IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA
ĠENERALI
Pjazza
San Pietru - L-Erbgħa 27 ta’ Novembru 2013
Għeżież
ħuti,
L-għodwa
t-tajba u nifirħilkom għax kontu kuraġġjużi ġejtu
fil-pjazza f’din il-kesħa kollha. Nifirħilkom tassew.
Nixtieq
nikkonkludi l-katekeżi fuq il-Kredu, li għamilna tul din is-Sena
tal-Fidi, li għalqet il-Ħadd li għadda. F’din
il-katekeżi u f’li ġejja nixtieq nittratta t-tema tal-qawmien
tal-ġisem mill-imwiet, billi naqbad żewġ aspetti hekk kif
jippreżentahom il-Katekiżmu tal-Knisja Kattolika,
jiġifieri l-mewt tagħna u l-qawmien tagħna f’Ġesù
Kristu. Il-lum se nieqaf fuq l-ewwel aspett, “immutu fi Kristu”.
1. Fostna spiss
jeżisti mod żbaljat ta’ kif inħarsu lejn il-mewt.
Il-mewt tolqot lil kulħadd, u tpoġġilna quddiemna mistoqsija
profonda, speċjalment meta tmissna mill-qrib, jew meta tolqot
liż-żgħar, lil dawk li m’għandhomx min jiddefendihom, b’mod
li jidhrilna “skandaluż”. Lili dejjem laqtitni l-mistoqsija:
Għaliex ibatu t-tfal? Għaliex imutu t-tfal? Jekk nifhmuha
bħala t-tmiem ta’ kollox, il-mewt tbeżżagħna,
titterrorizzana, tinbidel f’theddida li xxejjen kull ħolma, kull
ħsieb dwar il-futur, li tkisser kull relazzjoni u twaqqaf kull
mixja. Dan jiġri meta nħarsu lejn ħajjitna qisha
żmien marsus bejn żewġt itruf: it-twelid u l-mewt; meta ma
nemmnux f’orizzont li jmur lil hemm mill-ħajja ta’ bħalissa; meta
ngħixu bħallikieku Alla ma kienx jeżisti. Dan il-kunċett
tal-mewt hu tipiku tal-ħsieb ateu, li jinterpreta l-eżistenza
bħallikieku sibna ruħna każwalment f’din id-dinja u ninsabu
mexjin lejn ix-xejn. Imma hemm ukoll ateiżmu prattiku, li jfisser li
wieħed jgħix biss għall-interessi tiegħu u jgħix biss
għall-ħwejjeġ tad-dinja. Jekk nittieħdu minn din
il-viżjoni żbaljata tal-mewt, ma jifdlilniex għażla
oħra ħlief dik li naħbu l-mewt, li niċħduha, jew li
nibbanalizzawha, biex ma tbeżżagħniex.
2. Imma kontra din
is-soluzzjoni falza tirribella l-“qalb” tal-bniedem, ix-xewqa li lkoll kemm
aħna għandna għall-infinit, in-nostalġija li lkoll kemm
aħna għandna ta’ l-etern. U allura liema hu s-sens
Nisrani tal-mewt? Jekk inħarsu lejn l-iżjed mumenti ta’
swied il-qalb fil-ħajja tagħna, meta tlifna persuna
għażiża – il-ġenituri tagħna, ħuna, oħtna,
ir-raġel jew il-mara tagħna, xi ħadd minn uliedna, xi ħabib
tagħna –, nintebħu li, anki fid-drama tat-telfa, anki meta aħna
mifnija mill-firda, tixref minn ġo qalbna l-konvinzjoni li ma jistax ikun
li spiċċa kollox, li l-ġid li tajna u rċivejna kien
għalxejn. Hemm stint tassew b’saħħtu fina, li qed
jgħidilna li ħajjitna ma tintemmx mal-mewt.
Dan l-għatx
għall-ħajja sab it-tweġiba vera u ċerta tiegħu
fil-qawmien ta’ Ġesù Kristu. Il-qawmien ta’ Ġesù mill-imwiet
mhux biss jagħtina ċ-ċertezza tal-ħajja wara l-mewt, imma
jdawwal ukoll il-misteru nnifsu tal-mewt ta’ kull wieħed u waħda
minna. Jekk ngħixu magħquda ma’ Ġesù, fidili lejH, ikollna
l-ħila naffrontaw bit-tama u s-serenità anki l-passaġġ
tal-mewt. Il-Knisja fil-fatt titlob: “Għad li mnikktin għax
nafu li għandna mmutu, nitfarrġu bil-wegħda ta’ ħajja
oħra li qatt ma tintemm”.
Kemm hi sabiħa din it-talba tal-Knisja! Il-bniedem aktarx imut kif
ikun għex. Jekk ħajti kienet mixja flimkien mal-Mulej, mixja
ta’ fiduċja fil-ħniena immensa tiegħu, sa nkun lest biex nilqa’
l-aħħar mument ta’ l-eżistenza tiegħi fuq din l-art
bħala abbandun definittiv, kunfidenti fl-idejn tiegħu li
jilqgħuni u fl-istennija li nikkontempla wiċċ imb’wiċċ
il-wiċċ tiegħu. Din hi l-isbaħ ħaġa li qatt
tista’ tiġrilna: li nikkontemplaw wiċċ imb’wiċċ dak il-wiċċ
meraviljuż tal-Mulej, narawh kif Hu tabilħaqq, sabiħ, kollu
dawl, kollu mħabba, kollu ħlewwa. Aħna mexjin lejn din
id-destinazzjoni: li naraw lill-Mulej.
3. F’dan id-dawl
nifhmuha l-istedina ta’ Ġesù biex inkunu dejjem lesti, nishru, għax
nafu li l-ħajja f’din id-dinja ngħatatilna wkoll biex fiha
nitħejjew għall-ħajja l-oħra, dik ma’ Missierna
tas-Sema. U għal dan hemm triq żgura: nitħejjew
tajjeb għall-mewt, billi noqogħdu qrib ta’ Ġesù. Din
hi ċ-ċertezza: jien inħejji ruħi għall-mewt billi noqgħod
qrib ta’ Ġesù. U kif noqogħdu qrib ta’ Ġesù?
Bit-talb, fis-Sagramenti u anki fit-tħaddim tal-karità. Niftakru li
Hu preżenti f’dawk l-iżjed dgħajfa u fil-bżonn. Hu
stess identifika ruħu magħhom, fil-parabbola famuża
tal-ġudizzju finali, meta jgħid: “Kont bil-ġuħ u tmajtuni, kont bil-għatx u sqejtuni, kont barrani u lqajtuni, kont għeri u libbistuni, kont marid u ġejtu tarawni, kont fil-ħabs u ġejtu żżuruni… Kull ma għamiltu
ma’ wieħed mill-iżgħar
fost dawn ħuti, għamiltuh miegħi” (Mt 25:35-36,40). Għalhekk, it-triq żgura tkun li
nsibu mill-ġdid is-sens tal-karità Nisranija u tal-qsim fratern, li ndewwu
l-ġrieħi tal-ġisem u dawk ta’ ruħ il-proxxmu
tagħna. Is-solidarjetà f’li nikkumpatixxu l-uġigħ u
nxerrdu t-tama hi premessa u kundizzjoni biex nistgħu nirċievu b’wirt
dik is-Saltna mħejjija għalina. Min jipprattika l-ħniena
ma jibżax mill-mewt. Aħbsu sew f’dan: Min jipprattika
l-ħniena ma jibżax mill-mewt! Taqblu miegħi? Ngħiduha
flimkien biex ma ninsewhiex? Min jipprattika l-ħniena ma jibżax
mill-mewt. U għaliex ma jibżax mill-mewt? Għax
iħares lejha f’wiċċha fil-ġrieħi ta’ ħutu, u
jirbħilha bl-imħabba ta’ Ġesù Kristu.
Jekk nifħtu
l-bieb ta’ ħajjitna u ta’ qalbna għall-iċken fost ħutna,
allura anki l-mewt tagħna ssir bieb li jwassal għas-Sema,
għall-art imbierka tagħna, li lejha mexjin, imxennqin li
ngħammru għal dejjem ma’ Alla Missierna, ma’ Ġesù, mal-Madonna u
mal-qaddisin.
miġjuba mit-Taljan għall-Malti minn
Francesco Pio Attard