IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA
ĠENERALI
Awla Pawlu VI
L-Erbgħa 7
ta’ Frar 2018
Il-Quddiesa
9.
Il-Liturġija tal-Kelma. II. Il-Vanġelu u l-omelija
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Inkomplu
bil-katekeżi fuq il-Quddiesa. Konna wasalna fil-Qari.
Id-djalogu bejn
Alla u l-poplu tiegħu, żviluppat fil-Liturġija tal-Kelma
tal-Quddiesa, jilħaq il-quċċata tiegħu fix-xandir
tal-Vanġelu. Qablu hemm il-kant tal-Hallelujah – jew,
fir-Randan, akklamazzjoni oħra – li biha “il-ġemgħa tal-fidili
tilqa’ u ssellem lill-Mulej li ħa jitkellem fil-Vanġelu”.[1] Kif
il-misteri ta’ Kristu jdawlu r-rivelazzjoni biblika kollha, hekk,
fil-Liturġija tal-Kelma, il-Vanġelu hu d-dawl biex nistgħu nifhmu
s-sens tat-testi bibliċi li jiġu qablu, kemm mit-Testment il-Qadim u
kemm mit-Testment il-Ġdid. Fil-fatt, “Kristu hu ċ-ċentru u
l-milja tal-Iskrittura kollha, kif inhu wkoll taċ-ċelebrazzjoni
liturġika kollha”.[2] Fiċ-ċentru
dejjem hemm Ġesù Kristu, dejjem.
Għalhekk
l-istess liturġija tagħżel il-Vanġelu mill-qari
l-ieħor u ddawru b’ġieħ u qima partikulari.[3] Fil-fatt,
il-qari tiegħu hu riservat għall-ministru ordnat, li
jispiċċa billi jbus il-ktieb; nisimgħuh bilwieqfa u nagħmlu
s-sinjal tas-salib fuq ġbinna, fuq fommna u fuq sidirna; ix-xemgħat u
l-inċens iweġġħu lil Kristu li, permezz tal-qari
tal-Vanġelu, jagħmel li tidwi l-kelma qawwija tiegħu. Minn dawn
is-sinjali l-ġemgħa tagħraf il-preżenza ta’ Kristu li
jagħtiha l-“bxara t-tajba” li tikkonverti u tibdel. Hu diskors dirett dak
li jkun ġej, kif jixhdu l-akklamazzjonijiet li bihom inwieġbu
għall-proklamazzjoni: “Glorja lilek, Mulej” u “It-tifħir lilek,
Kristu”. Aħna nqumu bilwieqfa biex nisimgħu l-Vanġelu: hu Kristu
li qed ikellimna, hemmhekk. U għalhekk aħna noqogħdu attenti,
għax dan hu kollokju dirett. Huwa l-Mulej li qed ikellimna.
Għalhekk,
fil-Quddiesa ma naqrawx il-Vanġelu biex insiru nafu x’ġara, imma
nisimgħu l-Vanġelu biex niġu konxji ta’ dak li Ġesù
għamel u qal darba; u dik il-Kelma hi ħajja, il-Kelma ta’ Ġesù
li hi fil-Vanġelu hi ħajja u tasal fil-qalb tiegħi.
Għalhekk li nisimgħu l-Vanġelu hu hekk importanti, b’qalbna
miftuħa, għax hi Kelma ħajja. Santu Wistin jikteb li “fomm
Kristu hu l-Vanġelu. Hu jsaltan fis-Sema, imma ma jehda qatt jitkellem fuq
l-art”.[4] Jekk
hu minnu li fil-liturġija “Kristu għadu jħabbar
l-Evanġelju”,[5] minn
dan joħroġ li, meta nieħdu sehem fil-Quddiesa, irridu
nagħtuh tweġiba. Aħna nisimgħu l-Vanġelu u rridu
nagħtu tweġiba fil-ħajja tagħna.
Biex iwasslilna
l-messaġġ tiegħu, Kristu jinqeda wkoll bil-kelma
tas-saċerdot li, wara l-Vanġelu, jagħmel l-omelija.[6] Ħaġa
li l-Konċilju Vatikan II jirrakkomanda bil-qawwa bħala parti
mill-istess liturġija,[7] l-omelija
mhijiex diskors tal-okkażjoni – lanqas katekeżi bħal din li qed
nagħmel issa –, la konferenza u lanqas lezzjoni, l-omelija hi
ħaġa oħra. X’inhi l-omelija? Hi “tibni fuq dak id-djalogu li
diġà hu miftuħ bejn il-Mulej u l-poplu tiegħu”,[8] sakemm
dan isib it-twettiq tiegħu fil-ħajja. L-eseġesi awtentika
tal-Vanġelu hi l-ħajja qaddisa tagħna! Il-kelma tal-Mulej ittemm
il-ġirja tagħha meta titlaħħam fina, tinbidel
f’għemil, kif seħħ f’Marija u fil-Qaddisin. Ftakru dak li
għidtilkom l-aħħar darba, il-Kelma ta’ Alla tidħol mill-widnejn,
tasal fil-qalb u tinżel fid-dirgħajn, fl-opri tajba. U anki l-omelija
ssegwi lill-Kelma ta’ Alla u tagħmel hi wkoll din il-mixja biex
tgħinna ħalli l-Kelma ta’ Alla tasal f’dirgħajna, wara li
tgħaddi mill-qalb.
Diġà ttrattajt
l-argument tal-omelija fl-Eżortazzjoni Evangelii gaudium, fejn
fakkart li l-kuntest liturġiku “jitlob li l-predikazzjoni torjenta
lill-ġemgħa, u anki lill-predikatur, lejn komunjoni ma’ Kristu
fl-Ewkaristija li ġġib bidla fil-ħajja”.[9]
Min jagħmel
l-omelija jrid iwettaq tajjeb il-ministeru tiegħu – min jipprietka,
is-saċerdot jew id-djaknu jew l-isqof –, u joffri servizz veru lil dawk
kollha li qed jieħdu sehem fil-Quddiesa, imma anki dawk li jisimgħu
jridu jagħmlu l-parti tagħhom. L-ewwel nett biex jagħtu
l-attenzjoni li tixraq, jiġifieri billi jassumu d-dispożizzjonijiet
interjuri tajba, mingħajr pretensjonijiet suġġettivi, għax
jafu li kull predikatur għandu l-preġji u l-limiti tiegħu. Jekk
xi drabi jkun hemm xi raġuni għala wieħed jiddejjaq għax
l-omelija twila jew mhix iffukata jew ma tistax tinftiehem, drabi oħra
jkun il-preġudizzju li jkun ta’ xkiel. U min jagħmel l-omelija għandu
jkun konxju li mhux jagħmel xi ħaġa tiegħu, imma qed
jipprietka, qed jagħti leħen lil Ġesù, qed jipprietka l-Kelma
ta’ Ġesù. U l-omelija għandha tkun imħejjija tajjeb,
għandha tkun qasira, qasira! Kien qed jgħidli saċerdot kif darba
mar f’belt oħra fejn kienu joqogħdu l-ġenituri tiegħu, u
missieru qallu: “Taf int, jiena kuntent, għax jien u sħabi sibna
knisja fejn jagħmlu Quddiesa mingħajr omelija!”. U kemm drabi waqt
l-omelija naraw lil min tmur għajnu bih, oħrajn ipaċpċu
bejniethom jew joħorġu barra jpejpu sigarett… Għalhekk,
nitlobkom, araw li tkun qasira, l-omelija, imma li tkun imħejjija tajjeb.
U kif tħejji omelija, għeżież saċerdoti, djakni,
isqfijiet? Kif tħejjiha? Bit-talb, bl-istudju tal-Kelma ta’ Alla, u billi
tagħmel sintesi ċara u qasira, ma tridx taqbeż l-għaxar
minuti, nitlobkom. Biex nikkonkludu, nistgħu ngħidu li
fil-Liturġija tal-Kelma, permezz tal-Vanġelu u l-omelija, Alla
jiddjaloga mal-poplu tiegħu, li jisimgħu b’attenzjoni u qima u,
fl-istess waqt, jagħraf kif hu preżenti u qed jaħdem. Jekk,
mela, nagħtu widen għall-“bxara t-tajba”, minnha sa niġu
kkonvertiti u mibdula, u għalhekk insiru kapaċi nibdlu lilna nfusna u
lid-dinja. Għaliex? Għax il-Bxara t-Tajba, il-Kelma ta’ Alla
tidħol mill-widnejn, tgħaddi mill-qalb u tasal fid-dirgħajn biex
tagħmel l-opri tajba.
miġjub mit-Taljan
għall-Malti minn Francesco Pio Attard
[1] Ordni
ġenerali tal-Missal Ruman, 62.
[2] Introduzzjoni
għal-Lezzjonarju, 5.
[3] Ara Ordni
ġenerali tal-Missal Ruman, 60 u 134.
[4] Sermone 85, 1: PL 38, 520; ara wkoll Trattat fuq il-Vanġelu ta’
Ġwanni, XXX, I: PL 35, 1632; CCL 36, 289.
[5] Konċilju
Ekumeniku Vatikan II, Kostituzzjoni Sacrosanctum concilium, 33.
[6] Ara Ordni
ġenerali tal-Missal Ruman, 65-66; Introduzzjoni
għal-Lezzjonarju, 24-27.
[7] Ara Konċilju
Ekumeniku Vatikan II, Kostituzzjoni Sacrosanctum concilium, 52.
[8] Eżortazzjoni
appostolika Evangelii gaudium, 137.
[9] Ibid., 138.