IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA
ĠENERALI
Pjazza San Pietru
L-Erbgħa 2 ta’ Settembru 2015
Il-Famija – 25. Evanġelizzazzjoni
Għeżież ħuti, l-għodwa
t-tajba!
F’din l-aħħar parti tal-mixja
tagħna ta’ katekeżi fuq il-familja, nixħtu ħarsitna fuq
il-mod kif din qed tgħix ir-responsabbiltà li twassal il-fidi,
tgħaddi l-fidi, kemm fi ħdanha u kemm barra minnha.
Għall-ewwel, jistgħu jiġu
f’moħħna xi espressjonijiet tal-Vanġelu li donnhom
ipoġġu kontra xulxin ir-rabtiet familjari u l-mixja wara
Ġesù. Ngħidu aħna, dawk
il-kelmiet qawwija li lkoll nafuhom u smajniehom: “Min iħobb
lil missieru jew lil ommu
iżjed minni ma jistħoqqlux li jkun miegħi; min iħobb lil ibnu jew
lil bintu iżjed minni ma jistħoqqlux li jkun tiegħi.
U min ma jerfax
salibu u jimxi warajja ma jistħoqqlux li jkun miegħi” (Mt
10:37-38).
Naturalment, b’dan Ġesù ma jridx
iħassar ir-raba’ kmandament, li hu l-ewwel kmandament kbir li jmiss il-bniedem. L-ewwel tlieta huma marbuta ma’ Alla, u dan marbut
mal-bnedmin. U lanqas nistgħu
naħsbu li l-Mulej, wara li wettaq il-miraklu tiegħu
għall-għarajjes ta’ Kana, wara li kkonsagra r-rabta konjugali bejn
ir-raġel u l-mara, wara li radd lura l-ulied lill-familji tagħhom, se
jitlobna nkunu daqshekk bla qalb quddiem dawn ir-rabtiet! Din m’hix it-tifsira vera ta’ dan
il-kliem. Għall-kuntrarju, meta
Ġesù jafferma l-primat tal-fidi f’Alla, ma jsibx paragun aħjar u
aktar sinifikattiv minn dak tal-ħajja tal-familja. U, min-naħa l-oħra, dawn l-istess
rabtiet tal-familja, fil-qalba ta’ l-esperjenza tal-fidi u ta’ l-imħabba
ta’ Alla, jiġu mibdula, “jimtlew” b’sens ogħla u jsiru kapaċi jmorru lil hemm minnhom infushom, biex
joħolqu paternità u maternità usa’,
u biex jilqgħu
bħala aħwa wkoll lil dawk li qegħdin fit-truf ta’ kull
rabta. Darba, lil min qallu li barra
kien hemm ommu u ħutu jfittxuh, Ġesù wieġbu hekk, huwa u
jipponta lejn id-dixxipli tiegħu: “Dawn, ara, huma
ommi u ħuti. Kull min jagħmel ir-rieda ta’ Alla, dak huwa ħija,
u oħti, u ommi” (Mk
3:34-35).
L-għerf ta’ dik l-imħabba li ma
tinxtarax u ma tinbiegħx hu l-aqwa dota tal-ġenju familjari. Huwa sewwa sew fil-familja li nitgħallmu
nikbru f’dik l-atmosfera ta’ l-għerf ta’ l-imħabba. Il-“grammatika” tagħha hemm
nitgħallmuha, inkella jkun diffiċli ferm nitgħallmuha. U hu sewwa sew dan il-lingwaġġ li
permezz tiegħu Alla jgħarraf lilu nnifsu lil kulħadd.
L-istedina biex inqiegħdu r-rabtiet
familjari fl-ambitu ta’ l-ubbidjenza tal-fidi u tal-patt mal-Mulej ma tbaxxihomx;
għall-kuntrarju, tħarishom, tħollhom minn kull egoiżmu,
iżżommhom milli jiġu fix-xejn, tqegħidhom
fiż-żgur għall-ħajja li ma tintemmx. Iċ-ċirkulazzjoni ta’ stil ta’
ħajja familjari fir-relazzjonijiet bejn il-bnedmin hu barka għall-popli: terġa’ tnissel it-tama fuq din
l-art. Meta r-relazzjonijiet ta’
mħabba fil-familja jħallu x-xhieda tal-Vanġelu tikkonvertihom,
isiru kapaċi jaslu għal ħwejjeġ li ma taħsibhomx, li
jġagħluk tmiss b’idejk l-għeġubijiet ta’ Alla, dawk
l-għemejjel li Alla jwettaq fl-istorja, bħal dawk li Ġesù għamel
għall-irġiel, in-nisa u t-tfal li magħhom iltaqa’. Tbissima sempliċi li jirnexxielna
nisirqu b’miraklu mid-disperazzjoni ta’ tifel abbandunat, li jerġa’ jibda
jgħix mill-ġdid, tfissrilna kif jaħdem Alla fid-dinja iktar minn
elf trattat teoloġiku. Raġel
wieħed jew mara waħda waħidhom, kapaċi jirriskjaw u
jissagrifikaw ruħhom għall iben xi ħadd ieħor, u mhux biss
għal binhom, ifissrulna ħwejjeġ dwar l-imħabba li
ħafna xjenzati m’għadhomx jistgħu jifhmu. U fejn hemm din l-imħabba fil-familja,
jitnisslu dawn il-ġesti mill-qalb li huma iżjed elokwenti
mill-kliem. Il-ġest ta’
l-imħabba… Dan iġagħilna
naħsbu.
Il-familja li twieġeb għas-sejħa
ta’ Ġesù trodd lura t-tmexxija
tad-dinja lill-patt tar-raġel u tal-mara ma’ Alla. Aħsbu ftit fl-iżvilupp ta’ din
ix-xhieda, il-lum. Nistħajlu ftit
kieku t-tmun ta’ l-istorja (tas-soċjetà, ta’ l-ekonomija, tal-politika)
kellu jingħata
– sa fl-aħħar! – f’idejn il-patt ta’ bejn ir-raġel u l-mara,
biex imexxuha b’ħaristhom mitfugħa fuq il-ġenerazzjoni li għad
trid tiġi. It-temi ta’ l-art u
tad-dar, ta’ l-ekonomija u tax-xogħol, ikunu jdoqqu mużika differenti
ħafna!
Jekk irroddu l-protagoniżmu – ibda
mill-Knisja – lura lill-familja li tisma’ l-kelma ta’ Alla u tqegħdiha
fil-prattika, insiru bħal dak l-inbid tajjeb tat-tieġ ta’ Kana,
niffermentaw bħall-ħmira ta’ Alla!
Fil-fatt, il-patt tal-familja ma’ Alla l-lum
huwa msejjaħ ikun f’kuntrast mad-deżertifikazzjoni komunitarja
tal-belt moderna. Imma l-ibliet
tagħna saru deżert minħabba li naqset l-imħabba,
għebet it-tbissima. Tant divertiment,
tant affarijiet biex naħlu l-ħin fihom, biex indaħħku, imma
naqset l-imħabba. It-tbissima ta’
familja kapaċi tegħleb din id-deżertifikazzjoni ta’ l-ibliet
tagħna. U din hi r-rebħa ta’
l-imħabba tal-familja. L-ebda
inġinerija ekonomika u politika ma tista’ tieħu post dan is-sehem li
għandhom x’jagħtu l-familji.
Il-proġett ta’ Babel jibni torrijiet m’ogħla s-sema imma bla
ħajja. L-Ispirtu ta’ Alla,
mill-banda l-oħra, iwarrad id-deżert (ara Is 32:15). Hemm bżonn noħorġu
mit-torrijiet u mill-kmamar imbarrati ta’ l-élites, biex nerġgħu nibdew nidħlu
fid-djar u l-wesgħat miftuħa tal-kotra, miftuħa
għall-imħabba tal-familja.
Il-komunjoni tal-kariżmi – dawk li
jagħti s-Sagrament taż-Żwieġ u dawk mogħtija
lill-konsagrazzjoni għas-Saltna ta’ Alla – qiegħda biex tibdel
lill-Knisja f’post kollu kemm hu tal-familja biex hemm isseħħ
il-laqgħa ma’ Alla. Ejjew nimxu
f’din it-triq, u ma nitilfux it-tama tagħna. Fejn hemm familja li tgħix
bl-imħabba, dik il-familja bix-xhieda ta’ mħabbitha kapaċi
tkebbes il-qalb ta’ belt sħiħa.
Itolbu għalija, nitolbu għal xulxin,
biex insiru kapaċi nagħrfu u nwieżnu ż-żjajjar li Alla
jagħmlilna. L-Ispirtu jġib
diżordni hienja fil-familji Nsara, u hekk il-belt tal-bniedem
toħroġ mid-dipressjoni!
***
F’dawn il-jiem, anki fil-Lvant Imbiegħed,
qed jitfakkar tmiem it-Tieni Gwerra Dinjija.
Inġedded it-talba mħeġġa tiegħi lil Sid
il-bnedmin kollha biex, bl-interċessjoni tal-Verġni Marija, id-dinja
l-lum ma jkollhiex iżjed għax iġġarrab l-orrur u t-tbatija
li tbeżża’ ta’ traġedji simili – imma qed iġġarrabhom!
–. Din hi wkoll ix-xewqa kontinwa
tal-popli, b’mod partikulari ta’ dawk li huma vittmi ta’ bosta kunflitti
mdemmija li għaddejjin fi żmienna.
Il-minoranzi ppersegwitati, l-Insara ppersegwitati, il-ġennata
tal-qerda, u mbagħad dawk li jiffabbrikaw u jittraffikaw l-armi, armi
mċappsa bid-demm, armi maħsula bid-demm ta’ tant innoċenti. Qatt iżjed gwerra! Din hi l-karba qawwija ħierġa minn
qalbna u minn qalb l-irġiel u n-nisa kollha ta’ rieda tajba, u li togħla
’l fuq lejn il-Prinċep tas-sliem.
miġjuba
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard