Aktar dwar il-Motu Proprio
tal-Papa Franġisku, Aperuit
illis ... |
L-ITTRA APPOSTOLIKA “APERUIT
ILLIS”
Kitba at’ Patri Marcello
Ghirlando ofm
Nhar it-30 ta’ Settembru li
għadda, fit-tifkira liturġika
ta’ San Ġirolmu u fil-bidu
tal-1,600 anniversarju minn
mewtu, il-Papa Franġisku ħareġ
Ittra Appostolika bit-titlu
“Aperuit Illis”.B’din l-Ittra
Appostolika, fil-forma ta’ Motu
Proprju, il-Papa stieden
lill-Knisja Universali biex
jiċċelebraw “Ħadd il-Kelma ta’
Alla” fit-tielet Ħadd tas-sena
liturġika.
It-titlu tal-Ittra Appostolika
“Aperuit illis”, “fetħilhom”
hija riferiment għar-rakkont
tal-manifestazzjoni tal-Irxoxt
liż-żewġ dixxipli wara l-ġrajja
tad-dixxipli ta’Għemmaws kif
insibuha f’Luqa 24.
Fid-Dawl ta’ Għemmaws
Għal ħafna minna li kellna
x-xorti nżuru l-Art Imqaddsa,
il-mixja tad-dixxipli lejn
Għemmaws tqanqal fina ħafna
memorji sbieħ!Nafu llum li
r-raħal ta' Għemmaws, li fih
Ġesù daħal għand id-dixxipli
Kleofa u Xmun u wera ruħu
irxuxtat waqt il-qsim tal-ħobż
(Luqa 24, 13-35) hu identifikat
mar-raħal Għarbi ta'
El-Qubeibeh, li hu bogħod 65
“stadji” minn
Ġerusalemm.Fil-qrib hemm
il-għolja ta' Nebi Samwel,
bis-santwarju li fih
iċ-ċenotafju tal-profeta
Samwel.Il-Kruċjati kienu jsejħu
din l-għolja “Mons Gaudi”,
il-muntanja tal-ferħ, għax minn
fuqha kienu jilmħu għall-ewwel
darba l-belt il-qaddisa ta'
Ġerusalemm.F'Għemmaws
il-Kruċjati sabu fortizza
Rumana, li semmewha “Castellum
Emmaus”.Maġenb il-Knisja
tal-Franġiskani għad hemm
il-fdalijiet tat-triq Rumana, u
rovini ta' bini tal-Kruċjati, li
hawnhekk identifikaw ir-rakkont
evanġeliku ta' Luqa.
FL-1852 il-Franġiskani skoprew
ir-rovini.Fl-1861 il-Markiża
Paulina de Nicolay akkwistat
il-proprjetà u tatha
lill-Franġiskani.Hi stess għexet
bħala eremita f'dan il-post u hi
midfuna fil-knisja.Il-knisja
sabiħa, bi tlett navati, inbniet
fl-1902, fuq il-bażilika ta'
żmien il-Kruċjati.Fin-navata
tat-tramuntana hemm fdalijiet
ta' bini Biżantin jew Ruman, li
hu identifikat bħala d-dar ta'
Kleofa, li skond it-tradizzjoni
miet martri hawnhekk.Id-dixxiplu
l-ieħor, li Luqa ma jsemmix
ismu, hu identifikat ma' Xmun,
it-tieni isqof ta' Ġerusalemm.
Kien matul il-Gwerra
tal-1939-1945 li l-Franġiskani
Taljani, li ġew internati
f'Għemmaws mill-qawwiet Inliżi,
mandatarji tal-Palestina,
bl-inizjattiva tal-arekologu
Patri Bellarmino Bagatti OFM
għamlu skavi fiż-żona, u sabu
l-fdalijiet Rumani u Kruċjati li
semmejna.
Ma nistax hawnhekk ma nagħmilx
riflessjoni personali u
pastorali.Niftakar li, meta kont
ngħix Ġerusalemm darba mxejtha
lejn Għemmaws.Kien filgħaxija u
wasalt ir-raħal ma' nżul
ix-xemx.U jien u nara x-xemx
nieżla ftakart fiż-żewġ dixxipli
ta' Għemmaws.Ix-xemx nieżla
saret qisha sinjal tal-qtigħ
il-qalb tagħhom.Huma li kienu
tant ittamaw f'Ġesù.Imma wara
l-mewt tiegħu fuq is-salib,
kienu ħasbu li kollox kien
spiċċa.Telqu lid-dixxipli, u
nimmaġina b'qalb tqila, irħewlha
lura lejn ir-raħal tagħhom.Bla
tama.Ma bkewx...imma sfugaw
id-dwejjaq tagħhom billi tkellmu
ma' xulxin.
San Luqa jiktbilna kif dik
it-tama reġgħet tkebbset ftit
ftit huma u jagħmlu esperjenza
ta' Ġesù ħaj.Ta' Ġesù rxoxt li,
pass wara l-ieħor, jurihom li
kien verament ħaj, li kien
tassew qam minn bejn
l-imwiet!Jurihom lilu nnifsu
permezz tal-Iskritturi.U meta
jidħol mistieden fid-dar
tagħhom, jurihom lilu nnifsu
fil-qsim tal-ħobż.Splużjoni ta'
ferħ f'dawk il-qlub tagħhom, li
issa bħal donnhom twieldu
mill-ġdid.Splużjoni ta' ferħ u
stgħaġib:“Ma kenitx imkebbsa
qalbna huwa hu jispjegalna
l-Iskrittura fit-triq!”Tkebbis
tal-qalb li għenhom jagħarfuh
fil-qsim tal-ħobż.X'ma jmorrux
lura jiġru lejn Ġerusalemm, anke
jekk issa kien bil-lejl, biex
jaqsmu mad-dixxipli dak li
tiegħu kienu għamlu esperjenza!
Għemmaws:ġrajja ta' żewġ
dixxipli.Ġrajja ta' kull
dixxiplu.Ta' kull dixxiplu ta'
Ġesù li, jekk irid, jiltaqa'
miegħu fl-Ewkaristija.Fis-smigħ
tal-Kelma ta' Alla.Fil-qsim
tal-ħobż.Kull Quddiesa hija
l-esperjenza mġedda ta'
Għemmaws.Kull quddiesa
toffrielna l-okkażjoni li
niltaqgħu miegħu.Kull quddiesa
tista' tħeġġilna qalbna...kull
quddiesa hija Għemmaws...jekk
irridu.
Lura lejn il-Motu Proprju
Naħseb li b’dan il-Motu Proprju,
il-Papa Franġisku, l-ewwel u
qabel kollox, ried jagħti
importanza lit-tifkira ta’ San
Ġirolmu, il-patrun tal-istudjużi
tal-Iskrittura Mqaddsa.Huwa dak
li kien ħareġ bl-istqarrija tant
qawwija:“Min ma jafx
l-Iskrittura, ma jafx lil Kristu
(In Is.,Prologu:PL
24,17).
B’dan il-Ħadd partikulari jidher
li l-Papa ma jridx li niftakru
fil-Kelma Mqaddsa darba
fis-sena, imma li dan il-jum
ifakkarna fl-importanza
tal-Kelma matul is-sena
kollha.Forsi hawnhekk għandna
xebħ mal-Festa ta’ Corpus
Domini, l-Ewkaristija.Festa li
ssir darba fis-sena biex
tfakkarna fl-importanza
tal-Ewkarsitija matul is-sena
kollha.Ħadd għall-Kelma biex
iftakru fis-sejħa tagħna li
inkunu ħbieb tal-Iskrittura,
tal-Irxoxt, li kontinwament
jiftħilna moħħna għall-għarfien
tal-Iskrittua u għall-qsim
tal-ħobż fost dawk li jemmnu
fiH.
Ħa nsegwu issa l-idejat
prinċipali ta’ din l-Ittra
Appostolika.
Il-Papa jibda(numru 1) billi
jistieden lill-insara jkunu
midħla tal-IsKrittura Mqaddsa
bħala il-komunità ta’ dawk li
jemmnu.Dan għaliex ir-relazzjoni
bejn l-Irxoxt, il-komunità ta’
dawk li jemmnu u l-Iskrittura
Mqaddsa hija fundamentali
fit-tiswir ta’ min aħna.Huwa
l-Mulej li jiftħilna moħħna
għall-għarfien
tal-Iskrittura.Fl-istess ħin
hija l-Iskrittura li turina
l-missjoni ta’ Kristu u l-Knisja
tiegħu.
B’sinjal ta’ kontinwità
fit-Tradizzjoni ħajja tal-Knisja
l-Papa jlaqqam id-diskors
tiegħu(numru 2) fil-Kostiuzzjoni
Dommatika fuq ir-Rivelazzjoni
Divina, Dei Verbum, u
l-Esortazzjoni Appostolika ta’
Benedittu XVI, Verbum Domini,
frott is-Sinodu tal-Isqfijiet
fuq ir-Rwol tal-Kelma ta’ Alla
fil-Knisja.Ifakkar u
jgħid:“Mill-paġni ta’ Dei
Verbum, toħroġ b’mod ċar
in-natura tal-Iskrittura
Mqaddsa, il-mod kif ġiet
mgħoddija minn ġenerazzjoni
għall-oħra (kap. II),
l-ispirazzjoni divina tagħha
(kap. III) li tħaddan
it-Testment il-Qadim u dak Ġdid
(kap. IV u V), u l-importanza
tagħha fil-ħajja tal-Knisja
(kap. VI)”.Fuq il-Verbum
Domini jgħid:“fiha tagħlim
essenzjali għall-komunitajiet
tagħna...jinżel aktar fil-fond
tal-karattru ħaj u attiv
tal-Kelma ta’ Alla, fuq kollox
meta fl-azzjoni liturġika joħroġ
il-karattru sagramentali
tagħha”.Ifakkar kliem Sant’Efrem
li fuq il-Kelma
jistqarr:“Il-Mulej lewwen
il-kelma tiegħu bi ġmiel ta’
kull xorta, biex dawk li
jgħarbluha jistgħu jikkontemplaw
dak li jixtiequ minnha.Satar
fil-kelma tiegħu t-teżori kollha
biex kull wieħed minna jsib
għana f’dak li jikkontempla”(Tifsir
fuq id-Diatessaron, 1, 18).
Fin-numru 3 il-Papa juri
l-importanza ta’ dan il-Ħadd
tal-Kelma li għandu jitlaqqam
fil-ħidma ekumenika tal-Knisja u
fid-djalogu interreliġjuż
mal-Lhud:“Għalhekk nistabilixxi
li t-III Ħadd fiż-Żmien ta’
Matul is-Sena jkun iddedikat
għaċ-ċelebrazzjoni,
ir-riflessjoni u tixrid
tal-Kelma ta’ Alla...se jaħbat
f’mument opportun ta’ dak
il-perijodu tas-sena, meta aħna
mistednin insaħħu r-rabtiet
tagħna mal-Lhud u nitolbu
għall-għaqda tal-Insara...għax
l-Iskrittura Mqaddsa ruri lil
min jagħti widen għaliha l-mixja
li għandu jterraq biex jilħaq
l-għaqda awtentika u
b’saħħitha”.Dan il-Ħadd jista’
jsir okkażjoni biex tingħata
mportanza xierqa lill-qaddejja
tal-Kelma.Għalhekk il-Papa
jissuġerixxi li f’dan il-Ħadd
l-Isqfijiet jistgħu jiċċelebraw
ir-Rit tal-Istituzzjoni
tal-Letturi, dawk msejħa biex
b’mod xieraq ixandru l-Kelma
waqt il-Liturġija bħalma
fil-fatt isir ukoll għal dawk li
jiġu isititwiti Akkoliti jew
Ministri Straordinarji
tat-Tqarbin.
il-Bibbja hija għal kulħadd
Il-Papa jħares lura lejn
l-istorja tal-poplu
l-magħżul(numru 4) u jfakkar
kemm il-Kelma ta’ Alla mmarkat
din l-istorja.Jagħmel riferiment
għal Kapitlu 8 tal-Ktieb ta’
Neħemija fejn għall-ewwel darba,
wara l-eżilju qares
f’Babel,għandna rakkont li
jippreżenta lill-poplu miġbur
biex jisma’ l-Kelma miktuba.Hija
Kelma mismugħa b’attenzjoni,
imfissra...tant li tolqot
il-qlub!Neħemija 8
jgħallimna:il-Bibbja hija għal
kulħadd, ħadd eskluż;hija Kelma
li ma tistax tiġi mmanipulata
f’xi gruppi eskluħivi;hija Kelma
li tgħaqqad u toħloq poplu
wieħed.Hu għalhekk (numru 5) li
“ir-Ragħaj qabe lxejn għandu
r-responsabilità kbira li
jfisser u jagħti lil kulħadd
il-faċilità li jifhem
l-Iskrittura Mqaddsa”.Ma jistax
jonqos li l-Papa jfakkar
fl-importanza tal-omelija
mħejjija tajjeb mix-xandara
tal-Kelma:“għandha karattru
kważi sagramentali, iddaħħalna
fil-profondità tal-Kelma ta’
Alla, b’lingwaġġ sempliċi u
adattat għa min qed jisma’, u
biha s-saċerdot jgħinna niskopru
wkoll il-ġmiel tax-xbihat li
kien juċa l-Mulej biex iħeġġeġ
għal ħajja tajba.Din hi
opportunità pastorali li ma
nistgħux nitilfu!”
Fin-numri 6-8 il-Papa jerġa’
lura fid-dawl tar-rakkont ta’
Għemmaws.Ifakkarna kif
l-Iskritturi ħejjew għall-ħajja
u l-missjoni tal-KristuHu nnifsu
mbagħad ried jwettaq dak li kien
inkiteb fuqu fl-Iskritturi biex
juri li ħajtu, il-mewt u
l-qawmien tiegħu, fil-fatt kienu
r-realizzazzjoni al-Kelma ta’
Alla.“Għalhekk, il-Bibbja,
l-Iskrittura Mqaddsa, titkellem
fuq Kristu uf tħabbru bħala dak
li jrid jgħaddi mit-tbatija biex
jidħol fil-glorja.Mhux parti
waħda biss, imma l-Iskrittura
kollha titkellem fuqu.Il-mewt u
l-qawmien tiegħu ma nistgħux
nifhmuhom minngħajrha”.Mhux ta’
b’xejn li “waħda mill-eqdem
stqarrijiet tal-fidi tisħaq li
Kristu miet minħabba dubietna,
skond l-Iskrittura;difnuh u qam
mill-imwiet fit-tielet jum,
skond l-Iskrittura.U deher lil
Kefa (1 Kor 15:3-5).La
l-Iskrittura titkellem fuq
Kristu, biha nistgħu nemmnu li
l-mewt u l-qawmien tiegħu
mhumiex ħaġa tal-mitoloġija,
imma tal-istorja, u jinsabu
fil-qalba tal-fidi tad-dixxipli
tiegħu” (numru 7).Hu għalhekk,
ikompli Franġisku, li hi qawwija
r-rabta bejn l-Iskrittura u
l-fidi ta’ min jemmen.Smigħ
il-Kelma huwa fundamentali
fil-liturġija, fit-talb u
fir-riflessjoni personali.Mhux
biss:il-fatt li l-mixja
tad-dixxipli ta’ Għemmaws
tintemm l-ikla li matulha
“infetħulhom għajnejhom u
għarfuh fil-qsim tal-ħobż”
tfakkarna fir-rabta qawwija li
hemm bejn l-Iskrittura u
l-Ewkaristija.Il-Papa ifakkar fi
kliem il-Konċilju Vatikan II,
fid-Dei Verbum,
21:“Il-Knisja dejjem tat qima
lill-Iskrittura Mqaddsa kif tat
lill-Ġisem tal-Mulej billi qatt
ma naqset, l-aktar fil-liurġija
mqaddsa, li tieħu l-għajxien
bil-ħobż tal-ħajja mill-mejda
tal-Kelma ta’ Alla u tal-Ġisem
ta’ Kristu, u tagħtih
lill-fidili”.Bl-istess mod,
“L-Iskrittura Mqaddsa u
s-Sagramenti ma jistgħux
jinfirdu minn xulxin” (numru 8).
Tlett prinċipji teoloġiċi
Fin-numri 9, 10 u 11 il-Papa
jfakkarna f’tlett prinċipji
teoloġiċi neċessarji biex nersqu
lejn il-Kelma ta’ Alla, u dan
fid dawl ta’ 2Timotju 3:16,
“L-Iskrittura kollha hija
mnebbħa minn Alla, u tiswa biex
wieħed jgħallem, iċanfar,
iwiddeb u jrawwem
fis-sewwa”:il-finalità
salvifika, id-dimensjoni
spiritwali u l-prinċipju
tal-inkarnazzjoni
għall-Iskrittura Mqaddsa.
Dan ifisser li wieħed għandu
jiftakar li l-Bibbja “mhijiex xi
ġabra ta’ kotba ta’ storja,
lanqas ta’ kronaka, imma hi
kollha kemm hi ffukata fuq
is-salvazzjoni sħiħa
tal-persuna.Il-fundament storiku
tal-kotba li hemm fit-test
sagru, aspett li ma nistgħux
niċħduh, mgħandux inessina din
il-finalità
ewlenija:is-salvazzjoni tagħna.Dei
Verbum 11 kien
stqarr:“Il-Kotba tal-Iskrittura
Mqaddsa jgħallmu b’ċertezza,
b’fedeltà u mingħajr żbalji
l-verità li, għas-salvazzjoni
tagħna, Alla ried li tinġabar
fil-Kotba Mqaddsa”.Hu għalhekk
li l-Iskrittura trid tiġi
moqrija bl-għajnuna tal-Ispirtu
s-Santu li nebbaħha:“għalhekk,
l-Ispirtu s-Santu jibdel
l-Iskrittura Mqaddsa f’Kelma
ħajja ta’ Alla, li tingħax u
tiġi mgħoddija fil-fidi
tal-poplu qaddis tiegħu” (numru
9).
L-ispirazzjoni tal-Bibbja
fil-fatt ma tmissx biss
it-tiswir tal-Kotba Mqaddsa imma
tmiss ukoll lil dawk li jagħtu
widen għall-Kelma.Dei Verbum
12 kien stqarr:“L-Iskrittura
Mqaddsa għandha tinqara u tkun
interpreta bl-għajnuna
tal-istess Spirtu li permezz
tiegħu nkitbet”.Irridu nafdaw
fl-azzjoni tal-Ispirtu s-Santu
meta l-Knisja tgħallem u
tinterpreta l-Iskrittura Mqaddsa
u meta dawk li jemmnu jagħmluha
n-norma tal-għixien
tagħhom(numru 10).
Il-Papa jfakkar ukoll
il-prinċipju msemmi fid-Dei
Verbum 13:“Il-kliem ta’ Alla
mogħti lilna b’ilsna ta’
bnedmin, sar jixbaħ il-kliem
tal-bniedem, kif l-Iben
tal-Missier Etern, meta ħa
d-dgħufija tan-natura
tal-bniedem, sar jixbaħ
lill-bniedem”.L-Inkarnazzjoni
al-Verb ta’ Alla tagħti għamla u
sens lir-relazzjoni bejn
il-Kelma ta’ Alla u l-ingwaġġ
uman, bil-kundizzjonijiet
storiċi u klturali tiegħu.‘Hu
f’din il-ġrajja li tieħu sura
t-Tradizzjoni...il-kelma ħajja –
it-Tradizzjoni ħajja tal-Knisja,
li tgħaddiha bla waqfien
mal-medda tas-sekli minn nisel
għal nisel, għandha f’dak
il-ktieb imqaddes ir-regola
ewlenija tal-fidi tagħha” (numru
11).
Il-Papa jgħaddi biex jitkellem
fuq il-funzjoni profetika
tal-Kelma ta’ Alla.Funzjoni
profetika fis-sens li ddawwal
l-illum ta’ min jitrejjaq
bil-Kelma.Hija Kelma profetika
li “tipprovoka ħlewwa u mrar
fl-istess ħin”.Hija ħlewwa li
twassalna biex naqsmu l-Kelma
ta’ Alla ma’ dawk li magħhom
niltaqgħu fil-ħajja ta’
kuljum.Hija mrar li tfakkarna
kontinwament fis-sejħa tagħna
għall-konverżjoni fir-relazzjoni
tagħna ma’ Alla u ma’ ħutna
(numru 12).
Hija Kelma li tixprunana
għall-karità, għall-imħabba,
għall-ħniena.“Il-Kelma ta’ Alla
kapaċi tiftħilna għajnejna biex
tgħinna noħorġu
mill-individwaliżmu li jaqta’
n-nifs u jħallina vojta, waqt li
tiftħilna beraħ it-triq
quddiemna biex naqsmu u nkunu
solidali mal-oħrajn” (numru 13).
Trasfigurazzjoni u Faqar
Fin-numru 14 il-Papa jfakkar
fir-rakkont tat-Trasfigurazzjoni
ta’ Ġesu’.Il-kelma ta’ Pietru
“ħa ntellgħu tlett tined...”
tfakkarna fil-kuntest tal-Festa
Lhudija tal-Għerejjex, l-istess
kuntest tal-qari tal-Kelma
f’Neħemija 8 u tantiċipa
l-glorja ta’ Ħesu’.Il-Papa jgħid
li din it-Trasfigurazzjoni
tixbah lil dik tal-Iskrittura
Mqaddsa, li tittraxxendi lilha
nfisha meta ssir ikel għal dawk
li jemmnu:“Biex nirbħu lura
l-artikulazzjoni bejn id-diversi
tifsiriet tal-Iskrittura hemm
bżonn ngħaddu mill-ittra
għall-ispirtu.Dan mhuwiex xi
ppassaġġ awtomatiku u spontanju;
pjuttost jeħtieġ immorru lil
hemm mill-ittra”.
Il-Papa hekk jikkonkludi din
l-Ittra Appostolika (numru 15):
“Fit-triq biex nilqgħu l-Kelma
ta’ Alla, timxi magħna Omm
il-Mulej, li tissejjaħ hienja
għax emmnet li jsir dak li kien
qalilha l-Mulej (ara Lq 1:45).
Il-beatitudni ta’ Marija tiġi
qabel il-beatitudnijiet kollha
mħabbra minn Ġesù għall-foqra,
il-maħqurin, l-umli, il-bennejja
tal-paċi u dawk li huma
ppersegwitati, għax hija
l-kundizzjoni meħtieġa għal kull
beatitudni oħra. L-ebda fqir ma
hu hieni għax hu fqir; isir
hieni jekk, bħal Marija, jemmen
li l-Kelma ta’ Alla ħa sseħħ.
Dan ifakkarhulna dixxiplu u
mgħallem kbir tal-Iskrittura
Mqaddsa, Santu Wistin: “Xi ħadd
minn qalb il-folla,
partikularment mirbuħ
mill-entużjażmu, esklama: ‘Hieni
l-ġuf li ġiebek’. U hu: ‘Henjin
iżjed dawk li jisimgħu l-Kelma
ta’ Alla u jħarsuha’. Qisu ried
jgħid: anki ommi, li int qed
issejħilha hienja, hi hienja
sewwasew għax tħares il-kelma
ta’ Alla, mhux għax fiha l-Verb
sar bniedem u għammar fostna,
imma għax tħares il-Verb ta’
Alla nnifsu li permezz tiegħu hi
saret, u li fiha tlaħħam” (Fuq
il-Vanġelu ta’ Ġwanni, 10,
3).
Jalla l-Ħadd iddedikat
lill-Kelma jkattar fil-poplu ta’
Alla l-familjarità reliġjuża u
assidwa mal-Iskrittura Mqaddsa,
l-istess kif l-awtur sagru kien
diġà għallem fiż-żminijiet ta’
dari: “Imma din il-ħaġa hi
qribek sewwa f’fommok u
f’moħħok, biex tagħmilha” (Dewt
30:14)”.
|