEGĦU
ĠWANNI PAWLU II
Bażilika ta’ Santa Marija
Maggiore
Is-Sibt, 8 ta’ Diċembru 1979
1. Ikun imbierek Alla, Missier
Sidna Ġesù Kristu, li berikna b’kull barka spiritwali… fi Kristu. Fih għażilna
qabel il-ħolqien tad-dinja biex inkunu qaddisin u immakulati quddiemu” (Ef 1,3-4).
F’dan il-kliem tal-ittra
lill-Efesin SanPawl jideskrivi l-immaġni tal-Avvent. U din hi ta’ dak l-Avvent
etern li l-bidu tiegħu jinsab f’Alla nnifsu “qabel il-ħolqien tad-dinja”,
ladarba diġa “il-ħolqien tad-dinja” kien l-ewwel pass tal-miġja ta’ Alla
lill-bniedem, l-ewwel att tal-Avvent. Id-dinja viżibbli kollha, infatti, kienet
maħluqa għall-bniedem, bħal ma jiċċertifika l-ktieb tal-Ġenesi. Il-bidu
tal-Avvent f’Alla huwa l-proġett etern tiegħu ta’ ħolqien tad-dinja u
tal-bniedem, proġett imnissel mill-imħabba. Din l-imħabba turi ruħha bl-għażla
eterna tal-bniedem fi Kristu, Verb inkarnat.
“Fih għażilna qabel il-ħolqien
tad-dinja biex inkunu qaddisin u immakulati quddiemu”.
F’dan l-Avvent etern hija preżenti
Marija. Fost il-bnedmin kollha, li l-Missier għażel fi Kristu, hija kienet b’mod
speċjali u eċċezzjonali, ladarba kienet magħżula fi Kristu biex tkun Omm Kristu.
U hekk hi, aħjar minn kwalunkwè ieħor fost il-bnedmin “ippredestinati
mill-Missier” għad-dinjità ta’ wliedu maskili u femminili addottivi, kienet
predestinata b’mod speċjalissmu “għat tifħir u glorja tal-grazzja tiegħu”, li
l-Missier “tana” fih. Ibnu l-għażiż (cf. Ef 1,6).
Il-glorja sublimi tal-grazzja
speċjalissma tiegħu kellha tkun il-maternità tal-Verb Etern. Fir-rigward ta’ din
il-Maternità, hija kisbet fi Kristu wkoll il-grazzja tal-Immakulata Konċezzjoni.
B’dan il-mod Marija daħlet f’dak l-ewwel Etern Avvent tal-Kelma, imħejji
mill-Imħabba tal-Missier għall-ħolqien u għall-bniedem.
2. It-tieni Avvent għandu karattru
storiku. Dan jitwettaq fiż-żmien bejn il-waqgħa tal-ewwel bniedem u l-Miġja
tar-Redentur. Il-liturġija tallum tirrakkontalna wkoll dwar dan l-Avvent, u turi
kif Marija sa mill-bidu ddaħħlet fih, Infatti meta wera ruħu l-ewwel dnub,
bil-mistħija mhux mistennija tal-proġenituri, allura Alla wkoll irrivela
għall-ewwel darba lir-Redentur tad-dinja, waqt li ħabbar ukoll lil Ommu. Dan
seħħ permezz tal-kliem, li fih it-tradizzjoni tara “il-proto-Vanġelu”, jiġifieri
kważi l-embrijun u l-aħbar bil-quddiem tal-Vanġelu stess, tal-Aħbar it-Tajba.
Hawn hu l-kliem: “Jiena nqajjem
gwerra bejnek u bejn il-mara, bejn nislek u nisilha: dan jisħaqlek rasek u int
tgħattanlu għarqubu” (Ġen 3,15).
Dan hu kliem misterjuż.
Madankollu, bil-karattru arkajku tiegħu, dan jirrivela l-futur tal-umanità u
tal-Knisja. Tali futur jidher fil-prospettiva ta’ ġlieda bejn l-Ispirtu u
d-dlamijiet, dak li “hu qarrieq u missier il-gideb” (Ġw 8,44), u Iben
il-Mara, li għandu jiġi f’nofs il-bnedmin bħala “it-triq, il-verità u l-ħajja” (Ġw 14,6).
B’dan il-mod, Marija hija preżenti
f’dak it-tieni Avvent storiku sa mill-bidu. Hija mwiegħda flimkien ma’ Binha. U
hija wkoll ma’ Binha mistennija. Il-Messija-Emmanuel (Alla magħna) huwa mistenni
bħala Bin il-Mara, Bin l-Immakulata.
3. Il-miġja ta’ Kristu
tikkostitwixxi mhux biss it-twettiq tat-tieni Avvent, imma fl-istess ħin ukoll
ir-rivelazzjoni tat-tielet Avvent definittiv. Mill-fomm tal-Anġlu Gabriel, li
Alla jibgħat lil Marija ġo Nażżaret, hija tismà l-kliem li ġej: “Hekk hu, inti
tnissel iben, twelldu u ssemmih Ġesù. Hu jkun kbir u jissejjaħ Bin l-l-iktar
Għoli… u jsaltan għal dejjem fuq dar Ġakobb u s-saltna tiegħu ma jkollhiex
tmiem…” (Lq 1,31-33).
Marija hija l-bidu tat-tielet
Avvent, għaliex minnha jiġi fid-dinja Dak li jwettaq dik l-għażla eterna, li
dwarha qrajna fl-ittra lill-Efesin. Waqt li jwettaqha, jagħmel minnha l-fatt
kulminanti tal-istorja tal-umanità. Jagħtiha l-forma konkreta tal-Vanġelu,
tal-Ewkaristija, tal-Kelma u tas-Sagramenti. Hekk dik l-għażla eterna tippenetra
l-ħajja tal-erwieħ umani u l-ħajja ta’ din il-komunità partikolari, li tissejjaħ
Knisja.
L-istorja tal-familja umana u l-istorja
ta’ kull bniedem jimmaturaw skont il-kejl tal-ulied maskili u femminili ta’
addozzjoni għall-opra ta’ Ġesù Kristu. “Fih sirna wkoll werrieta, billi konna
predestinati skont il pjan ta’ Dak, li kollox jagħmel b’mod effikaċi konformi
mar-rieda tiegħu” (Ef 1,11).
Marija hija l-bidu ta’ dak it-tielet
Avvent u tibqà kontinwament fih, dejjem preżenti “bħal ma esprima b’mod
meraviljuż il-Konċilju Vatikan II fit-tminn kapitlu tal-Kostituzzjoni dwar
il-Knisja (Lumen
Gentium). Kif it-tieni Avvent joqrob lejn Dik, li Binha kellu
“jisħaq ras is-serp”, hekk it-tielet Avvent ma jitbiegħedx minnha, imma
kontinwament jippermettilna li nibqgħu fil-preżenza tagħha, qrib tagħha. Dak l-Avvent
huwa biss l-istennija tat-twettiq definittiv taż-żminijiet, u huwa fl-istess ħin
iż-żmien tal-ġlieda u tal-kuntrasti, f’kontinwazzjoni ta’ dik il-previżjoni
oriġinarja: “Inqajjem gwerra bejnek u bejn il-Mara…” Ġen 3,15).
Id-differenza tikkonsisti fil-fatt
li l-Mara hija diġa magħrufa b’isimiha. Hija l-Immakulata Konċezzjoni. Hija
magħrufa għall-verġinità tagħha u għall-maternità tagħha. Hija Omm Kristu u Omm
il-Knisja, Omm Alla u tal-bnedmin. Marija tal-Avvent tagħna.
4. Waqt il-laqgħa mal-Kardinali,
li saret fil-bidu ta’ Novembru li għadda, kienet espressa x-xewqa li nafdaw
lill-Omm Alla l-Kulleġġ Sagru u l-Knisja kollha, waqt li nqegħduhom taħt
il-protezzjoni tagħha.
Bil-qalb kollha nilqà u nimmarka
dak l-vot li ntwera, waqt li ninterpreta s-sentimenti komuni. Jien stess inħoss
l-bżonn profond li nkun ubbidjenti għall-istedina assoluta diġa sa mill-bidu
fil-proto-Vanġelu stess: “Inqajjem gwerra bejnek u bejn il-mara”. Fl-epoka
diffiċli tagħna m’aħniex forsi xhieda ta’ dik il-“gwerra”. X’nistgħu nagħmlu
iktar, x’aktar nistgħu nixtiequ jekk mhux dak kollu li jistà jgħaqqadna ma’
Kristu, Bin il-Mara?
L-Immakulata hija l-Omm tal-Iben
tal-Bniedem. O Omm tal-Avvent tagħna, kun magħna u agħmel li hu jibqà magħna
f’dan l-Avvent diffiċli tal-ġlied għall-verità u għat-tama, għall-ġustizzja u
għall-paċi: Huwa biss, l-Emmanuel!
Migjub mit-Taljan għall-Malti
minn Emanuel Zarb
|