IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza
San Pietru
L-Erbgħa
27 ta’ Mejju 2015
Il-familja
– 16. Għerusija
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Inkomplu b’dawn
il-katekeżi fuq il-familja, u l-lum nixtieq nitkellem fuq l-għerusija. L-għerusija – donnok tħossha
fil-kelma stess – għandha x’taqsam mal-fiduċja, mal-kunfidenza, ma’
l-affidabbiltà.
Kunfidenza mal-vokazzjoni
li Alla jagħti,
għax iż-Żwieġ hu qabel xejn l-iskoperta ta’ sejħa ta’
Alla. Ċertament hi ħaġa
sabiħa li l-lum iż-żgħażagħ jistgħu
jagħżlu li jiżżewġu u jagħtu mħabbithom lil
xulxin. Imma propju l-libertà tar-rabta titlob
armonija fid-deċiżjoni li wieħed ikun konxju minnha, mhux biss
sempliċi qbil fil-ġibda jew is-sentiment, ta’ mument, ta’ żmien
qasir… titlob mixja.
L-għerusija,
f’termini oħra, hi ż-żmien li fih it-tnejn huma msejħin
jaħdmu sew fuq l-imħabba, ħidma li fiha jipparteċipaw u
jaqsmu t-tnejn, li tinżel iktar fil-fond.
Jiskopru ftit ftit lil xulxin, ir-raġel “jitgħallem” fuq
il-mara billi jitgħallem fuq din
il-mara, l-għarusa tiegħu; u l-mara “titgħallem” fuq
ir-raġel billi titgħallem fuq dan
ir-raġel, l-għarus tagħha.
Ejja ma nissottovalutawx l-importanza ta’ dan l-għarfien: hu impenn
sabiħ, u titolbu l-istess imħabba, biex dan ma jkunx biss ferħ
moħħ ir-riħ, emozzjoni mitlufa fil-ħolm… Ir-rakkont Bibliku jitkellem fuq
il-ħolqien kollu bħala ħidma sabiħa ta’ l-imħabba ta’
Alla; il-ktieb tal-Ġenesi jgħid li “ħares Alla lejn kull ma kien
għamel, u, ara, kollox kien tajjeb ħafna” (Ġen 1:31). Alla “strieħ” biss meta wasal
fl-aħħar. Minn din ix-xbieha
nifhmu li l-imħabba ta’ Alla, li tat bidu lid-dinja, ma kinitx
deċiżjoni ta’ mument. Le! Kienet ħidma sabiħa. L-imħabba ta’ Alla ħolqot
il-kundizzjonijiet għal patt irrevokabbli, solidu, maħsub biex jibqa’
u jtul fiż-żmien.
Il-patt ta’
mħabba bejn ir-raġel u l-mara, patt għall-ħajja, ma jimprovizzahx, ma jaħdmux
mil-lum għal għada. Ma
jeżistix iż-żwieġ express:
l-imħabba trid taħdem fuqha, trid timxiha. Il-patt ta’ mħabba bejn ir-raġel u
l-mara huma jridu jitgħallmuh u jirfinawh.
Ippermettuli ngħid li hu patt artiġjanali. Li minn żewġ ħajjiet
tagħmel ħajja waħda, dan hu kważi miraklu, miraklu
tal-libertà
u tal-qalb, fdat f’idejn il-fidi. Forsi
hemm bżonn nistinkaw iżjed fuq dan il-punt, għax il-“kordinati
sentimentali” tagħna marru xi ftit żmerċ. Min jippretendi li jrid kollox u malajr,
imbagħad ma’ l-ewwel diffikultà
(jew ma’ l-ewwel okkażjoni) ukoll iċedi fuq kollox u malajr. M’hemmx tama għall-fiduċja u
l-fedeltà
tad-don tiegħi nnifsi, jekk l-idea tiegħi ta’ mħabba qisha ta’ xi
speċi ta’ “vitamina” tas-saħħa psikika-fiżika. L-imħabba m’hix dan! L-għerusija tqabbad fina r-rieda li
flimkien inħarsu xi ħaġa li qatt m’għandha tiġi
mixtrija jew mibjugħa, ittraduta jew abbandunata, tkun kemm tkun tħajrek
l-offerta. U anki Alla, meta jitkellem
dwar il-patt mal-poplu tiegħu, dan kultant jagħmlu f’termini ta’
għerusija. Fil-Ktieb ta’
Ġeremija, meta jkellem lill-poplu li tbiegħed minnU, ifakkru f’meta
l-poplu kien l-“għarusa” ta’ Alla u hekk jgħidlu: “Ftakart fil-ħlewwa ta’ żgħożitek, fl-imħabba
ta’ l-għerusija tiegħek,
meta kont tiġri warajja” (2:2). U Alla nnifsu terraq
din il-mixja ta’ għerusija;
imbagħad jagħmel ukoll wegħda: smajnieh fil-bidu ta’ din l-udjenza, fil-Ktieb
ta’ Hosegħa: “Għal
dejjem ngħarrsek miegħi, ngħarrsek miegħi fis-sewwa u l-ħaqq, fl-imħabba u l-ħniena, b’rabta fidila jiena ngħarrsek
miegħi, u int tagħraf lill-Mulej” (2:21-22). Hi triq twila dik li l-Mulej jagħmel mal-poplu tiegħu f’din il-mixja ta’ għerusija. Fl-aħħar Alla jiżżewweġ
lill-poplu tiegħu f’Ġesù Kristu:
f’Ġesù
jiżżewweġ
lill-Knisja. Il-Poplu ta’ Alla hu
l-għarusa ta’ Ġesù. Imma xi triq twila! U intom it-Taljani, fil-letteratura tagħkom għandkom kapulavur dwar l-għerusija [I Promessi Sposi]. Hemm bżonn
li ż-żgħażagħ ikunu jafu bih, jaqrawh; hu kapulavur li
jirrakkonta l-istorja ta’ l-għarajjes li għaddew minn
tant tbatija, imxew triq mimlija b’tant diffikultajiet sakemm waslu
fl-aħħar, għaż-żwieġ tagħhom. Twarrbux dan il-kapulavur fuq
l-għerusija li l-letteratura Taljana offriet propju lilkom. Imxu, aqrawh u taraw il-ġmiel,
it-tbatija, imma anki l-fedeltà ta’ l-għarajjes.
Il-Knisja,
fl-għerf tagħha, tħares id-distinzjoni
bejn l-għerusija u ż-żwieġ – m’humiex l-istess – propju
fid-dawl ta’ kemm hu delikat u profond dan iż-żmien ta’
verifika. Noqogħdu attenti li ma
niddisprezzawx malajr dan it-tagħlim għaref, li hu msejjes ukoll fuq
l-esperjenza ta’ l-imħabba konjugali megħjuxa bil-ferħ. Is-simboli qawwija tal-ġisem fihom
iċ-ċavetta tar-ruħ: ma nistgħux inqisu r-rabtiet
tal-ġisem qisu xejn ma kien xejn, jekk ma rridux niftħu
ġrieħi kbar fl-ispirtu (1 Kor 6:15-20).
Bla dubju,
il-kultura u s-soċjetà
tal-lum saru pjuttost indifferenti għad-delikatezza u s-serjetà ta’ dan
il-passaġġ. U min-naħa
l-oħra, ma tistax tgħid li huma ġenerużi
maż-żgħażagħ li għandhom intenzjoni serja li
jibnu dar u jġibu t-tfal fid-dinja!
Anzi, spiss iqiegħdu elf xkiel, mentali u prattiku. L-għerusija hi mixja tal-ħajja li
trid timmatura bħall-frott, hi triq ta’ maturazzjoni fl-imħabba,
sal-mument li fih issir żwieġ.
Il-korsijiet ta’ qabel iż-żwieġ
huma espressjoni speċjali taż-żmien ta’ tħejjija. U aħna naraw ħafna koppji, li forsi
jiġu għall-kors xi ftit kontra qalbhom: “Imma dawn il-qassisin iridu
jġagħluna nagħmlu kors!
Imma għaliex? Aħna
nafu!”… u jmorru għal dawn il-laqgħat kontra qalbhom. Imma wara joħorġu kuntenti u
jirringrazzjawna, għax fil-fatt hemm ikunu sabu l-okkażjoni – spiss
l-unika waħda! – biex jirriflettu fuq l-esperjenza tagħhom f’termini
li m’humiex banali. Iva, ħafna
koppji jkunu flimkien għal żmien twil, forsi anki f’intimità, xi drabi anki
jgħixu flimkien taħt saqaf wieħed, imma ma jafux tassew lil xulxin.
Tidher stramba, imma l-esperjenza turi li hu hekk. Għalhekk ta’ min jivvaluta
mill-ġdid l-għerusija bħala żmien ta’ għarfien
reċiproku u ta’ qsim ta’ proġett.
Il-mixja ta’ tħejjija għaż-żwieġ għandna
nħarsu lejha f’din il-perspettiva, billi nagħmlu użu wkoll
mix-xhieda sempliċi imma intensa ta’ miżżewġin Insara. U anki hawn infittxu dak li hu essenzjali:
il-Bibbja, li ta’ min niskopruha mill-ġdid flimkien, b’mod għaref;
it-talb, fid-dimensjoni liturġika tiegħu, imma anki f’dak it-“talb
tad-dar”, li ngħixuh fil-familja, is-sagramenti, il-ħajja
sagramentali, il-Qrar,… li fihom
il-Mulej jiġi jgħammar fl-għarajjes u jħejjihom biex
jilqgħu tassew wieħed lill-ieħor “bil-grazzja ta’ Kristu”; u
l-fraternità
mal-foqra, ma’ dawk fil-bżonn, li jipprovokawna biex ngħixu
ħajja moderata u naqsmu dak li għandna ma’ l-oħrajn. L-għarajjes li jimpenjaw ruħhom
f’dan jikbru t-tnejn li huma u dan kollu jwassalhom biex iħejju
ċelebrazzjoni sabiħa taż-Żwieġ b’mod differenti, mhux
mondan imma b’mod Nisrani! Ejjew
naħsbu f’dawn il-kelmiet ta’ Alla li smajna meta Hu jkellem lill-poplu tiegħu
kif ikellem għarus lil għarustu: “Għal
dejjem ngħarrsek miegħi, ngħarrsek miegħi fis-sewwa u l-ħaqq, fl-imħabba u l-ħniena, b’rabta fidila jiena ngħarrsek
miegħi, u int tagħraf lill-Mulej” (Hos 2:21-22).
Kull koppja ta’ għarajjes għandha taħseb f’dan u
tgħid lil xulxin: “Ngħarrsek miegħi”. Nistennew dak il-mument; hu mument, hi mixja
li timxi bil-mod ’il quddiem, imma hi mixja ta’ maturazzjoni. It-tappi tal-mixja m’għandhomx
jinqabżu. Il-maturazzjoni hekk
issir, pass wara pass.
Żmien
l-għerusija jista’ jsir tabilħaqq żmien ta’ inizjazzjoni,
għal xiex?
Għas-sorpriża!
Għas-sorpriża tad-doni spiritwali li bihom il-Mulej, permezz
tal-Knisja, jagħni lix-xefaq tal-familja ġdida li hi miftuħa
biex tgħix fil-barka tiegħu.
Issa jien nistedinkom titolbu lill-Familja Mqaddsa ta’ Nazareth:
Ġesù,
Ġużeppi u Marija. Itolbu biex
il-familja tterraq din il-mixja ta’ tħejjija; u itolbu
għall-għarajjes. Nitolbu
lill-Madonna lkoll flimkien, Sliema għall-għarajjes kollha, biex
jistgħu jifhmu l-ġmiel ta’ din il-mixja lejn
iż-Żwieġ. [Sliem għalik…]. U lill-għarajjes li hawn fil-pjazza:
“Il-mixja ta’ l-għerusija t-tajba!”.
miġjuba mit-Taljan għall-Malti minn
Francesco Pio Attard