IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza San Pietru
L-Erbgħa 9 ta’ Novembru
2016
35.
Żur il-morda u l-ħabsin
Għeżież ħuti, l-għodwa
t-tajba!
Il-ħajja ta’ Ġesù, qabelxejn fit-tliet
snin tal-ministeru pubbliku tiegħu, kienet laqgħa kontinwa
mal-persuni. Fost dawn, il-morda kellhom post speċjali. Kemm paġni
tal-Vanġelu jirrakkontaw dawn il-laqgħat! Il-magħtub,
l-agħma, l-imġiddem, l-imxajtan, dak li kien ibati b’tal-qamar, u
għadd bla tarf u ta’ kull xorta… Ġesù resaq qrib ta’ kull wieħed
u waħda minnhom u fejjaqhom bil-preżenza u l-qawwa tas-setgħa
tiegħu li jagħti mill-ġdid il-ħajja. Għalhekk, ma
jistax jonqos li fost l-opri tal-ħniena jkun hemm dik li nżuru u
ngħinu lill-morda.
Flimkien ma’ din nistgħu ndaħħlu
wkoll dik li nkunu qrib tal-persuni li qegħdin il-ħabs. Fil-fatt,
kemm il-morda u kemm il-ħabsin jgħixu f’qagħda li tillimita
l-libertà tagħhom. U sewwasew meta tonqosna din, nintebħu kemm hi
prezzjuża! Ġesù tana l-possibbiltà li nkunu ħielsa minkejja
l-limiti tal-mard u ta’ dak li jżommna lura. Hu joffrilna l-libertà li
tiġi mil-laqgħa tagħna miegħu u mit-tifsira ġdida li
din il-laqgħa ġġib lill-qagħda personali tagħna.
B’dawn l-opri tal-ħniena l-Mulej qed
jistedinna għal ġest ta’ umanità kbira: li naqsmu ma’ xulxin. Niftakruha din il-kelma: li naqsmu. Min hu
marid, spiss iħossu waħdu. Ma nistgħux naħbu l-fatt li, fuq
kollox fi żmienna, sewwasew fil-mard wieħed iġarrab bl-aktar mod
qawwi s-solitudni li tolqot parti kbira minn ħajjitna. Żjara tista’
tgħin lill-marid biex iħossu inqas waħdu u xi ftit tal-kumpanija
hi l-aqwa mediċina! Tbissima, żegħila, taptipa ta’ id huma
ġesti sempliċi, imma hekk importanti għal min iħossu li
ġie abbandunat waħdu. Kemm persuni jiddedikaw ruħhom
għaż-żjajjar tal-morda fl-isptarijiet jew fi djarhom! Hi opra
ta’ volontarjat li m’hemmx prezzha. Meta ssir f’isem il-Mulej, issir ukoll espressjoni elokwenti u effikaċi ta’
ħniena. Ejjew ma nħalluhomx waħidhom lill-persuna morda! Ma
nċaħħduhomx mis-serħan li jfittxu, u ma
nċaħħdux lilna nfusna mill-għana li nistgħu niksbu mill-qrubija
lejn min qed ibati. L-isptarijiet huma tassew “katidrali tat-tbatija”, imma
minnhom toħroġ ċara wkoll il-qawwa tal-imħabba li
twieżen u turi ħniena.
Bl-istess mod, jiġuni f’moħħi
dawk kollha li huma maqfula l-ħabs. Ġesù lanqas lilhom ma nesa. Meta
qiegħed iż-żjara lill-ħabsin fost l-opri tal-ħniena,
ried jistedinna, qabelxejn, biex ma nkunu mħallfin fuq ħadd. Bla
dubju, jekk wieħed qiegħed il-ħabs, dan għax żbalja,
ma rrispettax il-liġi u l-konvivenza soċjali. Għalhekk
qiegħed fil-ħabs jiskonta l-piena tiegħu. Imma għamel
x’għamel dak li qiegħed il-ħabs, hu jibqa’ dejjem maħbub
minn Alla. Min jista’ jidħol ġewwa nett tal-kuxjenza tiegħu biex
jifhem x’qed iħoss? Min jista’ jifhem it-tbatija u r-rimors tiegħu?
Faċli ħafna naħslu jdejna u ngħidu li żbalja.
In-Nisrani pjuttost hu msejjaħ jieħu r-responsabbiltà, biex min
żbalja jifhem il-ħażen li għamel u jerġa’ lura fuq
saqajh. In-nuqqas ta’ libertà hi bla dubju waħda mill-ikbar
ċaħdiet li jista’ jkollu bniedem. Jekk ma’ din inżidu
l-qagħda kerha minħabba fil-kundizzjonijiet spiss xejn umani li fihom
isibu ruħhom jgħixu dawn il-persuni, allura hu tabilħaqq
każ li fih in-Nisrani jħossu mqanqal jagħmel minn kollox biex
tintraddilhom id-dinjità tagħhom.
Li nżuru lill-persuni fil-ħabs hi opra
ta’ ħniena li fuq kollox illum tassumi valur partikulari minħabba
fid-diversi xejriet ta’ ġustizzjaliżmu li waqajna fihom. Mela
ħadd m’għandu jipponta subgħajh lejn ħadd. Imma lkoll
għandna nsiru strumenti ta’ ħniena, b’atteġġjamenti ta’
qsim u ta’ rispett. Spiss jiġuni f’moħħi l-ħabsin… spiss
naħseb fihom, inġorrhom f’qalbi. Nistaqsi lili nnifsi x’wassalhom
biex jagħmlu xi delinkwenza u kif spiċċaw ċedew
għad-diversi għamliet ta’ ħażen. Madankollu, flimkien ma’
dawk il-ħsibijiet inħoss li kollha għandhom bżonn lil min
ikun qrib tagħhom u jurihom ħlewwa u tjieba, għax il-ħniena
ta’ Alla tagħmel l-għeġubijiet. Kemm dmugħ rajt
iġelben fuq ħuġbejn il-ħabsin li forsi qatt
f’ħajjithom ma kienu għadhom bkew; u dan sempliċement għax
ħassewhom milqugħa u maħbuba.
U ma ninsewx li anki Ġesù u l-Appostli
għamlu esperjenza tal-ħabs. Fir-rakkonti tal-Passjoni naraw
it-tbatija li kellu joqgħod għaliha Ġesù: maqbud, imkaxkar
bħallikieku kien xi raġel ħażin, imżeblaħ,
imsawwat, inkurunat bix-xewk… Hu, li hu waħdu l-Innoċenti! U anki San
Pietru u San Pawl kienu l-ħabs (ara Atti 12:5; Fil 1:12-17). Il-Ħadd
li għadda – li kien Ħadd il-Ġublew tal-Ħabsin –
filgħaxija ltqajt ma’ grupp ta’ ħabsin minn Padova. Staqsejthom
x’kienu se jagħmlu l-għada, qabel jerġgħu lura Padova.
Qaluli: “Se mmorru fil-ħabs ta’ Mamertino biex ngħixu l-istess
esperjenza ta’ San Pawl”. Kemm hi ħaġa sabiħa, kemm
għamilli ġid nisma’ dan! Dawn il-ħabsin riedu jmorru jaraw lil
Pawlu ħabsi. X’ħaġa sabiħa, u għamlitli ħafna
ġid. U anki hemm, fil-ħabs, talbu u evanġelizzaw. Il-paġna
tal-Atti tal-Appostli fejn naqraw dwar Pawlu fil-ħabs fiha rakkont li
jqanqalna: ħassu waħdu u xtaq li kieku xi ħadd minn ħbiebu
jmur iżuru (ara 2 Tim 4:9-15). Ħassu waħdu għax il-parti
l-kbira kienu telquh waħdu… il-kbir Pawlu.
Dawn l-opri tal-ħniena, kif qed naraw, huma
qodma, imma huma dejjem attwali. Ġesù ħalla minn idejh biex imur
iżur lill-kunjata ta’ Pietru; opra antika ta’ karità. Ġesù
għamilha. Ejjew ma naqgħux fl-indifferenza, imma nsiru għodda
tal-ħniena ta’ Alla. Ilkoll nistgħu nkunu strumenti tal-ħniena
ta’ Alla u din iktar jista’ jagħmel ġid lilna milli lill-oħrajn,
għax il-ħniena ta’ Alla tgħaddi minn ġest, kelma,
żjara, u din il-ħniena hi għemil li jrodd il-ferħ u
d-dinjità lil min tilifhom.
miġjuba mit-Taljan
għall-Malti minn Francesco Pio Attard