IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
L-Erbgħa 11 ta’
Frar 2015
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Wara li rriflettejna fuq il-figuri ta’ l-omm u
tal-missier, f’din il-katekeżi dwar il-familja nixtieq nitkellem fuq l-iben
jew, aħjar, l-ulied. Nieħu
spunt mix-xbieha sabiħa ta’ Isaija.
Jikteb il-profeta: “Għolli
u dawwar għajnejk madwarek u ara: ilkoll miġbura ġejjin għandek. Uliedek ġejjin
mill-bogħod, u bnietek
iġorruhom fuq id-dirgħajn. Imbagħad tħares u
wiċċek jiddi, u tħabbat u timtela qalbek” (60:4-5a). Hi
xbieha mill-isbaħ, xbieha ta’ hena li titwettaq fil-laqgħa
mill-ġdid tal-ġenituri ma’ l-ulied, li jimxu flimkien lejn
ġejjieni ta’ ħelsien u ta’ sliem, wara żmien twil
imċaħħda u mifruda minn xulxin, meta l-poplu Lhudi sab ruħu
mbiegħed minn artu.
Fil-fatt, hemm rabta qawwija bejn it-tama ta’ poplu
u l-armonija bejn il-ġenerazzjonijiet.
Tajjeb naħsbu sew fuq dan.
Hemm rabta b’saħħitha bejn it-tama ta’ poplu u l-armonija bejn
il-ġenerazzjonijiet. Qlub
il-ġenituri jħabbtu bil-ferħ ta’ wliedhom, u quddiemhom jerġa’
jinfetaħ il-futur. L-ulied huma
l-ferħ tal-familja u tas-soċjetà. M’humiex problema
ta’ bijoloġija riproduttiva, lanqas wieħed mill-ħafna modi kif
jirrealizzaw ruħhom. U wisq inqas
huma xi propjetà
tal-ġenituri… Le. L-ulied huma don, huma rigal: ftehimna? L-ulied huma don. Kull persuna hi unika u irrepetibbli; u
fl-istess waqt hi bla dubju ta’ xejn marbuta ma’ l-għeruq
tagħha. Fil-fatt, li tkun iben u
bint, skond il-pjan ta’ Alla, ifisser li ġġorr fik il-memorja u
t-tama ta’ mħabba li wettqet lilha nfisha sewwa sew meta xegħlet
il-ħajja ta’ essri uman ieħor, oriġinali u ġdid. U għall-ġenituri kull iben huwa hu
nnifsu, hu differenti. Ippermettuli
niftakar waħda fil-familja tiegħi.
Jien niftakar li ommi għalina kienet tgħid – konna ħamsa
–: “Jien għandi ħamest ulied”.
Meta kienu jistaqsuha: “Liema hu l-ippreferut tiegħek?”, hi kienet
tweġibhom: “Jien għandi ħamest ulied, bħal ħamest
iswaba’. [Juri
s-swaba’ ta’ jdejh.] Jekk jagħtuni daqqa fuq
dan, juġagħni; jekk jagħtuni fuq l-ieħor,
juġagħni. Il-ħamsa li huma juġgħuni. Kollha wliedi, imma kollha differenti
bħas-swaba’ ta’ l-id”. U hekk hi
l-familja! L-ulied huma differenti minn
xulxin, imma kollha huma wlied.
Iben tħobbu għax hu iben: mhux għax
hu sabiħ, jew għax hu hekk jew hekk; le, għax hu ibnek! Mhux għax jaħsibha bħali, jew
jinkarna x-xewqat tiegħi. Iben huwa
iben: ħajja mnissla minna imma ddestinata għalih, għall-ġid
tiegħu, għall-ġid tal-familja, tas-soċjetà, ta’ l-umanità
sħiħa.
Minn hawn ukoll toħroġ il-profondità ta’ l-esperjenza umana li
tkun iben jew bint, li tippermettilna niskopru d-dimensjoni l-iżjed
gratwita ta’ l-imħabba, li ma tieqaf qatt tgħaġġibna. Hu l-ġmiel li niġu maħbubin
minn qabel: l-ulied huma maħbuba qabel jaslu. Kemm drabi niltaqa’ ma’ ommijiet fil-pjazza
li juruni żaqqhom u jitolbuni nberikhom… dawn it-trabi huma maħbuba
diġà sa minn qabel ma jaslu
fid-dinja. U din hi gratwità, din hi mħabba b’xejn;
huma maħbuba sa minn qabel jitwieldu, bħall-imħabba ta’ Alla li
jħobbna dejjem qabel. Huma
maħbubin qabel ma jkunu għamlu xi ħaġa biex jimmeritaw din
l-imħabba, qabel ma jitgħallmu jitkellmu jew jaħsbu,
saħanistra qabel ma jiġu fid-dinja!
Li nkunu wlied hi l-kundizzjoni fundamentali biex nagħrfu
l-imħabba ta’ Alla, li fl-aħħar mill-aħħar hu l-għajn
ta’ dan il-miraklu awtentiku. F’ruħ
kull iben, hu kemm hu vulnerabbli, Alla jqiegħed is-siġill ta’ din
l-imħabba, li hi fil-bażi tad-dinjità personali tiegħu, dinjità li xejn u ħadd ma jista’
jeqred.
Il-lum donnha saret ħaġa iktar iebsa għall-ulied
jistħajlu l-futur tagħhom.
Il-missirijiet – dan semmejtu fil-katekeżijiet ta’ qabel – forsi
għamlu pass lura u l-ulied saru iżjed inċerti biex jagħmlu
pass ’il quddiem. Nistgħu
nitgħallmu kif tkun relazzjoni tajba bejn il-ġenerazzjonijiet minn
Missierna tas-Sema, li jħalli fil-libertà lil kull wieħed u waħda minna imma qatt
ma jħallina waħidna. U jekk
niżbaljaw, Hu jissokta jimxi magħna b’sabar u mingħajr ma
jnaqqas imħabbtu għalina.
Il-Missier tas-Sema ma jagħmilx passi lura fi mħabbtu lejna,
qatt! Dejjem jimxi ’l quddiem u jekk ma
jistax jimxi ’l quddiem, jistenniena, imma qatt ma jimxi lura; irid li wliedu
jkunu qalbiena u jmiddu l-passi tagħhom ’il quddiem.
L-ulied, min-naħa tagħhom, ma
għandhomx jibżgħu mill-impenn li jibnu dinja ġdida: hi
ħaġa tajba li huma jixtiequ li tkun aħjar minn dik li huma
rċivew! Imma dan għandhom
jagħmluh mingħajr arroganza, mingħajr preżunzjoni. Jeħtieġ nagħrfu l-valur ta’
l-ulied, u lill-ġenituri għandna dejjem inweġġħuhom.
Ir-raba’ kmandament jitlob mill-ulied – u aħna
lkoll aħna! – li jweġġħu lill-missier u lill-omm (ara
Eż 20:12). Dan il-kmandament jiġi
dritt wara dawk li jitkellmu dwar Alla nnifsu.
Fil-fatt fih xi ħaġa qaddisa, xi ħaġa divina, xi
ħaġa li qiegħda fl-għeruq ta’ kull tip ieħor ta’
rispett bejn il-bnedmin. U
fil-formulazzjoni Biblika tar-raba’ kmandament insibu miżjud: “biex
jitkattru jiemek fuq l-art li l-Mulej, Alla tiegħek, jagħtik”. Ir-rabta tajba bejn il-ġenerazzjonijiet
hi garanzija ta’ futur, u hi garanzija ta’ storja tassew umana. Soċjetà ta’ wlied li ma jweġġħux lill-ġenituri
tagħhom hi soċjetà
bla ġieħ; meta ma jiġux imweġġħa l-ġenituri,
wieħed jitlef ġieħu! Hi
soċjetà ddestinata li
timtela b’żgħażagħ niexfa u rgħiba. Imma, soċjetà b’idejha magħluqa f’dik
li hi ġenerazzjoni, li ma tiħux gost tkun imdawra bl-ulied, li
tqishom fuq kollox bħala preokkupazzjoni, piż, riskju, hi soċjetà dipressa. Jiġuna f’moħħna tant
soċjetajiet li nafu hawn fl-Ewropa: huma soċjetajiet dipressi,
għax ma jridux ulied, m’għandhomx ulied, ir-rata tat-twelid bilkemm
tasal sal-wieħed fil-mija.
Għaliex? Kull wieħed
minna ħa jaħseb u jwieġeb hu.
Jekk familja ġeneruża ta’ wlied inħarsu lejha
bħallikieku kienet piż, hemm xi ħaġa m’hix sejra sew! Il-ġenerazzjoni ta’ l-ulied għandha
tkun responsabbli, kif tgħallem ukoll l-Enċiklika Humanæ vitæ tal-Beatu Papa Pawlu VI,
imma li jkollok iżjed ulied ma jistax awtomatikament isir għażla
irresponsabbli. Li ma jkollokx ulied hi
għażla egoistika. Il-ħajja
tibqa’ żagħżugħa u takkwista l-enerġija meta toktor:
tistagħna, ma tiftaqarx! L-ulied
jitgħallmu jerfgħu r-responsabbiltà li jagħmlu parti mill-familja tagħhom,
jimmaturaw fil-qsim tas-sagrifiċċji tagħha, jikbru
fl-apprezzament tad-doni tagħha.
L-esperjenza hienja tal-fraternità
tanima r-rispett u l-għożża tal-ġenituri, li
lilhom nafu r-rikonixxenza tagħna.
Bosta minnkom hawn preżenti għandhom it-tfal u aħna lkoll
ulied. Ħa nagħmlu
ħaġa, minuta fis-skiet. Kull
wieħed u waħda minna f’qalbu ħa jaħseb fi wliedu – jekk
għandu –; jaħseb fis-skiet. U
lkoll kemm aħna naħsbu fil-ġenituri tagħna u rroddu
ħajr lil Alla għad-don tal-ħajja. Fis-skiet, dawk li għandhom it-tfal
jaħsbu fihom, u lkoll kemm aħna naħsbu fil-ġenituri
tagħna. (Skiet). Il-Mulej ibierek lill-ġenituri
tagħna u jbierek lil uliedkom.
Ġesù, l-Iben etern, magħmul iben
fiż-żmien, jgħinna nsibu t-triq ta’ dawl ġdid minn din
l-esperjenza umana hekk sempliċi u hekk kbira, li hi li nkunu wlied. Fit-tkattir tal-ġenerazzjoni hemm
misteru ta’ għana tal-ħajja ta’ kulħadd, li jiġi minn Alla
nnifsu. Jeħtieġ niskopruh
mill-ġdid, nisfidaw il-preġudizzju; u ngħixuh, fil-fidi, fl-hena
perfett. U ngħidilkom: kemm hi ħaġa
sabiħa meta ngħaddi minn fostkom u nara l-missirijiet u l-ommijiet li
jgħollu fuq l-idejn lil uliedhom biex jitbierku; dan hu ġest
kważi divin. Grazzi li tagħmlu
hekk!
miġjub
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard