IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza San Pietru
L-Erbgħa 17 ta’ Diċembru 2014
Il-Familja – 1. Nazareth
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Is-Sinodu ta’ l-Isqfijiet fuq il-Familja, li
għadu kemm ġie ċċelebrat, kien l-ewwel pass f’mixja, li
tagħlaq f’Ottubru li ġej biċ-ċelebrazzjoni ta’ Assemblea
oħra fuq it-tema “Vokazzjoni u missjoni tal-familja fil-Knisja u
fid-dinja”. Fit-talb u r-riflessjoni li
għandhom jakkumpanjaw din il-mixja jidħol il-Poplu kollu ta’
Alla. Nixtieq li anki l-meditazzjonijiet
tas-soltu fl-udjenzi ta’ nhar ta’ Erbgħa jidħlu f’din il-mixja
komuni. Għalhekk iddeċidejt li
nirrifletti flimkien magħkom, matul din is-sena, propju fuq il-familja,
fuq dan id-don kbir li l-Mulej għamel lid-dinja sa mill-bidu tagħha,
meta ta lil Adam u Eva l-missjoni li jkattru u jimlew l-art (ara Ġen
1:28). Dak id-don li Ġesù kkonferma
u ssiġilla fil-vanġelu tiegħu.
Il-Milied, li jinsab hekk fil-qrib, jixgħel
fuq dan il-misteru dawl kbir.
L-Inkarnazzjoni ta’ l-Iben ta’ Alla tiftaħ bidu ġdid
fl-istorja universali tar-raġel u tal-mara. U dan il-bidu ġdid iseħħ fi
ħdan familja, f’Nazareth. Ġesù
twieled f’familja. Seta’ jiġi b’mod
spettakolari, jew bħala gwerrier, imperatur… Le, le: jiġi bħala iben ta’
familja, f’familja. Dan importanti:
nilmħu fil-Presepju din ix-xena hekk ħelwa.
Alla għażel li jitwieled f’familja
tal-bnedmin, li sawwar Hu stess.
Sawwarha f’raħal minsi fit-truf ta’ l-Imperu Ruman. Mhux f’Ruma, li kienet il-kapitali ta’ l-Imperu,
mhux f’xi belt kbira, imma f’periferija kważi inviżibbli, anzi,
pjuttost mistkerrha. Dan
jgħiduhulna anki l-Vanġeli, qisha kienet xi espressjoni popolari:
“X’jista’ qatt joħroġ tajjeb minn Nazareth?” (Ġw 1:46). Forsi, f’ħafna partijiet tad-dinja,
aħna stess għadna nitkellmu hekk, meta nisimgħu l-isem ta’ xi
post periferiku ta’ belt kbira.
Safrattant, propju minn hemm, minn dik il-periferija ta’ l-Imperu kbir,
bdiet l-eqdes u l-itjeb storja, dik ta’ Ġesù fostna l-bnedmin! U hemm kienet tinsab din il-familja.
Ġesù baqa’ jgħix f’dik il-periferija
għal tletin sena.
L-Evanġelista Luqa jiġbor dan il-perjodu f’dan il-kliem:
Ġesù “kien joqgħod għalihom [jiġifieri
għal Marija u għal Ġużeppi]”. U
wieħed forsi jista’ jgħid: “Imma dan Alla li ġej biex isalvana,
ħela tletin sena hemm, f’dik il-periferija mistkerrha?”. Ħela tletin sena! Hu hekk ried.
Il-mixja ta’ Ġesù kienet f’dik il-familja. “U ommu kienet tgħożż
f’qalbha dawn il-ħwejjeġ
kollha. U hekk Ġesù baqa’ jikber fl-għerf, fis-snin u fil-grazzja, quddiem Alla u quddiem il-bnedmin”
(2:51-52). Ma nisimgħux b’mirakli u
b’fejqan, bi predikazzjoni – ma għamel xejn minn dan matul dak
iż-żmien – tal-folol li jiġru lejh; f’Nazareth donnu kollox qed
iseħħ “b’mod normali”, skond kif kienet imdorrija familja Lhudija ta’
ħajja devota u bieżla: kienu jaħdmu, l-omm issajjar,
tagħmel il-faċendi kollha tad-dar, tgħaddi l-ħwejjeġ…
l-affarijiet kollha li tagħmel omm.
Il-missier, mastrudaxxa, kien imur għax-xogħol, jgħallem
lil ibnu s-sengħa tax-xogħol.
Tletin sena. “Imma x’ħela,
Dun!”. It-toroq tal-Mulej huma
misterjużi. Imma hemm dak li kien
importanti kienet il-familja! U din ma
kinitx ħela! Kienu qaddisin kbar:
Marija, il-mara l-aktar qaddisa, immakulata, u Ġużeppi, l-aktar
raġel ġust… Il-familja.
Żgur li kien iqanqalna r-rakkont ta’ kif
Ġesù fl-adolexxenza tiegħu kien iġib ruħu quddiem l-appuntamenti
tal-komunità reliġjużi u
d-dmirijiet tal-ħajja soċjali; li kellna nkunu nafu kif, bħala
ħaddiem żagħżugħ, kien jaħdem ma’ djul
Ġużeppi; u mbagħad il-mod kif kien jieħu sehem
fis-smigħ ta’ l-Iskrittura, fit-talba tas-salmi u f’tant drawwiet
oħra tal-ħajja ta’ kuljum.
Il-Vanġeli, fis-sobrjetà tagħhom, ma jgħidulna xejn fuq l-adolexxenza
ta’ Ġesù u jħallu l-biċċa f’idejn il-meditazzjoni devota
tagħna. Imma żgur li m’hux
daqshekk diffiċli nistħajlu kemm jistgħu jitgħallmu
l-ommijiet mill-għożża li Marija kellha għal dak
l-Iben! U kemm jistgħu jgawdu
l-missirijiet mill-eżempju ta’ Ġużeppi, raġel ġust, li
ddedika ħajtu biex isostni u jħares lit-tfajjel u lil martu –
il-familja tiegħu – fiż-żminijiet iebsin! Biex ma nsemmux kemm jistgħu
jagħmlu l-qalb it-tfal minn Ġesù biex jifhmu l-ħtieġa u
l-ġmiel li jieħdu ħsieb il-vokazzjoni l-aktar profonda
tagħhom, u li joħolmu kbir! U
Ġesù f’dawn it-tletin sena rawwam il-vokazzjoni tiegħu li
għaliha kien bagħtu l-Missier.
U Ġesù, f’dak iż-żmien, qatt ma qata’ qalbu, imma kiber kollu
kuraġġ li jibqa’ miexi ’l quddiem bil-missjoni tiegħu.
Kull familja Nisranija – kif għamlu Marija u
Ġużeppi – tista’ qabel xejn tilqa’ lil Ġesù, tisimgħu,
titkellem miegħU, tħarsu, tipproteġih, tikber miegħU; u
hekk ittejjeb id-dinja li tgħix fiha.
Nagħmlu wisa’ għall-Mulej fil-qalb tagħna u
fil-ġranet tagħna. Hekk ukoll
għamlu Marija u Ġużeppi, u ma kinitx ħaġa ħafifa:
kemm diffikultajiet kellhom jegħlbu!
Ma kinitx familja ta’ biċ-ċajt, ma kinitx familja
irreali. Il-familja ta’ Nazareth
timpenjana niskopru l-vokazzjoni u l-missjoni tal-familja, ta’ kull
familja. U kif seħħ tul dawn
it-tletin sena f’Nazareth, hekk jista’ jseħħ anki għalina:
naħdmu biex issir normali l-imħabba u mhux il-mibegħda, tkun
komuni l-għajnuna reċiproka, mhux l-indifferenza jew it-tilwim. Mhux ta’ b’xejn, mela, li Nazareth tfisser “Dik li tħares”, bħal Marija, li – jgħidilna
l-Vanġelu – “kienet tgħożż [tħares] f’qalbha
dawn il-ħwejjeġ kollha” (ara Lq 2:19,51). Minn dak in-nhar, kull darba li jkun hemm
familja li tħares fiha dan il-misteru, anki jekk tkun fit-tarf tad-dinja, dan
il-misteru ta’ l-Iben ta’ Alla, il-misteru ta’ Ġesù li jiġi biex
jifdina, ikun jaħdem. U jiġi
biex jifdi d-dinja. U din hi l-missjoni
għolja tal-familja: nagħmlu wisa’ għal Ġesù li ġej,
nilqgħu lil Ġesù fil-familja, fil-persuna ta’ l-ulied,
tar-raġel, tal-mara, tan-nanniet…
Ġesù jinsab hemm.
Nilqgħuh hemm, biex jikber spiritwalment f’dik il-familja. Jalla l-Mulej jagħtina din il-grazzja
f’dawn l-aħħar jiem qabel il-Milied.
Grazzi.
miġjub
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard