IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza
San Pietru
L-Erbgħa
26 ta’ Awwissu 2015
Il-Familja – 24. Talb
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Wara li
rriflettejna fuq kif il-familja tgħix iż-żminijiet ta’ festa u
tax-xogħol, ejjew issa nħarsu lejn il-ħin tat-talb.
L-iktar li jilmentaw l-Insara hu propju dwar il-ħin: “Messni nitlob
aktar…; nixtieq, imma spiss ma nsibx ħin”.
Din ħaġa li nisimgħuha l-ħin kollu. Id-dispjaċir hu sinċier, m’hemmx
dubju, għax il-qalb tal-bniedem dejjem tfittex it-talb, anki mingħajr
ma taf; u jekk ma ssibux, ma ssibx mistrieħ. Imma biex dawn jiltaqgħu,
jeħtieġ inrawmu f’qalbna mħabba “tkebbes” għal Alla,
imħabba affettiva.
Nistgħu
nagħmlu mistoqsija sempliċi lilna nfusna. Sew li nemmnu f’Alla b’qalbna kollha, sew
nittamaw li hu jgħinna fid-diffikultajiet, sew inħossuna fid-dmir li
rroddulu ħajr. Kollu sew dan. Imma lil Alla nħobbuh
xi ftit ukoll? Il-ħsieb ta’ Alla jqanqalna,
jgħaġġibna, irattbilna qalbna?
Naħsbu ftit
x’jgħid il-kmandament il-kbir, li fuqu jistrieħu l-oħrajn kollha:
“Ħobb, mela,
lill-Mulej, Alla tiegħek,
b’qalbek kollha, b’ruħek
kollha u b’saħħtek kollha” (Dewt 6:5; ara Mt 22:37). Il-formla tinqeda bil-lingwaġġ
intens ta’ l-imħabba, u tapplikah għal Alla. Araw, mela, kif l-ispirtu tat-talb
jgħammar qabel xejn hawnhekk. U
jekk jgħammar hawn, jgħammar
il-ħin kollu u qatt ma joħroġ minn hawn. Jirnexxielna naħsbu f’Alla bħala
dik it-tmellisa li żżommna ħajjin, li qabilha ma hemm xejn? Żegħila li minnha xejn, lanqas
il-mewt, ma jista’ qatt jifridna? Jew
naħsbu fih biss bħala l-Essri l-kbir, Dak li jista’ kollox u
ħalaq kull ħaġa, l-Imħallef li jikkontrolla kull
għemil? Kollu minnu dan,
naturalment. Imma huwa biss meta Alla
jsir l-imħabba ta’ l-imħabbiet kollha tagħna, li t-tifsira ta’
dawn il-kelmiet issir sħiħa.
Hemm inħossuna ferħanin, u anki xi ftit imħawdin,
għax Hu jaħseb fina u fuq kollox iħobbna! M’hix ħaġa impressjonanti din? M’hux impressjonanti li Alla
jżiegħel bina bi mħabba ta’ missier? Hi ħaġa wisq sabiħa! Seta’ sempliċement jgħarrafna min
hu bħala l-Ogħla Essri, jagħtina l-kmandamenti tiegħu u joqgħod
jistenna r-riżultati. Imma Alla
għamel u jibqa’ għal dejjem jagħmel wisq iktar minn hekk. Jimxi magħna tul it-triq tal-ħajja,
jipproteġina, iħobbna.
Jekk
imħabbitna għal Alla ma tqabbadx in-nar, l-ispirtu tat-talb ma jkebbisx
il-ħin. Nistgħu anki
nimmultiplikaw il-paroli, “kif jagħmlu l-pagani”, jgħid Ġesù;
jew anki niddandnu bir-riti tagħna, “kif jagħmlu l-Fariżej” (ara
Mt 6:5,7). Qalb fejn tgħammar
l-imħabba għal Alla jirnexxielha tibdel f’talba mqar ħsieb bla
kliem, jew invokazzjoni quddiem xbieha mqaddsa, jew bewsa quddiem knisja. Kemm hi ħaġa sabiħa tara
ommijiet jgħallmu lil uliedhom jixħtu bewsa lil Ġesù jew lill-Madonna! Kemm ħlewwa hemm f’dan! F’dak il-ħin il-qalb tat-tfal tinbidel fi
mkien ta’ talb. U dan hu don ta’
l-Ispirtu s-Santu. Ma ninsew qatt
nitolbu dan id-don għal kull wieħed u waħda minna! Għax l-Ispirtu ta’ Alla għandu
l-mod speċjali tiegħu kif jgħajjat fi qlubna “Abbà” – “Missier”,
jgħallimna llissnu “Missier” l-istess kif kien ilissinha Ġesù, mod li qatt ma nistgħu naslu għalih waħidna (ara Gal
4:6). Dan id-don ta’ l-Ispirtu fil-familja nitgħallmu nitolbuh u
napprezzawh. Jekk titgħallmu malajr
daqskemm titgħallem tgħid “papà” u “mamà”, tkun tgħallimtu għal dejjem. Meta jseħħ dan, iż-żmien
tal-ħajja kollha tal-familja jiġi mgeżwer fil-ġuf ta’
l-imħabba ta’ Alla, u waħdu jfittex il-ħin għat-talb.
Il-ħin tal-familja, dan nafuh kollha, hu ħin ikkumplikat u
mimli, okkupat u ppreokkupat. Dejjem hu
ftit, qatt m’hu biżżejjed, hemm wisq xi jsir. Min għandu familja jitgħallem
isolvi formula li lanqas l-ikbar matematiċi ma jafu jsolvu: f’erbgħa
u għoxrin siegħa jaf kif ideffes id-doppju! Hemm ommijiet u missirijiet li jistgħu
jirbħu n-Nobel għal dan. Minn
erbgħa u għoxrin siegħa jagħmluhom tmienja u erbgħin:
ma nafx kif jagħmlu, imma jaqbdu u jagħmluha! Hemm ħafna xi jsir f’familja!
L-ispirtu tat-talb
jagħti lura l-ħin lil Alla, joħroġ mill-ossessjoni ta’
ħajja li dejjem jonqosha l-ħin, u jsib mill-ġdid il-paċi
ta’ dak li hu tassew meħtieġ, u jiskopri l-ferħ ta’ doni mhux
mistennija. Gwidi tajbin għal dan
huma ż-żewġt aħwa Marta u Marija, li dwarhom jitkellem
il-Vanġelu li smajna; huma tgħallmu minn għand Alla l-armonija
tar-ritmi tal-familja: il-ġmiel tal-festa, is-serenità tax-xogħol,
l-ispirtu tat-talb (ara Lq 10:38-42).
Iż-żjara ta’ Ġesù, li tant kienu jħobbu, kienet festa għalihom. Darba, imma, Marta tgħallmet li
l-ħidma ta’ l-ospitalità,
imqar jekk siewja, m’hix kollox, imma li tisma’ lill-Mulej, kif kienet
tagħmel Marija, kienet l-aktar ħaġa essenzjali, l-“aħjar
sehem” tal-ħin. It-talb inixxi
mis-smigħ ta’ Ġesù, mill-qari tal-Vanġelu. Tinsewx taqraw ta’ kuljum silta
mill-Vanġelu. It-talb
joħroġ mill-familjarità
mal-Kelma ta’ Alla. Teżisti din il-kunfidenza
fil-familja tagħna? Għandna
Vanġelu d-dar? Niftħuh kultant
biex naqrawh flimkien? Nimmeditawh
aħna u nitolbu r-Rużarju?
Il-Vanġelu moqri u mmeditat fil-familja hu bħal ħobż
tajjeb li jitma’ l-qalb ta’ kulħadd.
U fil-għodu u fil-għaxija, u meta npoġġu madwar
il-mejda, nitgħallmu ngħidu talba flimkien, b’ħafna
sempliċità:
hu Ġesù li jiġi fostna, kif kien iżur il-familja ta’
Marta, Marija u Lazzru. Ħaġa
għal qalbi ħafna u li rajt fl-ibliet: hemm tfal li ma tgħallmux
iroddu s-salib! Imma int, omm, missier,
għallem lil ibnek jitlob, kif jagħmel is-sinjal tas-salib: dan hu
xogħol sabiħ ta’ l-ommijiet u tal-missirijiet!
Fit-talb
tal-familja, fil-mumenti qawwija tagħha u f’dawk iebsin, ħa nafdaw
ruħna wieħed f’idejn l-ieħor, biex kull wieħed u waħda
minna fil-familja jħossu mħares mill-imħabba ta’ Alla.
miġjuba mit-Taljan għall-Malti minn
Francesco Pio Attard