IL-PAPA FRANĠISKU
UDJENZA ĠENERALI
L-Erbgħa 1 ta’ Ġunju
2016
21.
It-talba umli tikseb il-ħniena
(ara Lq 18:9-14)
Għeżież ħuti, l-għodwa
t-tajba!
L-Erbgħa li għaddiet smajna
l-parabbola ta’ l-imħallef u l-armla, fuq il-ħtieġa li nitolbu
b’perseveranza. Il-lum, b’parabbola oħra, Ġesù jrid jgħallimna
kif għandha tkun l-imġiba tagħna biex nitolbu u nittallbu
l-ħniena tal-Missier; kif għandna nitolbu; l-atteġġjament
it-tajjeb għat-talb. Hi l-parabbola tal-Fariżew u l-Pubblikan (ara Lq
18:9-14).
Iż-żewġ protagonisti
jitilgħu t-Tempju biex jitolbu, imma jġibu ruħhom b’modi
differenti ħafna minn xulxin, hekk li jiksbu riżultati differenti.
Il-Fariżew jitlob “wieqaf” (v. 11), u jpaċpaċ ħafna.
Tiegħu hi, iva, talba ta’ radd il-ħajr lil Alla, imma fir-realtà hi
żvog fuq il-merti tiegħu, b’sens ta’ superjorità fuq il-“bqija
tal-bnedmin”, li hu jsejjaħ “ħalliela, inġusti, żienja”,
bħal, ngħidu aħna – u jippunta sebgħu lejn l-ieħor li
kien jinsab hemm – “dan il-Pubblikan” (v. 11). Imma sewwa sew hawn qiegħda
l-problema: dak il-Fariżew jitlob lil Alla, imma fil-verità qed iħares
biss lejh innifsu. Qed jitlob lilu nnifsu! Flok għandu lil Alla quddiem
għajnejh, għandu mera. Anki jekk jinsab fit-Tempju, ma jħossx
il-bżonn li jitbaxxa quddiem il-maestà ta’ Alla; jibqa’ bil-wieqfa,
iħossu fiż-żgur, qisu kien hu sid it-Tempju! Joqgħod isemmi
l-opri tajba li għamel: hu bla tiċpisa, josserva l-Liġi iktar
milli suppost, isum “darbtejn fil-ġimgħa” u jħallas
“l-għexur” ta’ dak kollu li jdaħħal. Insomma, iktar milli
jitlob, il-Fariżew moħħu mimli b’kif hu josserva l-preċetti
kollha. Imma l-imġiba tiegħu u kliemu huma mbiegħda mill-mod kif
jaġixxi u jitkellem dwar Alla, li jħobb lill-bnedmin kollha u ma
jistmerrx lill-midinba. Għall-kuntrarju, dak il-Fariżew jistmerr
lill-midinbin, anki meta jipponta sebgħu lejn l-ieħor li jinsab hemm.
Insomma, il-Fariżew, li jqis ruħu ġust, qed jittraskura l-iktar
kmandament importanti: l-imħabba ta’ Alla u tal-proxxmu.
Għalhekk m’hux biżżejjed nistaqsu
lilna nfusna kemm qed nitolbu,
jeħtieġ nistaqsu wkoll kif
qed nitolbu, jew aħjar, kif inhi
l-qalb tagħna: importanti neżaminawha biex niżnu
l-ħsibijiet, is-sentimenti, u nxejnu kull xorta ta’ arroganza u
wiċċ b’ieħor. Imma nistaqsi: Tista’ titlob b’arroganza? Le. Tista’
titlob b’wiċċ b’ieħor? Le. Biss, għandna nitolbu billi
nersqu quddiem Alla hekk kif aħna. Mhux bħall-Fariżew li kien
jitlob b’arroganza u wiċċ b’ieħor. Ilkoll aħna aljenati
mill-ġenn tar-ritmu tal-ħajja ta’ kuljum, spiss vittmi ta’
sensazzjonijiet, mifxula, imħawda. Jeħtieġ nitgħallmu kif
nerġgħu nsibu triqtna lejn qalbna, nirbħu mill-ġdid
il-valur ta’ l-intimità u tas-skiet, għax huwa hemm li Alla jiltaqa’
magħna u jkellimna. Minn hemm biss nistgħu mbagħad aħna
niltaqgħu ma’ l-oħrajn u nitkellmu magħhom. Il-Fariżew mexa
lejn it-Tempju, hu żgur minnu nnifsu, imma ma jintebaħx li tilef
it-triq tal-qalb tiegħu.
Imma l-Pubblikan – l-ieħor – jersaq
fit-Tempju b’qalb imċekkna u niedma: “bil-wieqfa fil-bogħod, anqas
biss ried jerfa’ għajnejh lejn is-sema, imma beda jħabbat fuq sidru”
(v. 13). It-talba tiegħu hi qasira ħafna, m’hix hekk twila bħal
dik tal-Fariżew: “O Alla, ħenn għalija, għax jien midneb!”.
Xejn iżjed. X’talba sabiħa! Fil-fatt, dawk li kienu jiġbru
t-taxxi – għalhekk imsejħa “pubblikani” – kienu meqjusa persuni
impuri, li joqogħdu għall-ħakkiema barranin, in-nies kienet
tħares lejhom bl-ikrah u ġeneralment tassoċjahom mal-“midinbin”.
Il-parabbola tgħallimna li aħna ġusti jew midinbin mhux skond l-appartenenza
soċjali tagħna, imma skond kif nirrelataw ma’ Alla u kif inġibu
ruħna ma’ ħutna. Il-ġesti ta’ penitenza u l-ftit kliem
sempliċi tal-Pubblikan huma xhieda biżżejjed ta’ kemm kien
konxju mill-qagħda msejkna tiegħu. It-talba tiegħu hi
essenzjali. Iġib ruħu ta’ bniedem umli, żgur biss li hu midneb
bżonn il-ħniena. Jekk il-Fariżew ma talab xejn għax kellu
diġà kollox, il-Pubblikan jista’ biss jittallab il-ħniena ta’ Alla. U
din hi ħaġa sabiħa: jittallab il-ħniena ta’ Alla! Meta
jersaq quddiemu “b’idejh vojta”, b’qalbu mneżżgħa u konxju li hu
midneb, il-Pubblikan qed juri lilna lkoll il-kundizzjoni meħtieġa
biex nistgħu nirċievu l-maħfra ta’ Alla. Fl-aħħar ta’
l-istorja propju hu, tant mistmerr, li jsir l-ikona ta’ min tassew jemmen.
Ġesù jagħlaq il-parabbola b’sentenza:
“Ngħidilkom jien li dan”, jiġifieri l-Pubblikan, “u mhux l-ieħor,
niżel id-dar iġġustifikat. Għax kull min jitkabbar,
jiċċekken; u min jiċċekken, jitkabbar” (v. 14). Minn dawn
it-tnejn, min huwa l-korrott? Il-Fariżew. Il-Fariżew hu sewwa sew
l-ikona tal-korrott li jagħmel ta’ bir-ruħu li qed jitlob, imma
jirnexxielu biss joqgħod jiffanfra quddiem mera. Hu korrott taparsi qed
jitlob. Hekk, fil-ħajja min jaħseb li hu ġust u joqgħod
jiġġudika lill-oħrajn u jbaxxihom, hu korrott u wiċċ
b’ieħor. Is-suppervja tikkomprometti kull għemil tajjeb, tbattal
it-talb mill-essenza tiegħu, tbiegħed minn Alla u mill-oħrajn.
Jekk Alla jippreferi l-umiltà, dan mhux biex jaqtgħalna qalbna: l-umiltà
pjuttost hi kundizzjoni meħtieġa biex nerġgħu nħalluH
iqajjimna fuq riġlejna, biex hekk nistgħu nduqu l-ħniena li
tiġi biex timla l-vojt tagħna. Jekk it-talba tas-supperv ma
tilħaqx il-qalb ta’ Alla, l-umiltà ta’ l-imsejken tiftaħhielu
beraħ. Alla dgħufija waħda għandu: jaqa’ għall-umli.
Quddiem qalb umli, Alla jiftaħ għal kollox il-qalb tiegħu. Din
hi l-umiltà li tesprimi l-Verġni Marija fl-għanja tal-Magnificat: “Xeħet għajnejh
fuq iċ-ċokon tal-qaddejja tiegħu.
[…] il-ħniena tiegħu tinfirex f’kull
żmien fuq dawk li jibżgħu minnu” (Lq 1:48,50).
Ħa tgħinna hi, l-Omm tagħna, biex nitolbu b’qalb umli u
mċekkna. U aħna ejjew intennu għal tliet darbiet dik it-talba
sabiħa: “O Alla, ħenn għalija, għax jien midneb”.
miġjub
mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard