IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA
ĠENERALI
L-Erbgħa
21 ta’ Marzu 2018
Il-Quddiesa
– 14. Liturġija tal-Ewkaristija. IV. It-Tqarbin
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
U llum l-ewwel jum
tar-rebbiegħa: ir-rebbiegħa t-tajba! Imma x’jiġri fir-rebbiegħa?
Iwarrdu x-xtieli, iwarrdu s-siġar. Ħa nistaqsikom xi ħaġa.
Siġra jew xitla marida, iwarrdu tajjeb, jekk ikunu morda? Le! Siġra u
xitla li ma jkunux imsoqqija mix-xita jew artifiċjalment, jistgħu
jwarrdu tajjeb? Le. Siġra jew xitla li qalgħu għeruqhom jew li
m’għandhomx għeruq, jistgħu jwarrdu? Le. Mingħajr
għeruq tista’ twarrad? Le! U dan hu l-messaġġ: il-ħajja
Nisranija trid tkun ħajja li twarrad fl-opri ta’ karità, fl-għemil
it-tajjeb. Imma jekk int m’għandekx għeruq, ma tistax twarrad, u min
hu l-għerq? Ġesù! Jekk int m’initx ma’ Ġesù, hemm,
ġol-għerq, ma twarradx. Jekk int ma ssaqqix ħajtek bit-talb u
s-sagramenti, se jkollok ward Nisrani? Le! Għax it-talb u s-sagramenti jsaqqu
l-għeruq u ħajjitna twarrad. Nawguralkom li din ir-rebbiegħa
tkun għalikom rebbiegħa li twarrad, kif ikun l-Għid li jwarrad.
Twarrad bl-opri tajba, bil-virtujiet, bl-għemil it-tajjeb mal-oħrajn.
Dan ftakruh, din hi frażi ċkejkna imma sabiħa ħafna li
tingħad f’art twelidi: “Dak li jwarrad fis-siġra, ġej minn dak
li għandha taħt l-art”. Qatt taqtgħu l-għeruq tagħkom
minn ma’ Ġesù.
U issa ejjew
inkomplu bil-katekeżi tagħna fuq il-Quddiesa.
Iċ-ċelebrazzjoni tal-Quddiesa, li qed nagħmlu mixja mad-diversi
mumenti tagħha, twassalna għat-Tqarbin, jiġifieri biex aħna
ningħaqdu ma’ Ġesù. It-tqarbin sagramentali: mhux it-tqarbin
spiritwali, li int tista’ tagħmlu mid-dar tiegħek billi tgħid:
“Ġesù, nixtieq nirċevik spiritwalment”. Le, it-tqarbin sagramentali,
bil-ġisem u d-demm ta’ Kristu. Niċċelebraw l-Ewkaristija biex
nitrejqu bi Kristu, li jagħtina lilu nnifsu kemm fil-Kelma u kemm
fis-Sagrament tal-Altar, biex iwaħħadna miegħu. Dan jgħidu
l-Mulej stess: “Min jiekol ġismi u jixrob demmi, jibqa’ fija u jiena fih”
(Ġw 6:56). Fil-fatt, il-ġest ta’ Ġesù li ta lid-dixxipli tiegħu Ġismu u Demmu fl-Aħħar
Ċena, jissokta llum ukoll permezz tal-ministeru tas-saċerdot u
tad-djaknu, ministri ordinarji tat-tqassim tal-Ħobż tal-ħajja u
tal-Kalċi tas-salvazzjoni lill-aħwa.
Fil-Quddiesa, wara
li jkun qasam il-Ħobż ikkonsagrat, jiġifieri l-ġisem ta’
Ġesù, is-saċerdot jurih lill-fidili, u jistedinhom jieħdu sehem
fl-ikla Ewkaristika. Nafuhom il-kelmiet li jidwu minn fuq l-altar imqaddes:
“Dan huwa l-Ħaruf ta’ Alla, dan hu li jneħħi d-dnubiet
tad-dinja: henjin dawk li huma mistiedna għall-Ikla tal-Ħaruf”. Imnebbħa
minn silta mill-Apokalissi – “hienja dawk li kienu mistiedna għall-mejda
tat-tieġ tal-Ħaruf” (Apok 19:9): jgħid “tieġ” għax
Ġesù hu l-għarus tal-Knisja – din l-istedina qed issejħilna biex
ngħixu l-għaqda intima tagħna ma’ Kristu, għajn ta’
ferħ u ta’ qdusija. Hi stedina li thenni u fl-istess ħin twassalna
għal eżami tal-kuxjenza għad-dawl tal-fidi. Jekk minn naħa,
fil-fatt, naraw id-distanza li hemm tifridna mill-qdusija ta’ Kristu,
mill-oħra nemmnu li d-Demm tiegħu hu “mxerred għall-maħfra
tad-dnubiet”. Ilkoll kemm aħna ġejna maħfura
fil-Magħmudija, u lkoll kemm aħna maħfura u se niġu
maħfura kull darba li nersqu lejn is-Sagrament tal-Penitenza. U tinsewx:
Ġesù dejjem jaħfer. Ġesù ma jegħja qatt jaħfer.
Aħna li negħjew nitolbu maħfra. Meta jaħseb sewwasew fuq
il-valur salfiviku ta’ dan id-Demm, Sant’Ambroġ jesklama: “Jien li dejjem
nidneb, irrid dejjem nagħmel użu mill-mediċina” (De sacramentis, 4, 28: PL 16,
446A). B’din l-istess
fidi, aħna wkoll indawru ħarsitna fuq il-Ħaruf ta’ Alla li
jneħħi d-dnubiet tad-dinja u nsejħulu: “Mulej, ma
jistħoqqlix li tidħol taħt is-saqaf tiegħi: imma għid
kelma waħda u ruħi tkun imfejqa”. Dan ngħiduh f’kull Quddiesa.
Jekk aħna
niċċaqilqu minn postna biex nersqu għat-Tqarbin, aħna nimxu
lejn l-altar f’purċissjoni biex nitqarbnu, fir-realtà hu Kristu li
jiġi jiltaqa’ magħna biex iwaħħadna miegħu. Hemm
laqgħa ma’ Ġesù! Li nitrejqu bl-Ewkaristija jfisser li ninbidlu f’dak
li nirċievu. Dan jgħinna nifhmuh Santu Wistin, meta jirrakkonta fuq
id-dawl li rċieva meta sema’ lil Kristu jgħidlu: “Jiena l-ikel
tal-kbar: ikber, u tibda tiekol lili, mhux biex tibdel lili fik,
bħall-ikel tal-ġisem, iżda biex int tinbidel fija” (L-Istqarrijiet VII, 10, 16: PL 32, 742). Kull darba li aħna nitqarbnu, insiru nixbhu iktar
lil Ġesù, ninbidlu iżjed f’Ġesù. Kif il-ħobż u l-inbid
jinbidlu fil-Ġisem u d-Demm tal-Mulej, hekk dawk li jirċevuhom
bil-fidi jinbidlu f’Ewkaristija ħajja. Lis-saċerdot li, hu u
jqarbnek, jgħidlek: “Il-Ġisem ta’ Kristu”, int twieġbu: “Amen”,
jiġifieri tagħraf il-grazzja u l-impenn li jitlob li ssir Ġisem
ta’ Kristu. Għax meta int tirċievi l-Ewkaristija, int issir
ġisem ta’ Kristu. Kemm hi ħaġa sabiħa din; hi sabiħa
ħafna. Waqt li jgħaqqadna ma’ Kristu, u jneżżagħna
mill-egoiżmi tagħna, it-Tqarbin jiftħilna qalbna u
jgħaqqadna ma’ dawk kollha li huma ħaġa waħda miegħu.
Dan hu l-għaġeb kbir tat-Tqarbin: insiru dak li nirċievu!
Il-Knisja tixtieq
tassew li anki l-fidili jirċievu l-Ġisem ta’ Kristu b’ostji
kkonsagrati fl-istess Quddiesa; u s-sinjal tal-mejda Ewkaristika
joħroġ b’mod iżjed sħiħ jekk it-Tqarbin imqaddes isir biż-żewġ
speċi, imqar jekk nafu li t-tagħlim Kattoliku jgħidilna li
taħt speċi waħda nkunu diġà qed nirċievu lil Kristu
sħiħ (ara Ordni ġenerali
tal-Missal Ruman, 85; 281-282). Skont il-prassi ekkleżjali, il-fidili
normalment jersqu lejn l-Ewkaristija f’forma proċessjonali, kif semmejna,
u jitqarbnu bilwieqfa b’devozzjoni, inkella għarkupptejhom, kif stabbilit
mill-Konferenza Episkopali, u jirċievu dan is-sagrament fuq l-ilsien jew,
fejn hu permess, fuq l-id, kif jippreferu (ara OGMR, 160-161). Wara t-Tqarbin, biex ngħożżu
fil-qalb tagħna d-don li rċivenja, jista’ jgħinna s-skiet,
it-talb fis-skiet. Ikun ta’ għajnuna kbira jekk intawlu xi ftit dan
il-mument ta’ skiet, fejn noqogħdu nitkellmu ma’ Ġesù fil-qalb
tagħna, kif ukoll jekk inkantaw xi salm jew innu ta’ tifħir (ara OGMR, 88) li jgħinna noqogħdu
mal-Mulej.
Il-Liturġija
tal-Ewkaristija tagħlaq bit-Talba wara t-Tqarbin. Fiha, f’isem
kulħadd, is-saċerdot idur lejn Alla biex iroddlu ħajr li tana
sehem miegħu fl-istess mejda u jitolbu li dak li rċivejna jibdel lil
ħajjitna. L-Ewkaristija tagħtina s-saħħa biex nagħtu
frott ta’ opri tajba ħalli ngħixu ta’ Nsara. Fiha tifsira qawwija
t-talba tal-lum, li fiha nitolbu lill-Mulej li “l-misteri qaddisa li
rċivejna jkunu għalina duwa tas-sema, biex ifejqu lill-qlub
tagħna mill-ġibdiet ħżiena, u jwettquna u jħarsuna
dejjem” (Missal Ruman, l-Erbgħa
wara l-V Ħadd tar-Randan). Ejjew nersqu lejn l-Ewkaristija: nirċievu
lil Ġesù li jibdilna fih, isaħħaħna iżjed. Kemm hu twajjeb
u kbir il-Mulej!
miġjub mit-Taljan għall-Malti minn
Francesco Pio Attard