Mistoqsija 1: Il-biża’ minn “għal dejjem”
Santità, ħafna l-lum jaħsbu li l-wegħda ta’ fedeltà għal ħajjithom kollha hi ħaġa iebsa wisq; ħafna jħossu li l-isfida li jgħixu flimkien għal dejjem hi sabiħa, affaxxinanti, imma titlob minnhom wisq, hi kważi impossibbli. Nixtiequ nisimgħu l-kelma tiegħek biex iddawwalna fuq dan.
Grazzi tax-xhieda tagħkom u tal-mistoqsija. Ħa nispjegalkom ħaġa: Huma bagħtuli l-mistoqsijiet minn qabel… Tifhimha… U hekk jien stajt nirrifletti u naħseb fi tweġiba ftit iktar solida.
Importanti nistaqsu jekk hux possibbli ninħabbu “għal dejjem”. Din hi mistoqsija li rridu nagħmluha: Possibbli nħobbu lil xulxin “għal dejjem”? Il-lum il-ġurnata ħafna persuni jibżgħu jidħlu għal għażliet darba għal dejjem. Kien hemm ġuvni li kien jgħid lill-Isqof tiegħu: “Jien irrid insir saċerdot, imma għal għaxar snin biss”. Kien jibża’ minn għażla għal dejjem. Imma dan hu ftit jew wisq il-biża’ ta’ kulħadd, li għandha l-kultura tagħna. Donnu jidher impossibbli li nagħmlu għażla għat-tul kollu ta’ ħajjitna. Il-lum kollox qed jinbidel malajr, u xejn ma jsaddad fit-tul… U din il-mentalità twassal lil ħafna li qed jitħejjew għaż-żwieġ biex jgħidu: “Nibqgħu ma’ xulxin sakemm iddum l-imħabba”, u mbagħad? Saħħiet, u niltaqgħu… U hekk jispiċċa ż-żwieġ. Imma x’nifhmu bi “mħabba”? Sentiment biss, stat psikofiżiku? Ċertament, jekk inhu hekk, ma nistgħux nibnuh fuq xi ħaġa soda. Imma jekk l-imħabba hi relazzjoni, allura hi realtà li tikber, u nistgħu anki ngħidu, biex nagħtu eżempju, li jinbena bħalma tinbena dar. U d-dar nibnuha flimkien, mhux waħidna! Nibnu hawn tfisser li nagħmlu ħilitna u ngħinu biex ħaġa tikber. Għeżież għarajjes, intom qed tħejju ruħkom biex tikbru flimkien, biex tibnu din id-dar, biex tgħixu flimkien għal dejjem. Ma tixtiqux twaqqfuha fuq ir-ramel tas-sentimenti li jiġu u jmorru, imma fuq il-blata tal-imħabba vera, l-imħabba li tiġi minn għand Alla. Il-familja titwieled minn dan il-pjan ta’ mħabba li jrid jikber l-istess kif tinbena dar li tkun post l-imħabba, l-għajnuna, it-tama, is-sostenn. Kif l-imħabba ta’ Alla hi sħiħa u għal dejjem, hekk anki l-imħabba li tibni l-familja rriduha tkun sħiħa u għal dejjem. Nitlobkom, ma nħallux tirbaħna l-“kultura tal-proviżorju”! Din il-kultura li l-lum qed tindiehes fostna lkoll, din il-kultura tal-proviżorju. Dan m’hux sew!
Mela kif nieħdu ħsiebu dan il-biża’ minn “għal dejjem”? Nieħdu ħsiebu jum wara jum billi nintelqu f’idejn il-Mulej Ġesù f’ħajja li tinbidel f’mixja spiritwali ta’ kuljum, magħmula minn passi – passi ċkejknin, passi li fihom nikbru t-tnejn li aħna – magħmula minn impenn biex insiru nisa u rġiel maturi fil-fidi. Għax, għeżież għarajjes, l-“għal dejjem” m’hux biss kwistjoni ta’ tul ta’ żmien! Żwieġ ma jirnexxix biss jekk idum, imma hi importanti l-kwalità tiegħu. Li noqogħdu ma’ xulxin u nitgħallmu ninħabbu għal dejjem hi l-isfida li għandhom quddiemhom il-miżżewġin Insara. Jiġini f’moħħi l-miraklu tat-tkattir tal-ħobż: anki lilkom, il-Mulej jista’ jkattar imħabbitkom u jagħtihielkom friska u tajba ta’ kuljum. Għandu riserva li ma tispiċċa qatt! Hu jagħtikom l-imħabba li qiegħda fil-pedament ta’ l-għaqda ta’ bejnietkom u ta’ kuljum iġeddidhielkom, isaħħaħhielkom. U jerġa’ jkabbarha iktar meta l-familja tiżdied bl-ulied. F’din il-mixja hu importanti u meħtieġ it-talb, dejjem. Hu jitlob għaliha, hi titlob għalih, u t-tnejn li huma flimkien. Itolbu lil Ġesù jkattar l-imħabba tagħkom. Fit-talba tal-Missierna aħna ngħidu: “Ħobżna ta’ kuljum agħtina l-lum”. Il-miżżewġin jistgħu jitgħallmu jitolbu anki hekk: “Mulej, agħtina l-lum l-imħabba tagħna ta’ kuljum”, għax l-imħabba ta’ kuljum ta’ bejn il-miżżewġin hi l-ħobż, il-ħobż veru tar-ruħ, dak li jweżinhom biex jibqgħu mexjin ’il quddiem. U t-talba: nistgħu nagħmlu prova biex naraw nafux ngħiduha? “Mulej, agħtina l-lum l-imħabba tagħna ta’ kuljum”. Ilkoll flimkien! [L-għarajjes: “Mulej, agħtina l-lum l-imħabba tagħna ta’ kuljum”]. Għab darb’oħra! [Għarajjes: “Mulej, agħtina l-lum l-imħabba tagħna ta’ kuljum”]. Din hi t-talba ta’ l-għarajjes u tal-koppji miżżewġa. Għallimna ninħabbu bejnietna, inħobbu lil xulxin! Iktar ma tafdaw ruħkom f’idejH, iktar imħabbitkom tkun “għal dejjem”, kapaċi tiġġedded, u tirbaħ kull ostaklu. Dan ħsibt li ngħidilkom, biex inwieġeb għall-mistoqsija tagħkom. Grazzi!
Mistoqsija 2: Ngħixu flimkien: l-“istil” tal-ħajja taż-żwieġ
Santità, li ngħixu ta’ kuljum flimkien hi ħaġa sabiħa, iġġib il-ferħ, issaħħaħ. Imma hi sfida li rridu naffrontaw. Nemmnu li hu meħtieġ nitgħallmu nħobbu lil xulxin. Hemm “stil” tal-ħajja ta’ koppja, spiritwalità tal-ħajja ta’ kuljum li nixtiequ nifhmu. Tista’ tgħinna f’dan, Santità?
Tgħix flimkien hi arti, mixja kollha sabar, sabiħa u affaxxinanti. Ma tispiċċax meta tkunu rbaħtu qalb xulxin… Anzi, propju hemm tkun għadha tibda! Din il-mixja ta’ kuljum għandha xi regoli li nistgħu niġbruhom f’dawn it-tliet kelmiet li int għidt, kliem li jien tennejt tant drabi lill-familji: jekk jogħġbok – jew ‘nista’, int għidt – grazzi, u skużani.
“Nista’? – Jekk jogħġbok”. Hi t-talba ġentili biex tista’ tidħol fil-ħajja ta’ xi ħadd ieħor b’rispett u attenzjoni. Irridu nitgħallmu nitolbu: Nista’ nagħmel hekk? Jogħġbok jekk nagħmlu hekk? Jekk nieħdu din l-inizjattiva, jekk nedukaw lil uliedna b’dan il-mod? Trid li noħorġu l-lejla?… Insomma, titlob permess ifisser tkun taf tidħol bil-ġentilezza kollha fil-ħajja ta’ l-oħrajn. Isimgħu sewwa dan li qed ngħid: tkun taf tidħol bil-ġentilezza fil-ħajja ta’ l-oħrajn. U m’hux faċli, m’hux faċli. Kultant, minflok, nużaw manjieri xi ftit iebsin, bħal ċerti żraben tal-muntanja! L-imħabba vera ma timponix ruħha b’id iebsa jew b’aggressività. Fil-Fjuretti ta’ San Franġisk insibu din l-espressjoni: “Kun af li l-ġentilezza hi waħda mill-attributi ta’ Alla… u l-ġentilezza hi oħt il-karità, li xxejjen il-mibegħda u żżomm ħajja l-imħabba” (Kap. 37). Iva, il-ġentilezza żżomm ħajja l-imħabba. U l-lum fil-familji tagħna, fid-dinja tagħna, spiss vjolenti u arroganti, għandna bżonn ta’ ħafna iżjed ġentilezza. U dan nistgħu nibdewh mid-dar.
“Grazzi”. Jidher ħafif illissnu din il-kelma, imma nafu li m’hux hekk… Imma hi importanti! Ngħallmuha lit-tfal, imma mbagħad ninsewha aħna! Il-gratitudni hi sentiment importanti! Waħda anzjana, darba, qaltli fi Buenos Aires: “Il-gratitudni hi warda li tikber f’art nobbli”. Hi meħtieġa n-nobbiltà tar-ruħ biex tista’ tikber din il-warda. Tiftakruh il-Vanġelu ta’ Luqa? Ġesù fejjaq għaxar imġiddmin imma mbagħad wieħed biss idur lura biex jgħid grazzi lil Ġesù. U l-Mulej jistaqsi: U d-disgħa l-oħra fejn huma? Dan jgħodd għalina wkoll: Nafu ngħidu grazzi? Fir-relazzjoni tagħkom, u għada pitgħada fil-ħajja taż-żwieġ, hu importanti li żżommu ħaj l-għarfien li l-persuna l-oħra hi don ta’ Alla, u għad-doni li jagħtina, lil Alla ngħidulu grazzi! U f’dan l-atteġġjament ġewwieni ngħidu grazzi lil xulxin, għal kull ħaġa. M’hix xi kelma pulita li nużawha biss mal-barranin, biex inkunu edukati. Jeħtieġ inkunu nafu kif ngħidu grazzi, biex nimxu ’l quddiem ma’ xulxin fil-ħajja taż-żwieġ.
It-tielet: “Skużani”. Fil-ħajja nagħmlu tant żbalji, tant żbalji. Kollha nagħmluhom. Forsi hawn xi ħadd hawn li qatt ma żbalja? Jgħolli idu jekk hawn xi ħadd, hemm: xi persuna li qatt ma żbaljat? Kollha niżbaljaw! Kollha kemm aħna! Forsi m’hemmx ġurnata li fiha ma nagħmlux xi żball. Il-Bibbja tgħid li l-iżjed bniedem ġust jidneb seba’ darbiet kuljum. U hekk aħna niżbaljaw… Hawn allura jidħol il-bżonn li nużaw din il-kelma sempliċi: “skużani”. Normalment kull wieħed minna lest li jakkuża lill-ieħor u jiġġustifika lilu nnifsu. Dan beda minn missierna Adam, meta Alla staqsieh: “Adam, jaqaw kilt minn dik is-siġra?”. “Jien? Le! Dik tatni minnha!”. Nakkużaw lill-oħrajn biex ma nitolbux “skuża”, “maħfra”. Storja qadima din! Hu stint li jinsab fl-għeruq ta’ tant diżastri. Ejjew nitgħallmu nagħrfu l-iżbalji tagħna u nitolbu skuża. “Skużani jekk il-lum għollejt leħni”, “skużani jekk ittardjajt”, “jekk din il-ġimgħa kont daqshekk sieket”, “jekk tkellimt iżżejjed bla ma kont lest li nisma’”; “skużani, insejt”; “skużani, kont irrabbjat u ħadtha miegħek…”. Hemm ħafna “skużani” li nistgħu llissnu ta’ kuljum. Hekk ukoll tikber familja Nisranija. Nafu lkoll li ma teżistix il-familja perfetta, u lanqas ir-raġel pefett, jew il-mara perfetta. Aħjar ma ngħidu xejn fuq il-kunjata perfetta… Neżistu aħna, midinbin. Ġesù, li jafna tajjeb, jgħallimna dan is-sigriet: m’għandna qatt inħallu ġurnata tgħaddi mingħajr ma nitolbu maħfra, mingħajr ma terġa’ lura l-paċi fid-dar tagħna, fil-familja tagħna. Hu normali li l-għarajjes jillatikaw bejniethom, imma dejjem hemm xi ħaġa, illatikajna… Forsi rrabbjajtu għal xulxin, forsi tar xi platt, imma nitlobkom, ftakru dan: qatt tispiċċaw il-ġurnata mingħajr ma tagħmlu paċi! Qatt, qatt, qatt! Dan hu sigriet, sigriet biex iżżommu ħajja l-imħabba u biex tagħmlu paċi. M’hemmx bżonn tagħmlu diskorsi sbieħ… Xi drabi biżżejjed ġest hekk u… il-paċi tkun saret. Qatt tispiċċaw… għax jekk int tagħlaq il-ġurnata bla ma tagħmel paċi, dak li għandek ġo fik, l-għada jiksaħ u jibbies, u jsir iżjed diffiċli tagħmlu paċi. Ftakru tajjeb: qatt tispiċċaw il-ġurnata bla ma tagħmlu paċi! Jekk nitgħallmu nitolbu skuża u naħfru wieħed lill-ieħor, iż-żwieġ itul, jibqa’ għaddej. Meta fl-udjenzi jew għall-Quddiesa hawn f’Santa Marta jiġu l-miżżewġin anzjani, li jkunu qed jiċċelebraw il-ħamsin anniversarju, nistaqsihom: “Min issaporta lil min?”. Sabiħa din! It-tnejn iħarsu lejn xulxin, iħarsu lejja, u jgħiduli: “It-tnejn li aħna!”. U dan hu s-sabiħ! Din hi xhieda sabiħa!
Mistoqsija 3: L-istil taċ-ċelebrazzjoni taż-Żwieġ
Santità, f’dawn ix-xhur aħna għaddejjin b’tant preparazzjonijiet għat-tieġ tagħna. Tista’ tagħtina xi parir kif nistgħu niċċelebraw tajjeb iż-żwieġ tagħna?
Agħmlu mod li tkun festa ta’ veru – għax iż-żwieġ hu festa – festa Nisranija, mhux waħda tad-dinja! Ir-raġuni l-iżjed profonda tal-ferħ ta’ dik il-ġurnata jurihielna l-Vanġelu ta’ Ġwanni: tiftakruh il-miraklu tat-tieġ ta’ Kana? F’ħin minnhom jonqoshom l-inbid u l-festa tkun ħa tisfratta. Immaġinawkom tispiċċaw it-tieġ tixorbu t-te! Le, ma jmurx! Bla nbid m’hemmx tieġ! Fuq suġġeriment ta’ Marija, f’dak il-ħin Ġesù juri min hu għall-ewwel darba u jagħti sinjal: jibdel l-ilma fi nbid u b’hekk isalva l-festa tat-tieġ. Dak li seħħ f’Kana elfejn sena ilu, iseħħ fir-realtà ta’ kull festa ta’ tieġ: dak li jagħmel iż-żwieġ tagħkom sħiħ u profondament veru hu l-preżenza tal-Mulej li juri ruħu u jagħti l-grazzja tiegħu. Hi l-preżenza tiegħu li toffri l-“inbid it-tajjeb”, Hu s-sigriet tal-ferħ sħiħ, dak li jħeġġeġ tassew lill-qalb. Hi l-preżenza ta’ Ġesù f’dik il-festa. Ħa tkun festa sabiħa, imma b’Ġesù fiha! U mhux bl-ispirtu tad-dinja, le! Dan jinħass meta l-Mulej ikun hemm.
Fl-istess ħin, imma, tajjeb li ż-żwieġ tagħkom ikun sempliċi u fih jispikka dak li hu tabilħaqq importanti. Xi wħud iktar moħħhom fis-sinjali ta’ barra, fl-ikla, fir-ritratti, fl-ilbies u fil-fjuri… Huma ħwejjeġ importanti f’festa ta’ tieġ, imma biss jekk għandhom il-ħila jindikaw ir-raġuni vera tal-ferħ tagħkom: il-barka tal-Mulej fuq imħabbitkom. Agħmlu mod li, bħall-inbid ta’ Kana, is-sinjali ta’ barra tal-festa tat-tieġ tagħkom juru l-preżenza tal-Mulej u jfakkru lilkom u lil kulħadd liema huma l-għerq u r-raġuni tal-ferħ tagħkom.
Imma hemm xi ħaġa li int għidt u li rrid naħtaf l-okkażjoni tagħha, għax ma nixtieqx inħalliha għaddejja. Iż-żwieġ hu anki biċċa xogħol ta’ kuljum, nista’ ngħid li biċċa xogħol tas-sengħa, biċċa xogħol ta’ arġenterija, għax ir-raġel xogħlu hu li lill-mara jagħmilha iżjed martu, u l-mara xogħolha li lir-raġel tagħmlu iżjed żewġha. Jikbru anki fl-umanità, bħala raġel u bħala mara. U dan tagħmluh bejnietkom. Dan ifisser tikbru flimkien. Dan ma jiġix mill-arja! Il-Mulej ibierku, imma jiġi minn idejkom, mill-atteġġjamenti tagħkom, mill-mod kif tgħixu, mill-mod kif tinħabbu. Tkunu tkabbru lil xulxin! Tħabirku dejjem biex il-persuna l-oħra tikber. Aħdmu għal dan. U hekk, ma nafx, nistħajjel li xi darba għad tkun miexi fit-triq tar-raħal tiegħek u n-nies tgħid: “Imma araw ftit dik il-mara sabiħa, xi ġmiel!…”. “U tifhimha, bir-raġel li għandha!”. U anki lilek: “Ara dak, kif inhu!…”. “Imma tifhimha, bil-mara li għandu!”. Hu dan, għal dan tridu taslu: tgħinu lil xulxin tikbru flimkien, wieħed lill-ieħor. U l-ulied ikollhom dan il-wirt, ta’ missier u omm li kibru flimkien, u saru – wieħed għall-ieħor – iktar raġel u iktar mara!
miġjuba mit-Taljan għall-Malti minn Francesco Pio Attard
|