IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
Pjazza San Pietru
L-Erbgħa 2 ta’ Marzu
2016
9.
Ħniena u korrezzjoni
Għeżież
ħuti, l-għodwa t-tajba.
Aħna u nitkellmu dwar il-Ħniena
divina, kemm-il darba ftakarna fil-figura tal-missier ta’ familja, li
jħobb lil uliedu, jgħinhom, jieħu ħsiebhom,
jaħfrilhom. U bħala missier,
jedukahom u jikkoreġihom meta jiżbaljaw, u hekk jgħinhom jikbru
f’dak li hu tajjeb.
Hekk jiġi ppreżentat Alla fl-ewwel
kapitlu tal-Profeta Isaija, fejn il-Mulej, bħal missier li jħobb imma
hu wkoll attent u kapaċi jkun iebes, idur fuq Israel u jakkużah
b’infedeltà u korruzzjoni, biex ireġġgħu lura fit-triq
tal-ġustizzja. Hekk jiftaħ
it-test tagħna:
“Isimgħu, smewwiet! Agħti widen, art!
Għax tkellem il-Mulej:
‘Ulied rabbejt u kabbart,
u huma qamu kontrija.
Il-gendus jagħraf lil sidu,
u l-ħmar il-maxtura ta’ sidu;
imma Israel ma jagħrafx,
il-poplu tiegħi ma jifhimx’” (1:2-3).
Permezz tal-profeta, Alla jkellem lill-poplu
bid-diqa ta’ missier deluż: hu rabba lil uliedu, u issa huma ħaduha
kontriH. Anki l-annimali huma fidili
lejn sidhom u jagħrfu dik l-id li titmagħhom; imma l-poplu
m’għadux jagħraf lil Alla, u ma jridx jifhem. Anki jekk iħossu mweġġa’, Alla
jħalli l-imħabba titkellem, u jdur fuq il-kuxjenza ta’ dawn l-ulied
imħassra biex jitlobhom isewwu triqathom u jħalluh iħobbhom
mill-ġdid. Dan hu li jagħmel
Alla. Jiġi jiltaqa’ magħna
biex aħna nħalluH iħobbna, hu li hu Alla tagħna.
Ir-relazzjoni bejn missier u iben, li
għaliha spiss jirriferu l-profeti biex jispjegaw ir-relazzjoni ta’ patt
bejn Alla u l-poplu tiegħu, ġiet maqlugħa min-natura
tagħha. Il-missjoni edukattiva
tal-ġenituri għandha l-għan li tgħinhom jikbru fil-libertà,
u tagħmilhom responsabbli, kapaċi jwettqu għemejjel ta’ ġid
għalihom infushom u għall-oħrajn. Min-naħa l-oħra,
minħabba d-dnub, il-libertà ssir pretensjoni ta’ awtonomija, pretensjoni
ta’ kburija, u l-kburija twassal lill-bniedem biex jeħodha kontra Alla u
jimla moħħu li jista’ jagħmel kollox waħdu.
Hawn mela li Alla jiġbed l-attenzjoni
tal-poplu tiegħu: “Żbaljajtu t-triq”.
Bi mħabba u b’diqa jgħid: il-poplu “tiegħi”. Alla qatt ma
jiċħadna; aħna l-poplu tiegħu, l-eħżen fost
l-irġiel, l-eħżen fost in-nisa, l-iżjed ħżiena
fost il-popli huma wliedu. U dan hu
Alla: qatt, qatt ma jiċħadna!
Jgħidilna dejjem: “Ibni, ejja”.
U din hi l-imħabba ta’ Missierna; din hi l-ħniena ta’
Alla. Li għandna missier hekk
jimliena bit-tama, jimliena bil-fiduċja.
Din l-appartenenza għandna ngħixuha fil-fiduċja u
fl-ubbidjenza, għax nafu li kollox huwa don li ġej mill-imħabba
tal-Missier. Imma min-naħa
l-oħra, araw il-vanità, ir-ras iebsa u l-idolatrija.
Għalhekk issa l-profeta jdur dritt fuq dan
il-poplu bi kliem iebes biex jgħinu jifhem il-gravità tal-ħtija
tiegħu:
“Jaħasra għalik, ġens midneb, […] ulied imħassrin!
Telqu lill-Mulej;
maqdru l-Qaddis ta’ Israel,
inġibdu lura minnu” (v. 4).
Il-konsegwenza tad-dnub hi stat ta’ tbatija, li l-effetti tiegħu jbatihom ukoll il-pajjiż, mitluq u
miġjub qisu deżert, sal-punt li Sijon – jiġifieri
Ġerusalemm – issir post fejn ħadd ma jista’ jgħammar
iżjed. Fejn hemm
iċ-ċaħda ta’ Alla, tal-paternità tiegħu, ma jistax ikun
hemm iżjed ħajja, il-ħajja titlef għeruqha, kollox jidher
marid u meqrud. Madankollu, anki dan
il-mument ta’ tbatija nħarsu lejh fid-dawl tas-salvazzjoni. Il-poplu jgħaddi mill-prova biex jista’
jduq id-diqa ta’ min jitlaq lil Alla, u hekk jiġi wiċċ
imb’wiċċ mal-vojt qerriedi ta’ għażla li ġġib
il-mewt. It-tbatija, konsegwenza
inevitabbli ta’ deċiżjoni li teqred lil min jeħodha,
għandha tgħin lill-midneb jirrifletti biex jista’ jinfetaħ
għall-konverżjoni u għall-maħfra.
U din hi l-mixja tal-Ħniena divina: Alla ma
jimxix magħna skond ħżunitna (ara Salm 103:10). Il-kastig isir l-istrument li jwassalna biex
nirriflettu. Hekk nifhmu li Alla
jaħfer lill-poplu tiegħu, jagħti l-grazzja u ma jeqridx kollox,
imma jħalli dejjem miftuħ il-bieb tat-tama. Is-salvazzjoni timplika d-deċiżjoni
li wieħed jisma’ u jħalli qalbu tikkonverti, imma dejjem tibqa’ don
mogħti b’xejn. Il-Mulej,
għalhekk, fil-ħniena tiegħu, jurina triq li m’hix dik
tas-sagrifiċċji ritwali, imma pjuttost tal-ġustizzja. Il-kult hu kkritikat mhux għax ma fihx
siwi fih innifsu, imma għax, flok jesprimi l-konverżjoni, jippretendi
li jeħdilha postha; u hekk ifittex jiġġustifika ruħu, b’dik
il-konvinzjoni qarrieqa li huma s-sagrifiċċji li jsalvaw, u mhux
il-Ħniena divina li taħfer id-dnub.
Biex nifhmuha sew: meta wieħed hu marid, imur għand it-tabib;
meta wieħed iħossu midneb, imur għand il-Mulej. Imma jekk flok imur għand it-tabib, imur
għand is-saħħar, ma jfiqx.
Ħafna drabi ma mmorrux għand il-Mulej, imma nippreferu
ngħaddu minn toroq żbaljati, infittxu ġustifikazzjoni,
ġustizzja, paċi ’l barra minnU.
Alla, jgħid il-Profeta Isaija, ma jogħġbux id-demm
tal-barrin u l-ħrief (v. 11), iktar u iktar jekk l-offerta ssir b’idejn
imċappsa bid-demm ta’ l-aħwa (v. 15).
Hawn jiġuni f’moħħi ċerti benefatturi tal-Knisja li
jiġu għandna bl-offerta tagħhom – “Ħu din l-offerta
għall-Knisja” – li hi frott tad-demm ta’ tant nies li ġew abbużati,
ittrattati ħażin, imjassra bix-xogħol imħallas
ħażin! Lil dawn in-nies jien
ngħidilhom: “Jekk jogħġbok, ħu ċ-ċekk
tiegħek lura, aħarqu”. Il-poplu
ta’ Alla, jiġifieri l-Knisja, m’għandux bżonn ta’ flus
maħmuġa; imma li għandu bżonn hu ta’ qlub miftuħa
għall-ħniena ta’ Alla. Hemm
bżonn nersqu lejn Alla b’idejn imsoffija, u naħarbu l-ħażen
u nipprattikkaw it-tjieba u l-ġustizzja.
Kemm hu sabiħ il-kliem li bih jagħlaq il-profeta:
“Ieqfu mill-ħażen.
Tgħallmu għamlu t-tajjeb,
fittxu d-dritt,
sewwu l-inġustizzji,
iddefendu l-iltim,
aqbżu għall-armla” (vv. 16-17).
Aħsbu f’tant rifuġjati li qed jaslu
l-Ewropa u ma jafux fejn ħa jaqbdu jagħtu rashom. Imbagħad, jgħid il-Mulej,
id-dnubiet, imqar jekk ikunu ħomor daqs l-iskarlatt, isiru bojod
bħas-silġ, u bħas-suf, u l-poplu jkun jista’ jiekol
mill-ġid ta’ l-art u jgħix fis-sliem (v. 19).
Dan hu l-miraklu tal-maħfra ta’ Alla; il-maħfra
li Alla bħala Missier irid jagħti lill-poplu tiegħu. Il-ħniena ta’ Alla hu joffriha lil
kulħadd, u dan il-kliem tal-profeta jgħodd ukoll il-lum għalina
lkoll, li aħna msejħin ngħixu bħala wlied Alla.
miġjub
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard