IL-PAPA
FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza
San Pietru
L-Erbgħa
4 ta’ Mejju
2016
17.
In-nagħġa l-mitlufa (ara Lq 15:1-7)
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba!
Kollha nafuha
x-xbieha tar-Ragħaj it-Tajjeb li jerfa’ fuq spallejh in-nagħġa
l-mitlufa. Sa minn dejjem din l-ikona tirrappreżenta
l-għożża u l-attenzjoni ta’ Ġesù lejn il-midinbin u
l-ħniena ta’ Alla li ma jirrassenjax ruħu għall-fatt li
ntilfitlu mqar nagħġa waħda. Ġesù jirrakkonta din
il-parabbola biex jurina kemm huwa qrib tal-midinbin u li dan m’għandu
jiskandalizza lil ħadd, imma għall-kuntrarju jrid iqanqal fina lkoll
riflessjoni serja fuq kif qed ngħixu l-fidi tagħna. Minn naħa
waħda r-rakkont jara l-midinbin li jersqu lejn Ġesù biex
jisimgħuh u min-naħa l-oħra l-għorrief tal-liġi,
il-kittieba suspettużi li jitwarrbu minnU minħabba f’din
l-imġiba tiegħu. Jitbiegħdu minnu għax Ġesù jersaq
lejn il-midinbin. Huma kienu kburin bihom infushom, suppervi, kienu jaħsbu
li huma ġusti.
Il-parabbola
tagħna ddur madwar tliet persunaġġi: ir-ragħaj,
in-nagħġa l-mitlufa u l-bqija tal-merħla. Imma huwa biss
ir-ragħaj dak li jaġixxi, mhux in-nagħaġ. Għalhekk
ir-ragħaj hu l-uniku veru protagonista u kollox minnu jiddependi. Hemm
mistoqsija li tintroduċina għall-parabbola: “Min
hu dak fostkom
li jkollu mitt nagħġa
u jitlef waħda minnhom, u ma jħallix id-disgħa u disgħin l-oħra fid-deżert biex imur wara
l-mitlufa sa ma jsibha?” (v. 4).
Għandna hawn paradoss li jwassalna biex niddubitaw mill-aġir tar-ragħaj:
ħaġa għaqlija din li jħalli warajh id-disgħa u
disgħin minħabba f’nagħġa waħda? U agħar u
agħar, mhux fl-ambjent żgur ta’ maqjel, imma fid-deżert? Skond
it-tradizzjoni Biblika d-deżert hu l-post tal-mewt fejn diffiċli
ħafna ssib ikel u ilma, fih m’hemmx fejn tfittex kenn u tkun fir-riskju li
tiġi attakkat mill-bhejjem selvaġġi u l-ħallelin.
X’jistgħu jagħmlu l-imsejkna disgħa u disgħin
nagħġa mingħajr ħadd biex jiddefendihom? Imma dan
il-paradoss ikompli meta jgħid li r-ragħaj, meta jkun sab
lin-nagħġa, “jerfagħha
fuq spallejh, imur
id-dar, isejjaħ għandu lil ħbiebu u l-ġirien, u jgħidilhom: ‘Ifirħu miegħi’” (v. 6). Mela donnu r-ragħaj ma jerġax lura
fid-deżert biex jiġbor lura l-merħla kollha! Meta
ħareġ isus wara dik in-nagħġa l-waħda, donnu jinsa
lid-disgħa u disgħin l-oħra. Imma fir-realtà m’huwiex hekk.
It-tagħlima li jrid jagħtina Ġesù pjuttost hi li ma għandna
nħallu lill-ebda nagħġa tintilfilna. Il-Mulej ma jistax
jikkuntenta bil-fatt li mqar persuna waħda tista’ tintilef. L-għemil
ta’ Alla hu dak ta’ wieħed li joħroġ ifittex lill-ulied mitlufa biex
imbagħad, meta jkun reġa’ sabhom, jagħmel festa u jifraħ
ma’ kulħadd. Hi xewqa li ma jistax jirreżistiha: lanqas disgħa u
disgħin nagħġa ma tista’ twaqqaf lir-ragħaj jew
iżżommu msakkar fil-maqjel. Jekk irid, jista’ jirraġuna hekk:
“Ħa nagħmel il-kont: għandi disgħa u disgħin, tlift
waħda, imma din m’hix xi telfa kbira”. Imma hu joħroġ ifittixha,
għax kull waħda hi importanti ħafna għalih u dik hi l-aktar
waħda fil-bżonn, l-iktar waħda mitluqa, l-iktar waħda
mormija; u hu jmur ifittixha. Issa kulħadd jaf: il-ħniena
għall-midinbin hi l-istil li bih jimxi Alla u Hu assolutament fidil lejn
din il-ħniena: ħadd u xejn ma jista’ jfixklu mir-rieda tiegħu li
jsalvana. Alla ma jafx x’inhi din il-kultura li għandna ta’ l-iskart,
f’Alla m’hemm xejn minn dan. Alla ma jarmi lil ħadd; Alla jħobb lil
kulħadd: wieħed wieħed u waħda waħda! Hu ma jafx xi
tfisser din il-kelma “tarmi lin-nies”, għax hu kollu mħabba u kollu
ħniena.
Il-merħla
tal-Mulej hi dejjem miexja: il-Mulej m’hux xi propjetà tagħha, ma
nistgħux nimlew moħħna li se nsakkruh fl-iskemi u
fl-istrateġiji tagħna. Ir-ragħaj sa ssibu hemm fejn tinsab
in-nagħġa l-mitlufa. Għalhekk lill-Mulej għandna nfittxuh
hemm fejn Hu jixtieq jiltaqa’ magħna, mhux fejn nippretendu li sa nsibuh! Bl-ebda
mod ieħor ma nistgħu niġbru flimkien lill-merħla jekk mhux
billi nimxu fit-triq tal-ħniena tar-ragħaj. Huwa u jfittex
lin-nagħġa li ntilfitlu, hu jqanqal lid-disgħa u disgħin
l-oħra biex huma wkoll jagħtu sehemhom ħalli l-merħla
tingħaqad mill-ġdid. Mela mhux biss in-nagħġa li refa’ fuq
spallejh, imma l-merħla kollha timxi wara r-ragħaj tagħha
sad-dar tiegħu biex tagħmel festa mal-“ħbieb u l-ġirien”.
Ta’ min
jirrifletti spiss fuq din il-parabbola, għax fil-komunità Nisranija dejjem
jonqos xi ħadd għax telaq u ħalla postu vojt. Xi drabi dan
jaqtgħalna qalbna u jġagħalna naħsbu li din kienet telfa
inevitabbli, marda bla kura. Hawn inkunu nirriskjaw li ningħalqu
fil-maqjel, fejn ma jkunx hemm ir-riħa tan-nagħaġ, imma
l-intiena ta’ l-għeluq! U l-Insara? Ma rridux ningħalqu, għax
inkella nintnu bir-riħa ta’ l-għeluq. Qatt! Hemm bżonn
noħorġu u mhux ningħalqu fina nfusna, fil-komunitajiet
żgħar, fil-parroċċa, għax naħsbu li aħna
l-“ġusti”. Dan jiġri meta jkun nieqes dak l-orjentament missjunarju
li jwassalna biex niltaqgħu ma’ l-oħrajn. Fil-viżjoni ta’
Ġesù ma hemmx nagħġiet mitlufa għal kollox, imma biss
nagħġiet li għandna nerġgħu nsibuhom. Dan irridu
nifhmuh darba għal dejjem: għal Alla ħadd m’hu miltuf għal
kollox. Qatt! Sa l-aħħar nifs, Alla jfittixna. Ġibu
f’moħħkom il-ħalliel it-tajjeb; imma fil-viżjoni ta’
Ġesù biss ħadd m’hu miltuf għal dejjem. Għalhekk
il-perspettiva hi kollha kemm hi dinamika, miftuħa, stimulanti u
kreattiva. Timbuttana biex noħorġu nfittxu u naqbdu mixja ta’ fraternità.
L-ebda distanza ma tista’ żżomm ir-ragħaj imbiegħed; u
l-ebda merħla ma tista’ tiċħad lil xi ħadd mill-aħwa. Is-sejbien
tal-mitluf hu l-ferħ tar-ragħaj u ta’ Alla, imma anki l-ferħ
tal-merħla kollha! Aħna kollha nagħġiet li l-ħniena
ta’ Alla reġgħet sabitna u ġabritna, imsejħa biex flimkien
Miegħu nerġgħu niġbru flimkien il-merħla kollha!
miġjub mit-Taljan għall-Malti minn
Francesco Pio Attard