IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza San Pietru
L-Erbgħa 31 ta’ Awwissu
2016
27.
Il-ħniena tagħti dinjità (ara Mt 9:20-22)
Għeżież ħuti, l-għodwa
t-tajba!
Il-Vanġelu li għadna kemm smajna
jippreżentalna figura li tispikka għall-fidi u l-kuraġġ tagħha.
Qed nirriferi għall-mara li kienet tbati mit-tnixxja tad-demm u li
Ġesù fejjaqha (ara Mt 9:20-22). Hi għaddiet minn qalb il-folla, u
resqet wara Ġesù biex tmiss it-tarf tal-mantar tiegħu. “Bejnha u bejn
ruħha qalet: ‘Imqar jekk immiss il-libsa tiegħu, infiq’” (v. 21).
X’fidi dik! X’fidi kellha din il-mara! Tirraġuna hekk għax
għandha ħafna fidi u ħafna tama u, għax moħħha
jilħqilha, jirnexxielha twettaq ix-xewqa ta’ qalbha. Ix-xewqa li tiġi
mifdija minn Ġesù hi hekk kbira li ġġagħalha tmur lil hemm
minn dak li titlob il-liġi ta’ Mosè. Din il-mara fqajra fil-fatt kienet
ilha s-snin mhux biss marida, imma meqjusa mniġġsa minħabba
fit-tnixxja tad-demm (ara Lev 15:19-30). Għalhekk kienet eskluża
mil-liturġiji, mill-ħajja miżżewġa, mir-relazzjonijiet
normali mal-proxxmu. L-evanġelista Mark iżid li kienet marret
għand ħafna tobba, u rat kif għamlet biex tħallashom milli
kellha, u kellha toqgħod għal ħafna kura u tbatija, imma
għall-agħar biss marret. Kienet mara mormija mis-soċjetà.
Importanti nagħtu kas ta’ din il-qagħda tagħha – ta’ mormija –
biex nifhmu x’kienet qed tħoss: hi tħoss li Ġesù seta’
jeħlisha mill-mard u mill-qagħda ta’ emarġinazzjoni u ta’
mistħija li kienet ilha s-snin fiha. F’kelma waħda: taf, tħoss
li Ġesù jista’ jsalvaha.
Dan il-każ jgħinna nirriflettu fuq kif
spiss inħarsu lejn il-mara u kif hi rrappreżentata. Kollha
għandna noqogħdu attenti, anki l-komunitajiet Insara, minn
viżjonijiet ta’ femminiltà imxejna minn preġudizzji u suspetti
perikolużi tad-dinjità intanġibbli tagħha. F’dan is-sens huma
sewwasew il-Vanġeli li jerġgħu jeħduna għall-verità u
jmexxuna lejn perspettiva li teħlisna. Ġesù stagħġeb
bil-fidi ta’ din il-mara li kulħadd kien jaħrabha u bidel it-tama
tagħha f’salvazzjoni. Ma nafux isimha, imma l-ftit versi li bihom
il-Vanġeli jfissrulna l-laqgħa tagħha ma’ Ġesù juruna mixja
ta’ fidi li kapaċi treġġa’ lura għall-verità u l-kobor
tad-dinjità ta’ kull persuna. Fil-laqgħa ma’ Kristu tinfetaħ quddiem
kulħadd, irġiel u nisa ta’ kull post u ta’ kull żmien, it-triq
tal-ħelsien u tas-salvazzjoni.
Il-Vanġelu ta’ Mattew jgħid li meta
l-mara messet mal-mantar ta’ Ġesù, hu “dar” u “lemħaha” (v. 22), u
allura kellimha. Kif għidna, minħabba fil-qagħda ta’
eskluża, il-mara għamlet li għamlet bil-moħbi, minn wara
dahar Ġesù, kienet xi ftit imbeżżgħa, biex ma jaraha
ħadd, għax kienet imwarrba u mormija. Imma Ġesù jaraha u
l-ħarsa tiegħu mhix waħda ta’ ċanfir, ma jgħidilhiex:
“Mur ’l hemm, int mormija!”, qisu qed jgħidilha: “Int imġiddma, itlaq
lil hemm!”. Le, ma jċanfarx, imma l-ħarsa ta’ Ġesù hi ta’
ħniena u ħlewwa. Hu jaf x’ġara u jfittex il-laqgħa
personali magħha, dak li fl-aħħar mill-aħħar il-mara
stess xtaqet. Dan ifisser li Ġesù mhux biss jilqagħha, imma
jżommha b’denja ta’ din il-laqgħa hekk li jagħtiha d-don
tal-kelma u l-attenzjoni tiegħu.
Fil-qalba tar-rakkont it-terminu fejqan hu mtenni tliet darbiet. “‘Imqar jekk immiss il-libsa tiegħu, infiq’. Ġesù dar, lemaħha, u
qalilha: ‘Agħmel il-qalb, binti; il-fidi tiegħek fejqitek’. U minn dak il-ħin stess il-mara fieqet” (vv. 21-22).
Din
l-“agħmel il-qalb, binti” tesprimi l-ħniena kollha ta’ Alla għal
dik il-persuna. U għal kull persuna mwarrba u mormija. Kemm drabi
ġewwa fina nħossuna li aħna mormija minħabba fi dnubietna,
għax għamilna ħafna, għamilna ħafna… U l-Mulej
jgħidilna: “Kuraġġ! Ejja! Għalija int m’intix mormi,
mormija. Agħmel il-qalb, binti. Int ibni, binti”. U dan ikun il-mument
tal-grazzja, hu l-mument tal-maħfra, hu l-mument tal-inklużjoni
fil-ħajja ta’ Ġesù, fil-ħajja tal-Knisja. Hu l-mument tal-ħniena.
Illum, lilna lkoll, midinbin, li aħna midinbin kbar jew midinbin
żgħar, imma lkoll aħna, lilna lkoll il-Mulej qed jgħidilna:
“Kuraġġ, ejja! M’għadekx mormi, m’għadekx mormija: jien
naħfrilek, jien ngħannqek miegħi”. Hekk hi l-ħniena ta’
Alla. Irid ikollna l-kuraġġ li mmorru għandu, nitolbuh
jaħfrilna dnubietna u nibqgħu mexjin ’il quddiem.
Bil-kuraġġ, kif għamlet din il-mara. Imbagħad, is-“salvazzjoni”
għandha bosta tifsiriet: qabelxejn trodd lill-mara l-fejqan; imbagħad
teħlisha mid-diskriminazzjonijiet soċjali u reliġjużi;
iżjed minn hekk, twettaq it-tama li kellha f’qalbha u tneħħilha
kull biża’ u dwejjaq; fl-aħħar nett, troddha lura lill-komunità
u teħlisha mill-bżonn li taġixxi minn taħt. U din
l-aħħar ħaġa hi importanti: persuna mormija taġixxi
dejjem bil-moħbi, xi kutant jew ħajjitha kollha: aħsbu
fl-imġiddmin ta’ dawk iż-żminijiet, f’dawk li llum huma bla
saqaf fuq rashom…; naħsbu fil-midinbin, fina midinbin: dejjem nagħmlu
xi ħaġa bil-moħbi, inħossu l-bżonn li nagħmlu xi
ħaġa bil-moħbi, għax nistħu minna nfusna… U hu
jeħlisna minn dan, Ġesù jeħlisna u jreġġagħna
lura fuq saqajna: “Qum, ejja, fuq saqajk!”. Kif ħalaqna Alla: Alla
ħalaqna wieqfa fuq riġlejna, mhux umiljati. Fuq riġlejna. Dik li
jagħti Ġesù hi salvazzjoni sħiħa, li terġa’ tintegra
l-ħajja tal-mara fl-isfera tal-imħabba ta’ Alla u, fl-istess
ħin, terġa’ tagħtiha d-dinjità sħiħa tagħha.
Insomma, mhux il-mantar li messet il-mara li
jagħtiha l-fejqan, imma l-kelma ta’
Ġesù, milqugħa bil-fidi, li kapaċi tfarraġha, tfejjaqha
u terġa’ tibniha fir-relazzjoni ma’ Alla u mal-poplu tiegħu.
Ġesù hu l-għajn waħdanija ta’ barka li minnha tnixxi
s-salvazzjoni għall-bnedmin kollha, u l-fidi hi d-dispożizzjoni
fundamentali biex nilqgħuha. Ġesù, għal darb’oħra,
bl-imġiba tiegħu mimlija ħniena, qed juri lill-Knisja l-mixja li
għandha tagħmel biex toħroġ tiltaqa’ ma’ kull persuna, biex
kulħadd jista’ jiġi mfejjaq fil-ġisem u fir-ruħ u
jerġa’ jikseb id-dinjità ta’ iben u bint ta’ Alla. Grazzi.
miġjub
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard