IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
L-Erbgħa 17 ta’ Ġunju 2015
Il-Familja – 19. Luttu
Għeżież ħuti, l-għodwa
t-tajba!
Fil-mixja ta’ katekeżi tagħna fuq
il-familja, il-lum se nitnebbħu direttament mill-episodju rrakkuntat
mill-evanġelista Luqa, li għadna kemm smajna (ara Lq 7:11-15). Hi xena li tqanqalna ħafna, li turina
l-ħniena ta’ Ġesù għal min qed ibati – f’dan il-każ
l-armla li tilfet lil binha l-waħdieni – u turina wkoll il-qawwa ta’
Ġesù fuq il-mewt.
Il-mewt hi esperjenza li tolqot il-familji kollha,
bla ebda eċċezzjoni.
Tagħmel parti mill-ħajja; madankollu, meta tmiss
ir-relazzjonijiet fil-familja, il-mewt qatt ma jirnexxielna narawha bħala
ħaġa naturali.
Għall-ġenituri, li uliedhom imutu qabilhom hi ħaġa
ta’ tbatija kbira, li tmur kontra n-natura bażika tar-relazzjonijiet li
jagħtu sens lill-istess familja.
It-telfa ta’ iben jew ta’ bint hi bħallikieku ż-żmien
waqaf: jinfetaħ abbiss li jibla’ fih il-passat u anki l-futur. Il-mewt, li taħsad il-ħajja ta’
l-iben żgħir jew żagħżugħ, hi daqqa ta’
ħarta għall-wegħdiet, id-doni u s-sagrifiċċji ta’
mħabba mogħtija b’ferħ għall-ħajja li nkunu
wellidna. Kemm-il darba jiġu
għall-Quddiesa f’Santa Marta ġenituri bir-ritratt ta’ tifel, tifla,
tarbija, ġuvni, xebba, u jgħiduli: “Telaq, telqet”! U l-ħarsa li nilmaħ,
iġġorr fiha tant niket.
Il-mewt tmiss il-qalb, u meta tkun ta’ iben jew bint, tmiss ġewwa
nett. Il-familja kollha tibqa’ qisha msammra,
imbikkma u bla kliem. U xi
ħaġa tixxiebah iġarrab ukoll it-tifel li jibqa’ waħdu,
minħabba fit-telfa ta’ ġenitur, jew tat-tnejn li huma. Dik il-mistoqsija: “Imma fejn hu l-pa? Fejn hi l-ma?” – “Qiegħda l-Ġenna”
– “Imma għaliex m’iniex naraha?”.
Taħt din il-mistoqsija hemm is-swied il-qalb ta’ tifel li jsib
ruħu waħdu. Il-vojt tat-telqa
li jinfetaħ fih iweġġa’ ħafna itbar għax lanqas
għandu esperjenza biżżejjed biex “jagħti isem” lil dak li
jkun ġara. “Meta ġej lura
l-pa? Meta ħa tiġi lura
l-ma?”. X’nistgħu nwieġbu meta
naraw tifel ibati? Hekk il-mewt
fil-familja.
F’dawn il-każi l-mewt hi bħal ħofra
sewda li tinfetaħ fil-ħajja tal-familji u li ma nafux nagħtu
spjegazzjoni għaliha. U xi drabi
naslu biex anki nixħtu t-tort fuq Alla.
Imma kemm nies – u dan jien nifhmu – tinkorla ma’ Alla, tisħet:
“Għaliex ħadtli lil ibni, lil binti?
M’hemmx Alla, Alla ma jeżistix!
Għaliex għamlilna hekk?”.
Kemm drabi smajniha din! Imma din
ir-rabja xi ftit jew wisq ħierġa minn għafsa kbira ta’ qalb;
it-telfa ta’ iben jew bint, tal-missier jew tal-omm, hi għafsa kbira ta’
qalb. Dan iseħħ kontinwament
fil-familji. F’dawn il-każi, kif
għidt, il-mewt hi kważi bħal toqba kbira. Imma l-mewt tal-ġisem għandha
“kompliċi” magħha li huma agħar minnha, u li jisimhom mibegħda,
għira, suppervja, xeħħa; insomma, id-dnub tad-dinja li
jaħdem b’riżq il-mewt u jagħmilha iktar iebsa u inġusta. Ir-relazzjonijiet ta’ mħabba fil-familja
jidhru bħala l-vittmi predestinati u bla saħħa ta’ dawn
il-potenzi awżiljarji tal-mewt, li jsieħbu l-istorja tal-bniedem. Naħsbu fin-“normalità” assurda
li biha, f’xi mumenti
u f’xi postijiet, il-ġrajjiet li jżidu mal-kruha tal-mewt
huma pprovokati mill-mibegħda u mill-indifferenza ta’ bnedmin
oħra. Ħa jeħlisna l-Mulej
milli nidraw dan!
Fil-poplu ta’ Alla, bil-grazzja tal-ħniena
tiegħu mogħtija lilna f’Ġesù, ħafna familji juru bil-fatti
li l-mewt m’għandhiex l-aħħar kelma: dan hu tassew att ta’
fidi. Kull darba li l-familja li tinsab
f’luttu – anki terribbli – issib
il-qawwa li tħares il-fidi u l-imħabba li jgħaqqduna ma’ dawk li
nħobbu, hi diġà minn issa
ma tkunx tħalli lill-mewt teħdilha kollox. Id-dalma tal-mewt irridu naffrontawha
b’ħidma ikbar ta’ mħabba.
“Alla tiegħi jdawwal id-dlam tiegħi”, hi l-invokazzjoni
tal-liturġija ta’ fil-għaxija.
Fid-dawl tal-Qawmien tal-Mulej, li ma jitlaq lil ħadd minn dawk li
l-Missier fdalu, nistgħu nneħħu lill-mewt in-“niggieża”
tagħha, kif qalilna l-Appostlu Pawlu (1 Kor 15:155); nistgħu ma
nħalluhiex tivvelenalna ħajjitna, iġġib fix-xejn
l-imħabbiet tagħna, twaqqagħna f’vojt iktar mudlam.
B’din il-fidi, nistgħu nfarrġu lil
xulxin, għax nafu li l-Mulej rebaħ fuq il-mewt darba għal
dejjem. L-għeżież
tagħna ma ntilfux fid-dalma tax-xejn: it-tama tiżgurana li huma
jinsabu fi ħdan id-dirgħajn twajba u qawwija ta’ Alla. L-imħabba hi aqwa mill-mewt. Għalhekk it-triq li rridu nimxu hi dik
li nkabbru l-imħabba, insaħħuha, u l-imħabba tħarisna
hi sa dak il-jum li fih kull demgħa tiġi xxuttata, meta “ma jkunx
hemm iżjed mewt, anqas biki
jew għajat jew tbatija ma jkun hemm iżjed” (Apok
21:4). Jekk nitwieżnu b’din
il-fidi, l-esperjenza ta’ luttu tista’ toħloq solidarjetà akbar
tar-rabtiet familjari,
ftuħ ġdid għat-tbatija
tal-familji l-oħra, fraternità ġdida
mal-familji li jitwieldu mill-ġdid fit-tama. Titwieled u twelled mill-ġdid fit-tama,
dan hu li tagħtik il-fidi. Imma
jien nixtieq nagħfas fuq l-aħħar vers tal-Vanġelu li smajna
l-lum (ara Lq 7:11-15). Wara li
Ġesù jreġġa’ lura lil dan iż-żagħżugħ
għall-ħajja, bin dik l-omm li kienet armla, il-Vanġelu
jgħidilna: “Ġesù tah lil ommu”.
U din hi t-tama tagħna!
L-għeżież kollha tagħna li ħallewna, il-Mulej
se jroddhomlna lura u għad nerġgħu niltaqgħu
magħhom. Din it-tama ma tqarraqx
bina! Niftakruh sew dan il-ġest ta’
Ġesù: “U Ġesù tah lura lil ommu”, hekk għad jagħmel
il-Mulej ma’ l-għeżież kollha tal-familja tagħna!
Din il-fidi tipproteġina mill-viżjoni
niħilista tal-mewt, kif ukoll mill-faraġ falz li tagħtina
d-dinja, biex hekk il-verità Nisranija “ma tirriskjax li
titħallat ma’ mitoloġiji ta’ kull xorta, billi ċċedi
għal riti ta’ superstizzjoni, antika u ġdida” (Benedittu XVI, Angelus tat-2 ta’ Novembru 2008). Il-lum jeħtieġ li r-Ragħajja u
l-Insara kollha jesprimu b’mod iżjed konkret is-sens tal-fidi quddiem
l-esperjenzi familjari ta’ luttu.
M’għandniex inċaħħduhom mid-dritt li jibku –
fil-luttu hemm bżonn nibku –, anki Ġesù “beka” u “tħawwad
ħafna” għal-luttu ta’ familja li kien iħobb (Ġw
11:33-37). Pjuttost messna
nitgħallmu mix-xhieda sempliċi u qawwija ta’ tant familji li,
fil-passaġġ hekk iebes tal-mewt, għarfu jitwaħħdu mal-mogħdija
żgura tal-Mulej, mislub u rxoxt, bil-wegħda irrevokabbli tiegħu
tal-qawmien mill-imwiet. Ħidmet l-imħabba
ta’ Alla hi aqwa minn ħidmet il-mewt.
Hi dik ta’ l-imħabba, hi sewwa sew ta’ dik l-imħabba li
tagħha għandna nkunu “kompliċi” ħabrieka, bil-fidi
tagħna! U niftakru f’dak
il-ġest ta’ Ġesù: “U Ġesù tah lil ommu”, hekk se jagħmel
ma’ l-għeżież kollha tagħna u magħna meta għad
niltaqgħu, meta l-mewt fina tiġi mirbuħa darba għal
dejjem. Hi mirbuħa mis-salib ta’
Ġesù. Ġesù jagħtina lura
lil kulħadd f’familja waħda!
APPELL
Għada, kif tafu, sa tiġi mxandra l-Enċiklika fuq
l-għożża tad-“dar komuni” li hi l-ħolqien. Din id-“dar” tagħna qed nirvinawha u dan
qed jagħmel ħsara lil kulħadd, speċjalment lill-iżjed
foqra. Mela dan tiegħi hu appell
għar-responsabbiltà, fid-dawl tal-missjoni li Alla ta lill-bniedem fil-ħolqien: li
“jaħdem u jħares” il-“ġnien” li fih qiegħdu (ara Ġen
2:15). Nistieden lil kulħadd jilqa’
b’qalb miftuħa dan id-Dokument, li jidħol fil-linja tad-duttrina
soċjali tal-Knisja.
miġjuba mit-Taljan għall-Malti
minn Francesco Pio Attard