|
NOTA TA’ AKKUMPANJAMENT TAD-DOKUMENT FINALI
TAS-XVI-IL ASSEMBLEA ĠENERALI ORDINARJA TAS-SINODU TAL-ISQFIJIET
MILL-QDUSIJA TIEGĦU L-PAPA FRANĠISKU.
25 ta' Novembru 2024
Fid-diversi mumenti tal-mixja tas-Sinodu msejjaħ minni f’Ottubru 2021 tajna widen għal dak li f’dan iż-żmien l-Ispirtu s-Santu qed jgħid lill-Knejjes.
Id-Dokument finali tas-XVI-il Assemblea Ġenerali Ordinarja tas-Sinodu tal-Isqfijiet jiġbor il-frott ta’ mixja mmarkata mis-smigħ tal-Poplu ta’ Alla u mid-dixxerniment tar-Ragħajja. Hija u tħalli l-Ispirtu s-Santu jdawwalha, il-Knisja kollha ġiet imsejħa taqra l-esperjenza tagħha u tgħarbel x’passi trid tmidd biex tgħix il-komunjoni, twettaq il-parteċipazzjoni u sseddaq il-missjoni li fdalha Ġesù Kristu. Il-mixja sinodali, li bdiet fil-Knejjes lokali, imbagħad għaddiet mill-fażijiet nazzjonali u kontinentali, biex waslet għaċ-ċelebrazzjoni tal-Assemblej Sinodali tal-Isqfijiet fiż-żewġ sessjonijiet ta’ Ottubru 2023 u Ottubru 2024. Issa l-mixja tkompli fil-Knejjes lokali u fil-gruppi tagħhom, b’attenzjoni għad-Dokument finali li fis-26 ta’ Ottubru li għadda ġie vvutat u approvat mill-Assemblea fil-partijiet kollha tiegħu. Jiena wkoll approvajtu u, bil-firma tiegħi, ordnajt li jiġi ppubblikat, u sseħibt mal-“aħna” tal-Assemblea li, permezz tad-Dokument finali, tindirizza l-Poplu qaddis u fidil ta’ Alla.
Fl-għarfien tal-valur tal-mixja sinodali mwettqa, issa qed nafda f’idejn il-Knisja kollha l-indikazzjonijiet li hemm fid-Dokument finali, bħala restituzzjoni ta’ dak li mmatura matul dawn is-snin, permezz tas-smigħ u d-dixxerniment, u bħala orjentament awtorevoli għall-ħajja u l-missjoni tagħha.
Id-Dokument finali jagħmel parti mill-Maġisteru ordinarju tas-Suċċessur ta’ Pietru (ara EC 18 § 1; CCC 892) u bħala tali nitlob li jiġu milqugħ. Jirrappreżenta għamla ta’ taħriġ tat-tagħlim awtentiku tal-Isqof ta’ Ruma li għandu karatteristiċi ġodda imma li fil-verità jikkorrispondi ma’ dak li kelli l-opportunità nippreċiża fis-17 ta’ Ottubru 2015, meta affermajt li s-sinodalità hija l-qafas interpretattiv adegwat biex nistgħu nifhmu l-ministeru ġerarkiku.
Dakinhar li approvajt id-Dokument, fis-26 ta’ Ottubru li għadda, għidt li dan “mhuwiex strettament normattiv” u li “l-applikazzjoni tiegħu se jkollha bżonn ta’ bosta medjazzjonijiet”. Dan ma jfissirx li ma jimpenjax sa minn issa lill-Knejjes biex jagħmlu għażliet koerenti ma’ dak li hemm indikat fih. Il-Knejjes lokali u l-gruppi tal-Knejjes issa huma msejħin jattwaw, fid-diversi kuntesti, l-indikazzjonijiet awtorevoli li hemm fid-Dokument, permezz tal-proċessi ta’ dixxerniment u ta’ deċiżjonijiet previsti mid-Drittu u mid-Dokument innifsu. Żidt ukoll li “hemm bżonn taż-żmien biex naslu għal għażliet li jinvolvu l-Knisja kollha”: dan jgħodd b’mod partikulari għat-temi fdati lill-għaxar gruppi ta’ studju, li magħhom jistgħu jiżdiedu oħrajn, fid-dawl tad-deċiżjonijiet meħtieġa. Il-konklużjoni tas-XVI-il Assemblea Ġenerali Ordinarja tas-Sinodu tal-Isqfijiet mhix qed tagħlaq il-proċess sinodali.
Intenni hawn b’konvinzjoni dak li indikajt fi tmiem il-mixja sinodali artikolata li wasslet għall-promulgazzjoni tal-Amoris lætitia (19 ta’ Marzu 2016): “Mhux id-diskussjonijiet duttrinali, morali jew pastorali kollha jistgħu jissolvew b’interventi tal-Maġisteru. Naturalment, fil-Knisja hemm bżonn ta’ għaqda fid-duttrina u fil-prassi, imma dan ma jżommniex milli nħaddmu diversi modi ta’ interpretazzjoni ta’ ċerti aspetti tad-duttrina jew ta’ ċerti konsegwenzi li joħorġu minnha. Dan jibqa’ jseħħ sa ma l-Ispirtu jwassalna għall-verità kollha (ara Ġw 16:13), jiġifieri meta jdaħħalna b’mod perfett fil-misteru ta’ Kristu u hekk inkunu nistgħu naraw kollox bl-għajnejn tiegħu. Barra minn hekk, f’kull pajjiż u reġjun jistgħu jitfittxew soluzzjonijiet li joqogħdu iktar għall-kultura tal-post, attenti għat-tradizzjonijiet u l-isfidi lokali” (AL 3).
Id-Dokument finali fih indikazzjonijiet li, fid-dawl tal-orjentamenti fundamentali tiegħu, diġà issa jistgħu jintlaqgħu fil-Knejjes lokali u fil-gruppi tal-Knejjes, waqt li wieħed iżomm quddiem għajnejh id-diversi kuntesti, dak li diġà sar u dak li baqa’ xi jsir biex nagħrfu u niżviluppaw dejjem aħjar l-istil proprju tal-Knisja sinodali missjunarja.
F’ħafna każi jfisser li nagħtu attwazzjoni effettiva lil dak li diġà hu previst mid-Drittu bħalissa, Latin u Orjentali. F’każijiet oħra nistgħu nipproċedu, permezz ta’ dixxerniment sinodali u fil-qafas tal-possibbiltajiet indikati mid-Dokument finali, lejn l-attivazzjoni kreattiva ta’ għamliet ġodda ta’ ministerjalità u ta’ azzjoni missjunarja, waqt li nesperimentaw u nqiegħdu l-esperjenzi taħt il-lenti tal-verifika. Fir-relazzjoni prevista għall-visita ad limina kull isqof għandu jieħu ħsieb isemmi liema għażliet saru fil-Knisja lokali fdata lilu f’rabta ma’ dak li hu indikat fid-Dokument finali, liema diffikultajiet inqalgħu, u x’kien il-frott.
Il-ħidma li takkumpanja l-“fażi tal-attwazzjoni” tal-mixja sinodali, skont l-orjentamenti offruti mid-Dokument finali, hi fdata lis-Segreterija Ġenerali tas-Sinodu flimkien mad-Dikasteri tal-Kurja Rumana (ara EC 19-21).
Il-mixja sinodali tal-Knisja Kattolika, imħeġġa wkoll mix-xewqa li nibqgħu mexjin lejn l-għaqda sħiħa u viżibbli tal-Insara, “għandha bżonn li l-kliem li ġie maqsum ikun imsieħeb mill-fatti” (Tislima finali lis-XVI-il Assemblea Ġenerali Ordinarja tas-Sinodu tal-Isqfijiet, 26 ta’ Ottubru 2024). L-Ispirtu s-Santu, don tal-Irxoxt, iwieżen u jorjenta l-Knisja kollha f’din il-mixja. Hu, li hu armonija, ikompli jagħmel lill-Knisja żagħżugħa bil-qawwa tal-Vanġelu, iġeddidha u jwassalha għall-għaqda perfetta mal-Għarus tagħha (ara LG 4). Għax l-Ispirtu u l-għarusa jgħidu lill-Mulej Ġesù: “Ejja” (ara Apok 22:17).
24 ta’ Novembru 2024
Solennità ta’ Sidna Ġesù Kristu Sultan tal-Ħolqien kollu
Franġisku
miġjuba mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard