Meta flimkien mal-Kardinal Vigarju konna qed naħsbu għal din il-laqgħa, għidtlu li stajt nagħmlilkom xi meditazzjonijiet fuq it-tema tal-ħniena. Jagħmlilna tajjeb bħala saċerdoti li fil-bidu tar-Randan nirriflettu flimkien fuq il-ħniena. Kollha kemm aħna neħtieġuha. U anki l-fidili, għax bħala rgħajja rridu nfittxu li nxerrdu kotra ta’ ħniena, ħafna! Is-silta li smajna mill-Vanġelu ta’ Mattew tgħinna nħarsu lejn Ġesù li jgħaddi mill-ibliet u l-irħula. U din hi ħaġa kurjuża. Liema hu l-post li fih Ġesù kienu ikun l-aktar ta’ spiss, fejn l-aktar faċli li stajt issibu? Fit-triq. Seta’ jidher qisu wieħed minn dawk li jgħixu bla saqaf fuq rashom, għax dejjem fit-triq kont ħa ssibu. Il-ħajja ta’ Ġesù kienet fit-triq. Fuq kollox jistedinna nifhmu l-profondità tal-qalb tiegħu, dak li Hu jħoss għall-ġmiegħi, għan-nies li magħha jiltaqa’: dik l-imġiba interjuri ta’ “ħniena”, meta jilmaħ il-ġmiegħi, tiġih ħniena minnhom. Għax jilmaħ il-persuni “imdejqa u mitluqa bħal nagħaġ bla ragħaj”. Dan il-kliem smajnieh kemm-il darba tant li forsi ma jidħolx fina bil-qawwa kollha tiegħu. Imma hu kliem qawwi! Xi ftit jew wisq bħal tant persuni li intom tiltaqgħu magħhom il-lum fit-toroq ta’ l-inħawi fejn tgħixu… Imbagħad ix-xefaq tagħna jitwessa’, u naraw li dawn il-bliet u dawn l-irħula m’humiex biss Ruma u l-Italja, imma huma d-dinja kollha… u dawk il-ġmiegħi mitluqa huma l-popli ta’ tant pajjiżi li għaddejjin minn sitwazzjonijiet hekk diffiċli ta’ tbatija… Hawn nifhmu li aħna m’aħniex hawn biex nagħmlu xi kors sabiħ ta’ eżerċizzi spiritwali fil-bidu tar-Randan, imma biex nisimgħu l-leħen ta’ l-Ispirtu li jkellem lill-Knisja kollha fi żmienna, li hu sewwa sew żmien il-ħniena. Jien ċert minn dan. M’hux biss ir-Randan; aħna qed ngħixu fi żmien il-ħniena, f’dawn l-aħħar tletin sena jew iżjed, sal-lum. 1. Fil-Knisja kollha hu żmien il-ħniena Din kienet intuwizzjoni tal-Beatu Ġwanni Pawlu II. Hu kellu x-“xamma” li dan kien iż-żmien tal-ħniena. Jiġuna f’moħħna l-beatifikazzjoni u l-kanonizzazzjoni ta’ Swor Fawstina Kowalska; imbagħad daħħal il-festa tal-Ħniena Divina. Ftit ftit baqa’ miexi f’din id-direzzjoni. Fl-Omelija tal-Kanonizzazzjoni, li seħħet fis-sena 2000, Ġwanni Pawlu II fakkar li l-messaġġ ta’ Ġesù Kristu lil Swor Fawstina, bħala żmien jinsab bejn iż-żewġ gwerer dinjija u hu marbut ħafna ma’ l-istorja tas-seklu għoxrin. U b’ħarstu lejn il-futur qal: “X’sa jġibulna s-snin li għandna quddiemna? X’għad ikun il-ġejjieni tal-bniedem fuq din l-art? Dan aħna ma nistgħux nafuh. Imma hi ħaġa ċerta li, flimkien ma’ progressi ġodda, b’xorti ħażina, mhux sa jonqsu esperjenzi ta’ swied il-qalb. Imma d-dawl tal-ħniena divina, li l-Mulej kważi ried jagħti mill-ġdid lid-dinja permezz tal-kariżma ta’ Swor Fawstina, idawwal il-mixja tal-bnedmin tat-tielet millennju”. Hu ċar. Hawn, fis-sena 2000, hu espliċitu, imma hi ħaġa li fil-qalb tiegħu kienet ilha żmien timmatura. Fit-talb tiegħu kellu din l-intuwizzjoni. Il-lum ninsew kollox wisq malajr, anki l-Maġisteru tal-Knisja! Minn naħa hi ħaġa li ma nistgħux nevitawha, imma l-kontenut il-kbir, l-intuwizzjonijiet u l-wirt kbir li ħalla lill-Poplu ta’ Alla ma nistgħux ninsewhom. U dan tal-ħniena divina hu wieħed minnhom. Hu wirt li hu ħalliena, imma li ġej mill-għoli. Issa f’idejna, bħala ministri tal-Knisja, biex inżommu ħaj dan il-messaġġ, fuq kollox fil-predikazzjoni u fil-ġesti, fis-sinjali, fl-għażliet pastorali, ngħidu aħna l-għażla li nerġgħu nqiegħdu fuq quddiem is-Sagrament tar-Rikonċiljazzjoni, u fl-istess ħin l-għemejjel ta’ ħniena. Nirrikonċiljaw, inxerrdu l-paċi permezz tas-Sagrament, u anki bil-kiem, u bl-għemejjel ta’ ħniena. 2. X’inhi l-ħniena għas-saċerdoti? Jiġini f’moħħi li xi wħud minnkom ċempluli, kitbuli ittri, imbagħad kellimtkom fuq it-telefon… “Imma Missier, għaliex għandek daqshekk għall-qassisin?”. Għax qalu li jien insawwat il-qassisin bi kliemi! Ma rrid insawwat lil ħadd hawnhekk… Nistaqsu lilna nfusna xi tfisser il-ħniena għal saċerdot, ippermettuli ngħid, għalina s-saċerdoti. Għalina, għalina lkoll! Is-saċerdoti jitħassru n-nagħaġ tagħhom, bħal Ġesù, meta ra n-nies għajjiena u mitluqa qishom merħla bla ragħaj. Ġesù għandu l-“intern” ta’ Alla, Isaija jitkellem ħafna fuq hekk: mimli bi ħlewwa għan-nies, speċjalment mal-persuni mwarrbin, jiġifieri mal-midinbin, mal-morda li ħadd ma jieħu ħsiebhom… Hekk, fuq ix-xbieha tar-Ragħaj it-Tajjeb, is-saċerdot hu bniedem ta’ ħniena u mogħdrija, qrib in-nies tiegħu u qaddej ta’ kulħadd. Dan hu kriterju pastorali li nixtieq nagħfas ħafna fuqu: li nkunu qrib tan-nies. Qrib tan-nies u f’servizz lejhom, imma l-aktar li nkunu qrib tan-nies!… Min isib ruħu miġruħ f’ħajtu, hi x’inhi l-kawża tal-ferita, jista’ jsib fis-saċerdot xi ħadd attent għalih u lest jisimgħu… B’mod partikulari s-saċerdot juri l-intern ta’ ħniena li għandu fih hu u jamministra s-Sagrament tar-Rikonċiljazzjoni; jurih fl-imġiba kollha tiegħu, fil-mod kif jilqa’, jisma’, jagħti l-pariri, jagħti l-assoluzzjoni… Imma dan jiġi minn kemm hu nnifsu qabel xejn jgħix is-sagrament, minn kif iħalli lil Alla l-Missier iħaddnu miegħu fil-Qrar, u jibqa’ f’din it-tħaddina… Jekk wieħed l-ewwel jgħix dan għalih innifsu, fil-qalb tiegħu, jista’ wkoll jgħaddih lill-oħrajn fil-ministeru tiegħu. U nħallilkom din il-mistoqsija: Jien kif qed inqerr? Inħalli lil Alla jħaddanni miegħu? Jiġini f’moħħi bħalissa saċerdot kbir minn Buenos Aires, għandu inqas żmien minni, forsi għandu 72… Darba ġie għandi. Hu konfessur kbir: dejjem bil-kju biex tqerr għandu… Is-saċerdoti, il-biċċa l-kbira, għandu jmorru jqerru… Hu konfessur kbir. Darba ġie għandi: “Imma Dun…”, “Għidli”, “Jien għandi daqsxejn ta’ skruplu, għax jien naf li qed naħfer wisq!”; “Itlob… jekk qed taħfer wisq…”. U tkellimna dwar il-ħniena. F’ħin minnhom qalli: “Ħa ngħidlek, meta jiena nħoss li qed jikber fija dan l-iskruplu, immur fil-kappella, quddiem it-Tabernaklu, u ngħidlU: ‘Skużani, imma l-ħtija hi kollha tiegħeK, għax int li tajtni eżempju ħażin!’. U nitlaq minn hemm trankwill…”. Hi talba sabiħa ta’ ħniena! Jekk wieħed fil-Qrar jgħix dan fih innifsu, fl-istess qalb tiegħu, imbagħad jista’ jagħtih lill-oħrajn. Is-saċerdot hu mistieden jitgħallem dan, ikollu qalb li titħassar lill-oħrajn. Is-saċerdoti – ippermettuli l-kelma – “mhux mimsusa mill-ħmieġ”, dawk “tal-laboratorju”, kollox nadif, kollox sabiħ, ma jgħinuhiex lill-Knisja. Il-Knisja l-lum nistgħu nħarsu lejha bħala “sptar fuq il-kamp tal-battalja”. Skużawni li qed nirripetih dan, għax hekk naraha, hekk inħossha: “sptar fuq il-kamp tal-battalja”. Jeħtieġ indewwu l-ġrieħi, tant ġrieħi! Tant ġrieħi! Hemm tant nies imweġġgħa u miġruħa, mill-problemi materjali, mill-iskandli, anki mill-Knisja… Nies miġruħa mill-illużjonijiet tad-dinja… Aħna s-saċerdoti hemm bżonn inkunu hemm, qrib dawn in-nies. Ħniena tfisser qabel xejn indewwu l-ġrieħi. Meta wieħed għandu ġerħa, minnufih għandu bżonn ta’ dan, mhux ta’ xi analiżi, bħal kemm hu għoli l-kolesterol, jew iz-zokkor… Għax quddiem għajnejh il-ġerħa għandu, irid ifejjaq il-ġerħa, u mbagħad naraw l-analiżi. Imbagħad ngħaddu għall-kura ta’ l-ispeċjalista, imma l-ewwel irridu ndewwu l-ġrieħi miftuħa. Dan għalija, f’dan il-mument, hu iżjed importanti. U hemm ukoll ġrieħi moħbija, għax hemm nies li qed titbiegħed biex ma tmurx tikxef il-ġrieħi li għandha… Tiġini f’moħħi d-drawwa, skond il-liġi ta’ Mosè, li kien hemm f’rabta ma’ l-imġiddma ta’ żmien Ġesù, li jiġu dejjem imbiegħda min-nies, biex ħadd ma jittieħed minnhom… Hemm nies li titbiegħed bil-mistħija, għax tistħi turi l-ġrieħi tagħha… U titbiegħed forsi b’xi ftit fastidju, kontra l-Knisja, imma fil-qiegħ ta’ qalbha, fuq ġewwa, hemm il-ġerħa… Qed tistenna tmellisa! U intom, għeżież ħuti fis-saċerdozju – nistaqsikom – tafu x’inhuma l-ġrieħi tal-parruċċani tagħkom? Tħossuhom? Intom qrib tagħhom? Din hi l-unika mistoqsija… 3. Ħniena la tfisser komma wiesgħa u lanqas riġidità Lura għas-Sagrament tar-Rikonċiljazzjoni. Lilna l-qassisin spiss jiġrilna li nisimgħu b’xi esperjenza min-naħa tal-fidili tagħna li jirrakkuntawlna kif fil-Qrar iltaqgħu ma’ saċerdot “strett” iżżejjed, jew inkella “laxk” ħafna, rigorista jew laxk. U dan m’hux sewwa. Hu normali li fost il-konfessuri jkun hemm differenzi fl-istili, imma dawn id-differenzi m’għadhomx ikunu fis-sustanza, jiġifieri fid-duttrina morali sana u fil-ħniena. La min hu idu miftuħa żżejjed u lanqas min hu idu magħluqa m’hu jagħti xhieda tajba ta’ Ġesù Kristu, għax la wieħed u lanqas l-ieħor m’hu jidħol fiż-żarbun tal-persuna li qed jiltaqa’ magħha. Ir-rigorista jaħsel idejh: fil-fatt isallabha ma’ liġi bl-aġir indifferenti u riġidu tiegħu; il-laxk, min-naħa l-oħra, ukoll jaħsel idejh: minn barra biss jidher ħanin, imma fir-realtà ma jkunx qed jieħu bis-serjetà l-problema ta’ dik il-kuxjenza, u jċekken il-gravità tad-dnub. Il-ħniena vera tidħol fiż-żarbun tal-persuna, tismagħha b’attenzjoni, tersaq bir-rispett u bil-verità qrib il-qagħda li tinsab fiha, u sseħibha fil-mixja tar-rikonċiljazzjoni. U dan, iva, bla dubju hu biċċa xogħol iebsa. Is-saċerdot li hu tabilħaqq ħanin iġib ruħu bħar-Ragħaj it-Tajjeb… imma għaliex jagħmel hekk? Għax qalbu taf tagħder, hi l-qalb ta’ Kristu! Nafu sewwa li la l-laxkiżmu u lanqas ir-rigoriżmu ma jkabbru l-qdusija. Forsi xi rigoristi jidhru qaddisin, qaddisin… Imma aħsbu ftit f’Pelaġju u mbagħad nitkellmu… Ma jqaddsux lill-qassis, u ma jqaddsux lill-fidili, u la l-laxkiżmu u lanqas ir-rigoriżmu! Imma hi l-ħniena li ssieħeb il-mixja tal-qdusija, isseħibha u tkabbarha… Ħafna xogħol għal kappillan? Veru, ħafna xogħol! U b’liema mod jista’ jsieħeb u jgħin tikber il-mixja tal-qdusija? Permezz tat-tbatija pastorali, li hi waħda mill-għamliet ta’ ħniena. Xi tfisser tbatija pastorali? Tfisser li tbati għall-persuni u tbati magħhom. U din m’hix ħaġa ħafifa! Tbati bħalma missier u omm ibatu għal uliedhom; ippermettuli ngħid, anki b’xi ftit ansjetà… Biex infisser ruħi sew, sa nagħmel lilkom ukoll xi mistoqsijiet li lili jgħinuni meta saċerdot jiġi għandi. Jgħinuni anki meta nkun waħdi quddiem il-Mulej! Għidli: Int tibki? Jew tlifnieh kollu d-dmugħ? Niftakar li fil-Missali l-qodma, dawk ta’ dari, hemm talba sabiħa ħafna għad-don tad-dmugħ. Kienet tibda hekk din it-talba: “Mulej, Int li ordnajt lil Mosè jolqot il-blata biex minnha joħroġ l-ilma, olqot il-blata ta’ qalbi biex id-dmugħ…”: hekk kienet tgħid xi ftit jew wisq din it-talba. Kienet sabiħa ħafna. Imma kemm minna nibku quddiem it-tbatija ta’ tifel, quddiem it-tifrik ta’ familja, quddiem tant persuni li ma jistgħux isibu triqithom?… Il-biki tal-qassis… Int tibki? Jew f’dan il-presbiterju tlifna d-dmugħ kollu? Tibki għall-poplu tiegħek? Għidli, tagħmilha t-talba ta’ interċessjoni meta tkun quddiem it-Tabernaklu? Teħodha int xejn mal-Mulej għall-poplu tiegħek, kif għamel Abraham: “U jekk ikun hemm inqas? Jekk jinstabu tletin? Jekk jinstabu hemm għoxrin?…” (ara Ġen 18:22-33). Dik it-talba qalbiena ta’ interċessjoni… Aħna nitkellmu dwar parresia, dwar kuraġġ appostoliku, u naħsbu għall-pjani pastorali, u dan hu sewwa; imma l-istess parresia għandna bżonnha wkoll fit-talb. Teħodha mal-Mulej? Tiddiskuti mal-Mulej kif għamel Mosè? Meta l-Mulej kien xeba’ għal kollox, għeja jissaporti l-poplu tiegħu, u qallu: “Int tħabbel moħħok xejn… neqridhom ilkoll, u nagħmel minnek kap ta’ poplu ieħor”; “Le, le! Jekk trid teqred lill-poplu, eqred lili wkoll”. Imma dawn kellhom il-gazz! U jien nistaqsi: Aħna għandna l-gazz neħduha ma’ Alla għall-ġid tal-poplu tagħna? Mistoqsija oħra li rrid nagħmel: Fil-għaxija, kif tagħlaqha l-ġurnata tiegħek? Mal-Mulej jew mat-televiżjoni? X’relazzjoni għandek ma’ dawk li jgħinuk tkun iżjed ħanin? Jiġifieri, x’relazzjoni għandek mat-tfal, ma’ l-anzjani, mal-morda? Taf tmellishom, jew tistħi żżiegħel b’anzjan? La tistħix mill-ġisem ta’ ħuk (ara Reflexiones en esperanza, kap. I). Fl-aħħar mill-aħħar, għad niġu ġġudikati fuq kemm kellna l-ħila nersqu lejn “kull ġisem” – dan Isaija. Tistħix minn ġisem ħuk. “Kun proxxmu tiegħu”: kun qrib tiegħu, qrib il-ġisem ta’ ħuk. Il-qassis u l-Levita li għaddew qabel is-Samaritan it-tajjeb ma għarfux jersqu qrib ta’ dik il-persuna li l-ħallelin tat-triq qabżu fuqha u ħallewha għal mejta. Qalbhom kienet magħluqa. Aktarx li l-qassis ħares lejn l-arloġġ u qal: “Irrid immur għall-Quddiesa, ma nistax nasal tard għall-Quddiesa”, u baqa’ sejjer. Ġustifikazzjonijiet! Kemm drabi nagħmlu dawn il-ġustifikazzjonijiet, biex induru minn barra mal-problema, mal-persuna. L-ieħor, il-Levita, jew l-imgħallem tal-liġi, l-avukat, qal: “Le, ma nistax, għax jekk nagħmel dan, għada jkolli nitla’ bħala xhud, u noqgħod naħli ż-żmien…”. L-iskużi!… Kellhom qalbhom magħluqa. Imma qalb magħluqa tfittex dejjem li tiġġustifika ruħha għal dak li ma tkunx għamlet. Mill-banda l-oħra, is-Samaritan jiftaħ qalbu, jitqanqal minn ġewwa nett, u dan it-taħrik ġewwieni jinbidel f’għemil prattiku, f’intervent konkret u effikaċi biex jgħin lil dik il-persuna. Fl-aħħar taż-żminijiet, jitħalla biss jidħol jikkontempla l-ġisem igglorifikat ta’ Kristu min ma jkunx staħa mill-ġisem ta’ ħuh miġruħ u mwarrab. Nistqarr magħkom, xi kultant lili jagħmilli tajjeb naqra l-lista li fuqha għad niġi ġġudikat, jagħmilli sew: qiegħda f’Mattew 25. Dan li ġieni f’moħħi biex naqsmu magħkom. Kont spontanju, għidt li ġie ġo moħħi… [Il-Kardinal Vallini: “X’eżami sabiħ tal-kuxjenza!”] Jagħmlilna tajjeb. [applawsi] Fi Buenos Aires – nitkellem dwar saċerdot ieħor – kien hemm konfessur famuż: dan kien Sagramentin. Kważi l-kleru kollu kien imur iqerr għandu. Meta, darba mid-darbtejn li ġie, Ġwanni Pawlu II talab li jkollu konfessur fin-Nunzjatura, mar hu. Hu anzjan, anzjan ħafna… Kien Provinċjal ta’ l-Ordni tiegħu, professur… imma dejjem baqa’ konfessur, dejjem. U dejjem bil-kju, hemm, fil-knisja tas-Santissmu Sagrament. F’dak iż-żmien, jien kont Vigarju Ġenerali u kont noqgħod il-Kurja, u kull fil-għodu, kmieni, kont ninżel nara daħlitx xi ħaġa bil-fax. U nhar l-Għid fil-għodu sibt din il-fax tas-superjur tal-komunità: “Il-bieraħ, nofs siegħa qabel il-Velja ta’ l-Għid, ħalliena Padre Aristi, fl-età ta’ 94 – jew 96? – sena. Il-funeral se jsir fit-tali jum…”. U nhar l-Għid fil-għodu jien kelli mmur għall-ikla mas-saċerdoti fid-dar ta’ l-anzjani – ħaġa li kont nagħmel kull sena fl-Għid –, u mbagħad – għidt bejni u bejn ruħi – wara l-ikel immur il-knisja. Kienet knisja kbira, kbira ħafna, bi kripta l-ġmiel tagħha. Inżilt fil-kripta fejn kien hemm it-tebut, u żewġ nisa anzjani li kienu qed jitolbu hemm, imma fjuri xejn. Ħsibt: Imma dan il-bniedem, li ħafer id-dnubiet tal-kleru kollu ta’ Buenos Aires, anki tiegħi, lanqas fjura waħda… Tlajt u mort għand ħanut tal-fjuri – għax fi Buenos Aires f’salib it-toroq issib lil tal-fjuri, fit-toroq, fil-postijiet fejn taqa’ n-nies – u xtrajt bukkett fjuri, tal-ward… U rġajt lura u bdejt inżejjen it-tebut bil-fjuri… U lmaħt il-kuruna tar-Rużarju li kellu f’idu… U dritt għadda ħsieb minn moħħi – dak il-ħalliel li hemm f’kull wieħed minna, le? –, u jien u nirranġa l-fjuri, qbadt is-salib tal-kuruna, u bi ftit tas-saħħa qlajtu minn magħha. U dak il-ħin ħarist lejh u għidtlu: “’Tini mqar nofs il-ħniena li kellek int”. Ħassejt xi ħaġa qawwija ġo fija tagħmilli l-kuraġġ biex nagħmel dan u nitlob hekk! U mbagħad, dak is-salib poġġejtu hawn, fil-but. Is-suttana tal-Papa ma fihiex bwiet, imma jien dejjem inġorr hawn borża ċkejkna tad-drapp, u minn dak in-nhar sal-lum, dak is-salib inżommu fuqi. U meta jgħaddili ħsieb ħażin kontra xi ħadd, idi dlonk tmur fuq hawn, dejjem. U nħoss il-grazzja! Inħossu jagħmilli l-ġid. Kemm jagħmel ġid l-eżempju ta’ saċerdot ħanin, ta’ saċerdot li joqrob lejn il-ġrieħi… Jekk taħsbu ftit, intom żgur li kontu tafu bosta, bosta minn dawn, għax is-saċerdoti ta’ l-Italja huma tajbin! Huma tajbin. Jien nemmen li jekk l-Italja għadha daqshekk b’saħħitha, dan mhux daqshekk minħabba fina l-Isqfijiet, imma minħabba fil-kappillani, fil-qassisin! Veru, dan veru! M’hux ftit inċens biex infarraġkom, imma għax hekk inħossha. Il-ħniena. Aħsbu f’tant saċerdoti li qegħdin il-Ġenna u itolbuhom din il-grazzja! Ħa jagħtukom dik il-ħniena li kellhom huma mal-fidili tagħhom. U dan jgħinkom. Grazzi ħafna li smajtuni u li ġejtu hawn.
Angelus Domini… |