IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
L-Erbgħa
14 ta’ Ottubru 2015
Il-Familja
29. – Wegħdi lit-tfal
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba! Billi
l-lum it-tbassir tat-temp kien xi ftit dubjuż u kienet imbassra x-xita,
din l-udjenza qed nagħmluha f’żewġ postijiet fl-istess ħin:
aħna hawn fil-pjazza u seba’ mitt marid u marida fl-Awla Pawlu VI li qed
isegwu l-udjenza minn fuq l-iskrin kbir.
Ninsabu lkoll magħqudin flimkien u ejjew nsellmulhom
b’ċapċipa.
Il-kelma ta’
Ġesù l-lum hi qawwija: “Ħażin
għad-dinja minħabba fl-iskandli”.
Ġesù hu realista u jgħid:
“Ma jistax ma jkunx hemm skandli, imma ħażin għal min
jagħti skandlu”. Qabel nibda
l-katekeżi l-lum nixtieq, f’isem il-Knisja, nitlobkom maħfra ta’
l-iskandli li f’dawn l-aħħar żminijiet seħħu kemm
f’Ruma u kemm fil-Vatikan, nitlobkom maħfra.
Il-lum se
nirriflettu fuq argument importanti ħafna: il-wegħdiet li
nagħmlu lit-tfal. M’iniex nitkellem
daqshekk fuq il-wegħdiet li nagħmlu kull tant u tant,
mal-ġurnata, biex nikkuntentawhom jew biex joqogħdu kwieti (forsi b’xi
logħba innoċenti: nagħtik ħelwa u wegħdiet simili…),
biex inħeġġuhom jirsistu fl-iskola jew indawrulhom ħsiebhom
minn xi kapriċċ. Qed nitkellem
fuq wegħdiet oħra, fuq il-wegħdiet l-iżjed importanti,
deċiżivi għal dak li huma jixtiequ mill-ħajja,
għall-fiduċja tagħhom fil-bnedmin, biex fl-isem ta’ Alla huma
jistgħu jaraw il-barka. Dawn huma
wegħdiet li aħna nagħmlulhom.
Aħna l-adulti
lesti li nitkellmu fuq it-tfal bħala wegħda tal-ħajja. Ilkoll ngħidu: it-tfal huma
l-wegħda tal-ħajja. U
faċli nitqanqlu, u ngħidu liż-żgħażagħ li
huma l-futur tagħna, hekk
hu. Imma xi drabi nistaqsi jekk
aħniex daqshekk serji mal-futur tagħhom,
mal-futur tat-tfal u mal-futur taż-żgħażagħ! Mistoqsija li għandna nagħmlu ta’
spiss hi din: kemm aħna leali fil-wegħdiet li nagħmlu lit-tfal,
meta nġibuhom f’din id-dinja tagħna?
Aħna nġibuhom fid-dinja u din hi wegħda, x’qed
inwegħduhom?
Li nilqgħu
u nieħdu ħsieb, inkunu qrib u attenti,
nuru fiduċja u tama, huma daqstant ieħor
wegħdiet fundamentali,
li nistgħu niġbruhom f’waħda: imħabba. Aħna nwegħdu mħabba,
jiġifieri mħabba li tersprimi ruħha f’sens ta’ merħba,
fl-għożża, fil-qrubija, fl-attenzjoni, fil-fiduċja u
fit-tama, imma l-akbar wegħda hi l-imħabba. Dan hu l-aħjar mod kif għandna
nilqgħu bniedem li jiġi fid-dinja, u lkoll kemm aħna
nitgħallmuh, diġà sa minn qabel ma nsiru konxji tagħna nfusna. Nieħu gost wisq meta mara l-missirijiet
u l-ommijiet, meta ngħaddi minn ġo nofskom, iressquli t-tifel,
it-tifla ċkejkna tagħhom u nistaqsihom: “Kemm għandu
żmien?” – “Tliet ġimgħat, erba’ ġimgħat… nitolbu
l-barka tal-Mulej fuqu”. Anki din
tissejjaħ imħabba.
L-imħabba hi l-wegħda li raġel u mara jagħmlu lil
kull wild: sa mit-tnissil fil-ħsieb.
It-tfal jiġu fid-dinja u jistennew konferma ta’ din il-wegħda:
jistennewha b’mod sħiħ, fiduċjuż, bla difiża. Biżżejjed inħarsu lejhom:
fir-razez kollha, fil-kulturi kollha, fil-kundizzjonijiet kollha
tal-ħajja! Meta jseħħ il-kontra,
it-tfal jisfaw miġruħa minn “skandlu”, minn skandlu insapportabbli, wisq
iżjed gravi, għax ma għandhomx il-mezzi biex jifhmuh. Ma jistgħux jifhmu x’inhu
jiġri. Alla jħares din
il-wegħda, sa mill-bidu. Tiftakru
x’jgħid Ġesù?
L-Anġli tat-tfal jirriflettu l-ħarsa ta’ Alla, u
Alla qatt ma jitlaq it-tfal
minn taħt ħarstu (ara Mt 18:10).
Ħażin
għal dawk li jittradixxu l-fiduċja tagħhom, gwaj
għalihom! L-abbandun
fiduċjuż tagħhom għall-wegħda tagħna, li
timpenjana sa mill-ewwel mument, jagħmel ħaqq minna.
U nixtieq
inżid ħaġa oħra, b’ħafna rispett lejn kulħadd,
imma anki ħafna frankezza.
Il-fiduċja spontanja tagħhom f’Alla m’għandha qatt
tiġi miġruħa, fuq kollox meta dan jiġri minħabba
ċerta preżunzjoni (ftit jew wisq inkonxja) li neħdulU
postu. Ir-relazzjoni ħelwa u
misterjuża ta’ Alla mar-ruħ tat-tfal m’għandha qatt tiġi
vvjolata. Hi relazzjoni reali, li Alla
jridha u Alla jħarisha. It-tifel hu
lest sa minn twelidu biex iħossu maħbub minn Alla, hu lest għal
dan. Dritt malli jisma’ li hu
maħbub għal dak li hu, iben iħoss ukoll li hemm Alla li
jħobb lit-tfal.
It-tfal, malli
jitwieldu, jibdew jirċievu bħala don, flimkien man-nutriment u
l-għożża, il-konferma tal-kwalitajiet spiritwali ta’
l-imħabba. L-għemejjel ta’
l-imħabba jgħaddu mid-doni ta’ l-isem personali, il-qsim
tal-lingwaġġ, il-fehmiet tal-ħars, id-dawl tat-tbissim. Hekk jitgħallmu li l-ġmiel
tar-rabta bejn il-bnedmin qiegħed biex jimla r-ruħ tagħna,
ifittex il-libertà
tagħna, jaċċetta d-diversità tal-persuna l-oħra, jagħrafha u
jirrispettaha bħala interlokutur.
Miraklu ieħor, wegħda oħra: aħna – missierek u ommok
– ningħataw lilek, biex int tista’ tingħata għalik
innifsek! U din hi l-imħabba, li
ġġorr fiha xrara minn dik ta’ Alla!
Imma intom, missirijiet u ommijiet, għandkom din ix-xrara ta’ Alla
biex tagħtuha lil uliedkom, intom strument ta’ l-imħabba ta’ Alla u
din ħaġa sabiħa, sabiħa, sabiħa!
Huwa biss jekk
inħarsu lejn it-tfal b’għajnejn Ġesù li nistgħu tabilħaqq
nifhmu f’liema
sens, jekk niddefendu l-familja, inkunu nipproteġu l-umanità! Kif jaraw l-affarijiet it-tfal hu kif jarahom
l-Iben ta’ Alla. Il-Knisja nfisha,
fil-Magħmudija, lit-trabi tagħmlilhom wegħdiet kbar, li bihom
timpenja lill-ġenituri u lill-komunità Nisranija.
L-Omm qaddisa ta’ Ġesù – li permezz tagħha l-Iben ta’ Alla wasal
għandna, maħbub u mnissel bħala tarbija – tagħmel lill-Knisja
kapaċi timxi fit-triq tal-maternità tagħha u tal-fidi tagħha. U San Ġużepp – raġel
ġust, li laqgħu u pproteġieh, u hekk b’mod
kuraġġjuż għamel ġieħ lill-barka u l-wegħda
ta’ Alla – jagħmilna lkoll kapaċi u jistħoqqilna nilqgħu
għandna lil Ġesù f’kull tarbija li Alla jibgħat fid-dinja.
miġjuba mit-Taljan
għall-Malti minn
Francesco Pio Attard