IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza San Pietru
L-Erbgħa 6 ta’ Mejju 2015
Il-Familja – 13. Iż-Żwieġ (II)
Għeżież ħuti, l-għodwa
t-tajba!
Fil-mixja tagħna ta’ katekeżi fuq
il-familja l-lum se mmissu direttament mal-ġmiel
taż-żwieġ Nisrani.
Dan m’hux sempliċement ċerimonja li ssir fil-knisja, bil-fjuri, il-libsa, ir-ritratt… Iż-żwieġ Nisrani hu sagrament
li jseħħ fi ħdan il-Knisja,
u li anki jsawwar il-Knisja,
għax jagħti bidu għal komunità ta’ familja ġdida.
Dan hu li l-Appostlu Pawlu jiġbor fl-espressjoni
ċelebri tiegħu: “Dan il-misteru hu kbir; qed ngħid għal
Kristu u għall-Knisja” (Efes 5:32).
Imnebbaħ mill-Ispirtu s-Santu, Pawlu jafferma li l-imħabba
bejn il-miżżewġin hi xbieha ta’ l-imħabba bejn Kristu u
l-Knisja. Dinjità l-aktar għolja li bilkemm nistgħu nistħajlu. Imma fir-realtà hi minquxa
fil-pjan ħallieq ta’ Alla, u bil-grazzja ta’ Kristu għadd bla
qies ta’ koppji Nsara, minkejja l-limiti tagħhom, id-dnubiet tagħhom,
irnexxielhom jaslu għaliha!
San Pawl, hu u jitkellem fuq il-ħajja
ġdida fi Kristu, jgħid li l-Insara – kollha – huma msejħa biex
iħobbu lil xulxin kif ħabbhom Kristu, jiġifieri billi
“joqogħdu għal xulxin” (Efes 5:21), mela għas-servizz ta’
xulxin. U hawn idaħħal
l-analoġija bejn il-koppja raġel-mara u dik ta’ Kristu-Knisja. Bla dubju din hi analoġija imperfetta,
imma għandna nilqgħu t-tifsira spiritwali tagħha li hi
tabilħaqq għolja u rivoluzzjonarja, u fl-istess ħin
sempliċi, hekk li kull raġel u mara li jafdaw fil-grazzja ta’ Alla
jistgħu jilħquha.
Ir-raġel – jgħid Pawlu – għandu
jħobb lil martu “bħallikieku ġismu stess” (Efes 5:28);
iħobbha kif Kristu “ħabb il-Knisja u ta ħajtu għaliha” (v.
25). Imma intom l-irġiel li tinsabu
hawn preżenti, din tifhmuha? Li
tħobbu lil martkom kif Kristu jħobb lill-Knisja? Din m’hix xi ċajta, imma ħaġa
serja! Min jaf kemm kien enormi fi
ħdan l-istess komunità Nisranija
l-effett ta’ dan ir-radikaliżmu fl-għotja mitluba mir-raġel,
għall-imħabba u d-dinjità tal-mara,
fuq l-eżempju ta’ Kristu!
Din iż-żerriegħa tan-novità evanġelika, li twaqqaf mill-ġdid
ir-reċiproċità oriġinarja ta’ l-għotja u
tar-rispett, kibret ftit ftit tul l-istorja, imma fl-aħħar
ittrijonfat.
Is-sagrament taż-Żwieġ hu att
kbir ta’ fidi u ta’ mħabba: jixhed għall-kuraġġ li nemmnu fil-ġmiel
ta’ l-att ħallieq ta’ Alla u li ngħixu dik l-imħabba li timbuttana
biex immorru lil hemm, lil hemm minna nfusna u anki lil hemm mill-istess
familja tagħna. Is-sejħa
Nisranija li nħobbu bla riservi u bla kejl, bil-grazzja ta’ Kristu, hi
wkoll fil-bażi tal-kunsens ħieles li jsawwar iż-żwieġ.
Il-Knisja nfisha tħossha kollha kemm hi
involuta fl-istorja ta’ kull żwieġ Nisrani: tissaħħaħ
bis-suċċessi tiegħu u tbati minħabba fil-fallimenti
tiegħu. Imma jeħtieġ
nistaqsu lilna nfusna bis-serjetà: Aħna stess, bħala nies ta’ fidi u
bħala ragħajja, qed nilqgħu b’mod sħiħ din ir-rabta
indissolubbli ta’ l-istorja ta’ Kristu u tal-Knisja ma’ l-istorja
taż-żwieġ u tal-familja tal-bnedmin? Lesti li nerfgħu serjament din
ir-responsabbiltà, jiġifieri li kull żwieġ
għandu jimxi fit-triq ta’ l-imħabba li Kristu għandu
għall-Knisja? Kbira din!
F’din il-profondità tal-misteru tal-ħolqien, magħruf u
mwaqqaf mill-ġdid fis-safa kollu tiegħu, jinfetaħ it-tieni xefaq
kbir li jikkaratterizza s-sagrament taż-Żwieġ. Id-deċiżjoni li
“niżżewġu fil-Mulej” għandha wkoll dimensjoni missjunarja,
li tfisser li jkollna f’qalbna d-disponibbiltà li
permezz tal-barka ta’ Alla u tal-grazzja tal-Mulej inkunu għal kulħadd.
Fil-fatt il-miżżewġin Insara jieħdu sehem bħala miżżewġin
fil-missjoni tal-Knisja. Trid il-kuraġġ
biex tagħmel dan! Għalhekk
meta jiena nsellem lill-miżżewġin ġodda, ngħidilhom:
“Ara l-kuraġġjużi!”, għax trid il-kuraġġ biex
tħobb kif Kristu jħobb il-Knisja.
Iċ-ċelebrazzjoni tas-sagrament ma
tistax tħalli barra din il-korresponsabbiltà tal-ħajja tal-familja fil-konfront
tal-missjoni għolja ta’ mħabba tal-Knisja. U hekk il-ħajja tal-Knisja kull darba
tistagħna bil-ġmiel ta’ dan il-patt bejn il-miżżewġin,
l-istess kif tiftaqar kull darba li dan jisfa mbiċċer. Il-Knisja, biex toffri lil kulħadd id-doni
tal-fidi, ta’ l-imħabba u tat-tama, għandha bżonn ukoll
tal-fedeltà kuraġġjuża
tal-miżżewġin għall-grazzja tas-sagrament
tagħhom! Il-poplu ta’ Alla
għandu bżonn tal-mixja tagħhom ta’ kuljum fil-fidi,
fl-imħabba u fit-tama, bil-ferħ u n-niket kollu li din il-mixja
ġġib magħha fil-ħajja miżżewġa u
fil-familja.
Ir-rotta hekk hi mmarkata għal dejjem, hi
r-rotta ta’ l-imħabba: inħobbu lil xulxin kif iħobb Alla,
għal dejjem. Kristu ma jehda qatt
jieħu ħsieb tal-Knisja: iħobbha dejjem, iħarisha dejjem,
qisha kienet ġismu stess. Kristu ma
jieqaf qatt inaddaf minn fuq wiċċ il-bniedem it-tbajja’ u t-tikmix
ta’ kull għamla. Kemm iqanqalna u
kemm hu sabiħ dan ir-raġġ leqqieni tal-qawwa u l-ħlewwa ta’
Alla li jgħaddi minn koppja għal koppja, minn familja għal familja. Għandu raġun San Pawl: dan hu
tabilħaqq “misteru kbir”!
Raġel u mara, kuraġġjużi biżżejjed biex
iġorru dan it-teżor fil-“ġarar tal-fuħħar” ta’
l-umanità tagħna, huma – dawn l-irġiel u nisa
hekk qalbiena – riżorsa essenzjali għall-Knisja, u għad-dinja
kollha! Għal dan, Alla jberikhom
għal elf darba!
miġjuba
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard