IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA
ĠENERALI
L-Erbgħa
26 ta’ Ottubru
2016
34.
Ilqa’ lill-barrani u Libbes lil min hu
għarwien
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Nissoktaw
bir-riflessjoni tagħna fuq l-opri tal-ħniena li jmissu l-ġisem,
li l-Mulej Ġesù tana biex inżommu ħajja u ħawtiela l-fidi
tagħna. Fil-fatt, dawn l-għemejjel juru biċ-ċar li l-Insara
mhumiex għajjenin u għażżenin fl-istennija tal-laqgħa
aħħarija mal-Mulej, imma ta’ kuljum jimxu lejh, u jagħrfu
l-wiċċ tiegħu f’dak ta’ tant persuni li jitolbuhom l-għajnuna.
Illum se nieqfu fuq din il-kelma ta’ Ġesù: “Kont barrani u lqajtuni, kont
għeri u libbistuni” (Mt 25:35-36). Fi żminijietna hi attwali
iżjed minn qatt qabel il-ħidma mal-barranin. Il-kriżi ekonomika,
il-ġlied bl-armi u l-bidliet fil-klima jwasslu lil tant persuni biex
jemigraw. Madankollu, l-immigrazzjoni mhix xi fenomenu ġdid, imma hi parti
mill-istorja tal-bniedem. Inkunu qed nitilfu l-memorja tal-istorja jekk
naħsbu li hi ħaġa biss ta’ żmienna.
Il-Bibbja
toffrilna bosta eżempji konkreti ta’ immigrazzjoni. Biżżejjed
naħsbu f’Abraham. Is-sejħa ta’ Alla ġġagħalu
jħalli pajjiżu biex imur f’ieħor: “Qum u itlaq minn artek, minn
art twelidek, u minn dar missierek, lejn l-art li jien nurik” (Ġen 12:1).
U hekk ukoll ġralu l-poplu ta’ Israel, li mill-Eġittu, fejn kien
ilsir, telaq miexi għal erbgħin sena sħaħ fid-deżert
sa ma wasal fl-art imwiegħda lilu minn Alla. L-istess Familja Mqaddsa –
Marija, Ġużeppi u ċ-ċkejken Ġesù – kellha temigra biex
taħrab mit-theddida ta’ Erodi: “Ġużeppi
qam, ħa miegħu lit-tifel u ’l ommu
billejl u telaq lejn l-Eġittu, u baqa’
hemmhekk sal-mewt ta’ Erodi” (Mt
2:14-15). L-istorja tal-bnedmin hi storja ta’ immigrazzjoni: f’kull saff
tal-globu, m’hemmx poplu li ma ħabbatx wiċċu mal-fenomenu
migratorju.
Matul is-sekli
hawn assistejna għal espressjonijiet għolja ta’ solidarjetà, anki
jekk ma naqsux tensjonijiet soċjali. Illum, il-kuntest tal-kriżi
ekonomika sfortunatament jiffavorixxi l-ħolqien ta’ mġibiet ta’
għeluq u li ma jilqgħux lill-oħrajn. F’xi partijiet tad-dinja
jitilgħu ħitan u fruntieri. Xi drabi donnu l-ħidma siekta ta’
tant irġiel u nisa li, b’diversi modi, tant jitħabtu biex jgħinu
u jassistu lir-refuġjati u l-immigranti, tisfa’ mdallma mill-istorbju ta’
oħrajn li jagħtu wisa’ għal egoiżmu impulsiv. Imma
l-għeluq mhux soluzzjoni, anzi, jispiċċa jwassal
għat-traffikar kriminali. L-unika triq ta’ soluzzjoni hi dik
tas-solidarjetà. Solidarjetà mal-immigrant, solidarjetà mal-barrani…
L-impenn
tal-Insara f’dan il-qasam hu urġenti llum daqs qatt qabel. Jekk inħarsu
biss lejn is-seklu li għadda, niftakru fil-figura stupenda ta’ Santa
Francesca Cabrini, li flimkien ma’ sħabha ddedikat ħajjitha
għall-immigranti lejn l-Istati Uniti tal-Amerika. Anki llum għandna
bżonn ta’ dawn ix-xhieda biex il-ħniena tista’ tilħaq tant nies
fil-bżonn. Hu impenn li jinvolvi lil kulħadd, ħadd ma
għandu jibqa’ barra. Id-djoċesijiet, il-parroċċi,
l-istituti ta’ ħajja kkonsagrata, l-għaqdiet u l-movimenti, kif ukoll
l-Insara individwali, aħna lkoll imsejħin nilqgħu lil ħutna
li qed jaħarbu mill-gwerra, mill-ġuħ, mill-vjolenza u minn
kundizzjonijiet ta’ ħajja xejn umani. Ilkoll flimkien aħna forza
kbira ta’ għajnuna lil dawk li sfaw imkeċċija minn
pajjiżhom, u tilfu familja, xogħol u dinjità. Xi jiem ilu,
seħħet storja ċkejkna, hawn fil-belt. Kien hemm rifuġjat qed
ifittex triq u waħda mara resqet lejh u qaltlu: “Qed tfittex xi
ħaġa?”. Kien ħafi, dak ir-rifuġjat. U hu qalilha: “Nixtieq
immur San Pietru biex ngħaddi mill-Bieb Imqaddes”. U dik il-mara bejnha u
bejn ruħha qalet: “Imma bla żarbun kif ħa jimxi?”. U
ċemplet lil tat-taxì. Imma dak l-immigrant, dak ir-rifuġjat kien
jinten u x-xufier tat-taxì bħal donnu ma riedx iħallih jirkeb, imma
fl-aħħar ħallieh jitla’ fil-karozza. U l-mara, maġenbu, tul
il-vjaġġ qagħdet tistaqsih ftit fuq l-istorja tiegħu ta’
rifuġjat u ta’ immigrant: l-għaxar minuti sakemm wasal hawn. Dan
ir-raġel irrakkonta l-istorja tiegħu ta’ tbatija, ta’ gwerra, ta’
ġuħ u għaliex kien ħarab minn pajjiżu biex emigra ’l
hawn. Meta waslu, il-mara fetħet il-portmoni tagħha biex tħallas
lix-xufier, imma x-xufier, li għall-bidu ma riedx lil dan l-immigrant
jirkeb miegħu għax kien jinten, qal lill-mara: “Le, sinjura, huwa
jien li rrid inħallsek għax bis-saħħa tiegħek smajt
storja li bidlitli qalbi”. Din il-mara kienet taf x’inhu l-uġigħ ta’
immigrant, għax kellha demmha Armen u kienet taf it-tbatija tal-poplu
tagħha. Meta aħna nagħmlu xi ħaġa hekk,
għall-bidu nitqażżuha għax tagħmilna xi ftit skomdi,
“le… jinten…”. Imma fl-aħħar, l-istorja tfewħilna lil ruħna
u tibdilna. Aħsbu f’din l-istorja u naħsbu x’nistgħu
nagħmlu għar-rifuġjati.
U l-ħaġa
l-oħra hi li nlibbsu lil min hu għarwien: xi jfisser dan jekk mhux li
rroddu d-dinjità lil min tilifha? Bla dubju, għandna nagħtu x’jilbes
lil min m’għandux; imma naħsbu wkoll fin-nisa vittmi tan-negozju u
mixħuta fit-triq, jew fl-oħrajn, tant modi kif il-ġisem
tal-bniedem qed jintuża bħala merċa, saħansitra dak tat-tfal.
U hekk, anki dik ta’ min m’għandux xogħol, dar, paga ġusta hi
xorta ta’ għera, jew li xi ħadd ikun diskriminat minħabba razza,
jew fidi, dawn huma kollha xorta ta’ “għera”, li quddiemhom bħala
Nsara aħna msejħa nkunu attenti, għassa u lesti biex
naġixxu.
Għeżież
ħuti, ejjew ma naqgħux fin-nassa li ningħalqu fina nfusna,
indifferenti għall-ħtiġijiet ta’ ħutna u mħabbta biss
bl-interessi tagħna. Hu sewwasew skont kemm niftħu qalbna
għall-oħrajn li l-ħajja ssir għammiela, is-soċjetajiet
jiksbu mill-ġdid il-paċi, u lill-persuni tintraddilhom id-dinjità
sħiħa tagħhom. U tinsewhiex dik il-mara, tinsewhx dak l-immigrant
jinten, u tinsewx lix-xufier li lilu l-immigrant kien bidillu ħajtu.
miġjub mit-Taljan għall-Malti minn
Francesco Pio Attard