(Bl-Ingliż)
Il-lejla t-tajba! Il-lejla t-tajba! Grazzi tal-preżenza tagħkom.
Se nitkellem bi lsien art twelidi.
(bl-Ispanjol)
Smajt b’ħafna wġigħ ta’ qalb ix-xhieda ta’ Winnie u ta’ Emmanuel. Jien u nisma’, staqsejt hekk lili nnifsi: Esperjenza negattiva tista’ sservi għal xi ħaġa fil-ħajja? Iva! Kemm Emmanuel u kemm Winnie għexu esperjenzi negattivi. Winnie ħasbet li ma kienx hemm futur għaliha; li l-ħajja għaliha kienet ħajt quddiemha. Imma Ġesù wrieha li fil-ħajja tista’ tagħmel miraklu kbir: tibdel ħajt f’xefaq, xefaq li jiftaħli l-futur quddiemi. Quddiem esperjenza negattiva – u ħafna, ħafna minna li ninsabu hawn kellna esperjenzi negattivi – dejjem hemm il-possibbiltà li niftħu xefaq, li niftħuh bil-qawwa ta’ Ġesù. Il-lum Winnie bidlet id-dipressjoni tagħha, l-imrar tagħha f’tama. U din m’hix maġija: din hi opra ta’ Ġesù! Għax Ġesù hu l-Mulej. Ġesù jiflaħ għal kollox. U Ġesù bata l-esperjenza l-iżjed negattiva ta’ l-istorja: ġie mgħajjar, ġie miċħud u ġie maqtul. U Ġesù, bil-qawwa ta’ Alla, qam. Hu jista’ jagħmel l-istess ħaġa f’kull wieħed u waħda minna, b’kull esperjenza negattiva. Għax Ġesù hu l-Mulej.
Jien nimmaġina, u lkoll flimkien nistgħu nimmaġinaw it-tbatija ta’ Emmanuel, meta ra lil sħabu jiġu ttorturati, meta ra li sħabu kienu qed jiġu maqtula. Imma Emmanuel kien kuraġġjuż. Agħmel il-kuraġġ, għax kien jaf li dak in-nhar li ħarab, kieku qabduh, kienu joqtluh. Hu rriskja, kellu fiduċja f’Ġesù u ħarab. U l-lum jinsab hawn magħna, wara erbatax-il sena, b’diploma fix-xjenzi amministrattivi. Dejjem tista’! Ħajjitna hi bħal żerriegħa: biex ngħixu rridu mmutu; u mmutu xi drabi fiżikament, kif seħħ lil sħab Emmanuel. Immutu kif mietu Karlu Lwanga u l-martri ta’ l-Uganda. Imma minn din il-mewt toħroġ il-ħajja, ħajja għal kulħadd. Jekk jien nibdel in-negattiv f’pożittiv, jien nittrijonfa. Imma dan jista’ jsir biss bil-grazzja ta’ Ġesù. Intom ċerti minn dan?… M’jien nisma’ xejn… Intom żguri minn dan? [żgħażagħ: Iva!] Lesti li fil-ħajja tagħkom tibdlu l-ħwejjeġ negattivi kollha fi ħwejjeġ pożittivi? [żgħażagħ: Iva!] Lesti tibdlu l-mibegħda fi mħabba? [żgħażagħ: Iva!] Lesti tibdlu l-gwerra f’paċi? [żgħażagħ: Iva!] Tafu li intom poplu tal-martri. Fil-vini tagħkom hemm ibaqbaq demm il-martri! U għalhekk għandkom il-fidi u l-ħajja li għandkom issa. [żgħażagħ: Iva!] U din il-fidi u din il-ħajja hi hekk sabiħa, li jisimha l-“perla ta’ l-Afrika”.
Jidher li l-mikrofonu ma kienx qed jaħdem sew. Xi drabi, anki aħna, ma nkunux naħdmu sew… Iva jew le? U meta ma nkunux naħdmu sew, għand min irridu mmorru nitolbu l-għajnuna? M’iniex nismagħkom… Għajtu iżjed… [żgħażagħ: Ġesù!] Għand Ġesù! Ġesù jista’ jibdillek ħajtek. Ġesù jista’ jġarraf il-ħitan li għandek quddiemek. Ġesù jista’ jagħmel minn ħajtek servizz għall-oħrajn.
Xi ħadd minnkom jista’ jistaqsini: “U għal dan hemm xi bakketta maġika?”. Jekk intom temmnu li Ġesù jista’ jibdlilkom ħajjitkom, itolbuh l-għajnuna. U dan jissejjaħ talb. Fhimtu sew? Titolbu! Ħa nistaqsikom: Intom titolbu? [żgħażagħ: Iva!] Veru? [Iva!] Itolbu lil Ġesù, għax Hu l-Feddej. Tieqfu qatt titolbu! It-talb hu l-arma l-iżjed b’saħħitha li għandu żagħżugħ. Ġesù jħobbna. Nistaqsikom: Ġesù jħobb lil xi wħud u lil oħrajn le? [Le!] Ġesù jħobb lil kulħadd? [Iva!] Ġesù jrid jgħin lil kulħadd? [Iva!] Mela iftħulu l-bieb ta’ qalbkom u ħalluh jidħol. Inħalli lil Ġesù jidħol fil-ħajja tiegħi. U meta Ġesù jidħol fil-ħajja tiegħek, jgħinek tissielet, titqabad kontra l-problemi kollha li dwarhom tkellmet Winnie, teħodha kontra d-dipressjoni, tiġġieled kontra l-Aids u titlob l-għajnuna biex tegħleb dawn is-sitwazzjonijiet, imma tissielet dejjem. Nissielet kontra x-xewqa tiegħi u nitqabad bit-talb tiegħi. Lesti tissieltu? Lesti tixtiequ l-aħjar għalikom? [Iva!] Intom lesti li titolbu, li titolbu lil Ġesù jgħinkom fit-taqbida? [Iva!]
U t-tielet ħaġa li rrid ngħidilkom. Ilkoll kemm aħna ninsabu fil-Knisja, nagħmlu parti mill-Knisja. Veru? [Iva!] U l-Knisja għandha Omm. X’jisimha? [Marija!] Ma fhimtx… [Marija!] Nitolbu lill-Omm tagħna! Meta tifel jaqa’, iweġġa’, jibda jibki u jmur ifittex lil ommu. Meta tinqalgħalna problema, l-aħjar ħaġa li nistgħu nagħmlu hi li mmorru fejn hemm Ommna. U nitolbu lil Marija, l-Omm tagħna. Taqblu miegħi? [Iva!] U intom, titolbuha lill-Madonna, l-Omm tagħna? [Iva!] U intom [idur fuq grupp ta’ żgħażagħ], intom titolbuhom lil Ġesù u lill-Madonna? [Iva!]
Tliet affarijiet. L-ewwel: għelbu d-diffikultajiet. It-tieni: ibdlu n-negattiv f’pożittiv. It-tielet: it-talb. Itolbu lil Ġesù li jista’ kollox. Ġesù, li jidħol fil-qalb tagħna u jibdlilna ħajjitna. Ġesù li ġie biex isalvani u li ta ħajtu għalija. Itolbu lil Ġesù, għax Hu l-uniku Sid tagħna. U billi fil-Knisja m’aħniex iltiema u għandna Omm, nitolbu lill-Omm tagħna. U x’jisimha l-Omm tagħna? [Marija!] Iżjed bis-saħħa! [Marija!]
Grazzi ħafna li smajtuni. Nirringrazzjakom għax intom tridu tibdlu n-negattiv f’pożittiv. Għax tridu teħduha kontra l-ħażin, b’Ġesù magħkom. Fuq kollox grazzi li tixtiequ ma tieqfu qatt titolbu. U issa nistedinkom titolbu flimkien miegħi lill-Omm tagħna, biex tħarisna hi. Taqblu? [Iva!] Ilkoll flimkien? [Iva!]
(bl-Ingliż)
Sliema…
[Barka]
U jekk jogħġobkom, ħaġa ta’ l-aħħar nitlobkom: itolbu għalija. Itolbu għalija! Għandi bżonn. Tinsewx. Insellmilkom!
Diskors imħejji mill-Qdusija Tiegħu
Il-Papa: Omukama Mulungi! [Alla hu tajjeb!]
Iż-żgħażagħ: Obudde Bwoona! [Issa u dejjem]
Għeżież żgħażagħ ħbieb tiegħi,
Kuntent li ninsab hawn magħkom biex naqsmu flimkien dawn il-mumenti. Nixtieq insellem lil ħuti l-Isqfijiet u lill-Awtoritajiet ċivili preżenti. Grazzi lill-Isqof Paul Semogerere tal-kelmtejn tiegħu ta’ merħba. Ix-xhieda ta’ Winnie u Emmanuel tikkonferma l-impressjoni tiegħi li l-Knisja fl-Uganda hi għanja b’żgħażagħ li jixtiequ futur aħjar. Il-lum, jekk tippermettuli, nixtieq inwettaqkom fil-fidi, inħeġġiġkom fl-imħabba u b’mod speċjali nqawwikom fit-tama.
It-tama Nisranija m’hix sempliċi ottimiżmu; hi ħafna iżjed minn hekk. Tniżżel l-għeruq tagħha fil-ħajja ġdida, li rċivejna minn għand Ġesù Kristu. San Pawl jgħidilna li t-tama ma tqarraqx bina, għax fil-Magħmudija l-imħabba ta’ Alla ġiet imsawba fi qlubna permezz ta’ l-Ispirtu s-Santu (ara Rum 5:5). It-tama tagħmilna kapaċi nafdaw fil-wegħdiet ta’ Kristu, fil-qawwa tal-maħfra tiegħu, fil-ħbiberija tiegħu, fi mħabbtu, li tiftaħ il-bibien għal ħajja ġdida. Propju meta taħbtu ġo problema, ġo xi falliment, meta tiltaqgħu ma’ xi intopp, ankraw qalbkom f’din l-imħabba, għax hi għandha l-qawwa li tibdel il-mewt f’ħajja u li tkeċċi kull ħażen.
Hekk il-lejla nixtieq nistedinkom, qabel xejn, titolbu biex dan id-don jikber fikom u tistgħu tirċievu l-grazzja li ssiru messaġġiera ta’ tama. Hemm ħafna persuni madwarna li huma mtaqqlin u ħa jiddispraw. Ġesù jiċċara dan is-sħab, jekk inħalluh.
Nixtieq anki naqsam magħkom xi ħsieb dwar ċerti ostakli li tistgħu tiltaqgħu magħhom fit-triq tat-tama. Ilkoll kemm intom tixtiequ futur aħjar, post tax-xogħol, saħħa u prosperità, u din hi ħaġa tajba. Għall-ġid tal-poplu u tal-Knisja tixtiequ taqsmu ma’ oħrajn id-doni tagħkom, it-tamiet u l-entużjażmu, u din hi ħaġa tajba ħafna. Imma xi drabi, meta taraw il-faqar, meta tħabbtu wiċċkom man-nuqqas ta’ opportunitajiet, meta ġġarrbu l-fallimenti tal-ħajja, jista’ jfiġġ u jikber sens ta’ disperazzjoni. Tistgħu tiġu ttentati li titilfu t-tama.
Qatt ġralkom li rajtu tifel fit-triq li kellu jieqaf quddiem għadira ilma li m’hux kapaċi jaqbeż jew jevita? Jista’ jipprova jagħmel hekk, imma mbagħad jaqa’ u jsir ilma. Allura, wara ħafna tentattivi, isejjaħ lil missieru biex jgħinu, u dan jaqbdu minn idu u jqabbżu malajr għan-naħa l-oħra. Aħna dak it-tfajjel ċkejken. Il-ħajja għandha ħafna għadajjar għalina. Imma m’għandniex negħlbu l-problemi u l-ostakli kollha bil-qawwa tagħna waħidna. Alla jinsab hemm biex jaqbdilna jdejna, jekk insejħulu.
Li rrid ngħid hu li lkoll kemm aħna, anki l-Papa, irridu nixbhu lil dak it-tfajjel! Għax hu biss meta nkunu ċkejknin u umli li ma nibżgħux insejħu l-għajnuna ta’ Missierna. Jekk xi darba ġarrabtu din l-għajnuna, tafu dwar xiex qed nitkellem. Għandna bżonn nitgħallmu nqiegħdu mill-ġdid it-tama tagħna fiH, għax nafu li hu dejjem qiegħed hemm, għalina. Jimliena bil-fiduċja u l-kuraġġ. Imma – u dan hu importanti – niżbaljaw jekk ma naqsmux din l-esperjenza sabiħa ma’ l-oħrajn. Inkunu niżbaljaw jekk ma nsirux messaġġiera ta’ tama għall-oħrajn.
“Għadira” partikulari tista’ tbeżża’ liż-żgħażagħ li jixtiequ jikbru fil-ħbiberija tagħhom ma’ Kristu. Hu l-biża’ li jfallu fl-impenn li jkunu ħadu fl-imħabba, fuq kollox f’dak l-ideal għoli u sublimi li hu ż-żwieġ Nisrani. Jista’ jkollok biża’ li ma jirnexxilekx tkun mara tajba u omm tajba, raġel tajjeb u missier tajjeb. Jekk nibqgħu nħarsu lejn l-għadira, nistgħu saħansitra naraw id-dgħufijiet u l-biżgħat tagħna jħallu r-rifless tagħhom fuqna. Nitlobkom, ara ċċedu quddiemhom! Xi drabi dawn il-biżgħat ġejjin mix-Xitan, li ma jridkomx tkunu ferħanin. Le! Itolbu l-għajnuna ta’ Alla, iftħulU qalbkom u Hu jerfagħkom, jeħodkom f’dirgħajh, u jurikom kif tħobbu. Nitlob b’mod partikulari lill-koppji żgħażagħ biex ikollhom il-fiduċja li Alla jrid ibierek imħabbitkom u ’l ħajjitkom bil-grazzja tiegħu, fis-sagrament taż-Żwieġ. Fil-qalba taż-żwieġ Nisrani hemm id-don ta’ l-imħabba ta’ Alla, mhux l-organizzazzjoni ta’ festi lussużi li spiss idallmu t-tifsira spiritwali profonda ta’ ċelebrazzjoni hienja ma’ nies tal-familja u ħbieb.
Fl-aħħar nett, “għadira” li kollha rridu naffrontaw hi l-biża’ li nkunu differenti, li mmorru kontra l-kurrent f’soċjetà li l-ħin kollu timbuttana biex inħaddnu mudelli ta’ ġid u ta’ konsum barranin għall-valuri qawwija tal-kultura Afrikana. Aħsbu ftit: X’kienu jgħidu l-Martri ta’ l-Uganda dwar l-użu ħażin tal-mezzi moderni ta’ komunikazzjoni, fejn iż-żgħażagħ huma esposti għal immaġni u viżjoni mgħawġa tas-sesswalità, li jbaxxu d-dinjità umana u jwasslu għad-diqa u għall-vojt interjuri? X’kienet tkun ir-reazzjoni tal-Martri ta’ l-Uganda quddiem ir-regħba u l-korruzzjoni dejjem jikbru fis-soċjetà tagħna? Żgur kienu jitolbukom biex tkunu mudelli ta’ ħajja Nisranija, fiduċjużi li huma biss l-imħabba lejn Kristu, il-fedeltà lejn il-Vanġelu u l-użu għaref tad-doni li Alla takom li jistgħu jagħnu, isaffu u jgħollu l-ħajja ta’ dan il-pajjiż. Huma jissoktaw jurukom it-triq. Tibżgħux tħallu d-dawl tal-fidi jilma fil-familji tagħkom, fl-iskejjel u fil-postijiet tax-xogħol. Tibżgħux b’umiltà kbira tidħlu fi djalogu ma’ l-oħrajn, li jistgħu jaraw l-affarijiet differenti minnkom.
Għeżież żgħażagħ ħbieb tiegħi, meta nħares lejn uċuħkom nimtela bit-tama: tama għalikom, għal pajjiżkom u għall-Knisja. Nitlobkom titolbu biex it-tama li rċivejtu mill-Ispirtu s-Santu tissokta tnebbaħ l-isforzi tagħkom biex tikbru fl-għerf, il-ġenerożità u t-tjieba. Tinsewx tkunu messaġġiera ta’ din it-tama! U tinsewx li Alla sa jgħinkom taqsmu kull “għadira” li tiltaqgħu magħha tul il-mixja!
Ittamaw fi Kristu u Hu jgħinkom issibu l-ferħ veru. U jekk issibuha bi tqila biex titolbu u tittamaw, tibżgħux idduru lejn Marija, għax hi l-Omm tagħna, Omm il-ħniena. Fl-aħħar nett, jekk jogħġobkom, tinsewx titolbu għalija. Il-Mulej iberikkom!
miġjuba mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard