IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza
San Pietru
L-Erbgħa
5 ta’ April
2017
It-Tama
Nisranija
17.
Nagħtu raġuni tat-tama li hemm fina (ara 1 Pt 3:8-17)
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
L-Ewwel Ittra
tal-Appostlu Pietru fiha kontenut straordinarju! Triq taqraha għal darba,
darbtejn, tlieta biex tifhmu, dan il-kontenut straordinarju: għandha mod
kif tagħti faraġ u sliem kbir, kif tfehimna li l-Mulej hu dejjem qrib
tagħna u ma jitlaqna qatt waħidna, fuq kollox fis-sitwazzjonijiet
l-iżjed delikati u ibsin tal-ħajja tagħna. Imma liema hu
s-“sigriet” ta’ din l-Ittra, u b’mod partikulari tas-silta li għadna kemm
smajna (ara 1 Pt 3:8-17)? Din hi l-mistoqsija. Naf li llum intom sa taqbdu
t-Testment il-Ġdid, tfittxu l-Ewwel Ittra ta’ Pietru u taqrawha bil-mod il-mod,
biex tifhmu s-sigriet u l-qawwa ta’ din l-Ittra. Liema hu s-sigriet ta’ din
l-Ittra?
1. Is-sigriet
qiegħed fil-fatt li din il-kitba tniżżel
l-għeruq tagħha direttament fl-Għid, fil-qalba tal-misteru
li wasalna biex niċċelebraw, u hekk tgħinna nifhmu d-dawl u
l-hena kollha li joħorġu mill-mewt u l-qawmien ta’ Kristu. Kristu qam
tassew, u din hi tislima sabiħa li nistgħu nagħtu lil xulxin
nhar l-Għid: “Kristu qam! Kristu qam!”, kif jagħmlu ħafna popli.
Infakkru lil xulxin li Kristu qam, hu ħaj fostna, hu ħaj u
jgħammar f’kull wieħed u waħda minna. Hu għalhekk li San
Pietru jistedinna nqimuh fi qlubna (ara v. 16). Hemm il-Mulej daħal
jgħammar fil-waqt tal-Magħmudija tagħna, u minn hemm jissokta
jġedded lilna u l-ħajja tagħna, u jimliena bl-imħabba
tiegħu u bil-milja tal-Ispirtu tiegħu. Hekk hu allura għaliex
l-Appostlu jirrikkmandalna nagħtu
raġuni tat-tama li hemm fina (ara v. 16): it-tama tagħna mhijiex
xi kunċett, mhix sentiment, mhix mowbajl, mhix ġabra ta’ għana!
It-tama tagħna hi Persuna, hu l-Mulej Ġesù li aħna nagħrfuh
ħaj u preżenti fina u f’ħutna, għax Kristu qam. Il-popli
Slavi meta jsellmu lil xulxin, flok jgħidu “l-għodwa t-tajba”,
“il-lejl it-tajjeb”, fil-jiem tal-Għid isellmu lil xulxin bit-tislima
“Kristu qam!”,
“Christos voskrese!”
jgħidu lil
xulxin; u jieħdu gost jgħiduha! U din hi “l-għodwa t-tajba” u
“l-lejl it-tajjeb” li jagħtu lil xulxin: “Kristu qam!”.
2. Nifhmu allura
li din it-tama ma nistgħux tant nagħtu raġuni tagħha fuq
livell teoriku, bil-kliem, imma fuq kollox bix-xhieda ta’ ħajjitna, u dan
kemm fi ħdan il-komunità Nisranija, u kemm barra minnha. Jekk Kristu hu
ħaj u jgħammar fina, fil-qalb tagħna, allura jeħtieġ
anki nħalluh jidher, ma naħbuhx, u jaġixxi fina. Dan ifisser li
l-Mulej Ġesù għandu jsir dejjem iżjed il-mudell tagħna:
mudell ta’ ħajja u li aħna għandna nitgħallmu nġibu
ruħna kif ġab ruħu hu. Nagħmlu dak li kien jagħmel
Ġesù. It-tama li tgħammar fina, għalhekk, ma tistax tibqa’
moħbija fina, fil-qalb tagħna: tkun tama dgħajfa, li m’għandhiex
il-kuraġġ toħroġ barra u turi ruħha; imma t-tama
tagħna, kif joħroġ mis-Salm 33 ikkwotat minn Pietru, bil-fors
trid toħroġ barra, tieħu l-għamla bnina u li ma tistax
tifxilha tal-ħlewwa, tar-rispett, tat-tjieba mal-proxxmu, u tasal
saħansitra biex taħfer lil min jagħmlilna d-deni. Persuna bla
tama ma jirnexxilhiex taħfer, ma jirnexxilhiex tagħti l-faraġ
tal-maħfra u ssib il-faraġ
li taħfer. Iva, għax hekk għamel Ġesù, u hekk jibqa’
jagħmel permezz ta’ dawk li jagħmlulu wisa’ fil-qalb tagħhom u
fil-ħajja tagħhom, għax jafu li l-ħażen ma tistax
tirbħu bil-ħażen, imma bl-umiltà, il-ħniena u t-tjieba.
Il-mafjużi jaħsbu li l-ħażen tista’ tirbħu
bil-ħażen, u hekk jagħmlu vendetta u jagħmlu tant
ħwejjeġ li kollha nafu x’inhuma. Imma ma jafux x’inhuma l-umiltà,
il-ħniena u t-tjieba. U għaliex? Għax il-mafjużi ma
għandhomx tama. Aħsbu f’dan.
3. Araw
għaliex San Pietru jafferma li “aħjar
tbati għax tkun għamilt it-tajjeb
milli għax tkun għamilt il-ħażin”
(v. 17): ma jridx jgħid li ħaġa sewwa tbati, imma li, meta nbatu
għal xi ħaġa tajba, inkunu f’komunjoni mal-Mulej, li
aċċetta li jbati u li jiġi msammar ma’ salib
għas-salvazzjoni tagħna. Allura meta aħna wkoll, fl-iktar
sitwazzjonijiet ċkejknin jew kbar tal-ħajja tagħna,
naċċettaw li nbatu għat-tajjeb, inkunu qisna qed inqassmu
madwarna żerriegħa tal-qawmien, żerriegħa tal-ħajja, u
fid-dalma nagħmlu jiddi d-dawl tal-Għid. Għalhekk l-Appostlu
jistedinna nwieġbu dejjem “bil-barka” (v. 9): il-barka
mhix formalità, mhix biss sinjal ta’ kortesija, imma hi don kbir li aħna
l-ewwel irċivejnieh u li għandna l-possibbiltà li naqsmu ma’
ħutna. Hi t-tħabbira tal-imħabba ta’ Alla, imħabba bla
qies, li ma tispiċċax, li qatt ma tonqos u li hi l-bażi vera
tat-tama tagħna.
Għeżież
ħbieb, nifhmu wkoll għaliex l-Appostlu Pietru jsejħilna
“hienja”, meta nbatu għall-ġustizzja (ara v. 13). Mhux biss għal
raġuni morali jew axxetika, imma għax kull darba li aħna
noqogħdu l-aħħar u ma’ min hu mwarrab jew meta ma nweġbux
b’ħażen għall-ħażen, imma naħfru, bla vendetta,
billi naħfru u nbierku, kull darba li nagħmlu dan aħna nilmaw
bħala sinjali ħajjin u dawwala ta’ tama, u hekk insiru strument ta’
faraġ u ta’ sliem, skont il-qalb ta’ Alla. U hekk nibqgħu mexjin
bil-ħlewwa, it-tjieba, bl-imħabba u billi nagħmlu l-ġid
anki lil dawk li ma jħobbuniex, jew li jagħmlulna d-deni. Ejjew
nimxu!
miġjub mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard